Levande vita mygglarver

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer5
    • July 2015
    • 915

    Levande vita mygglarver

    Vill bara nämna att jag noterade att en av mina scalarer, och då en som hankat efter lite i storlek,inte verkade att äta.

    Drog iväg till lokal akvariebutik Stork Zoo och inhandlade levande vita mygglarver,full fart i akvariet och även den som inte såg ut att äta har nu tjock mage,gäller att passa sina fiskar så att dom mår bra
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Ja levande foder brukar man kunna köpa i många zooaffärer under den kalla årstiden. Näringsvärdet är kanske inte så högt men det vitaliserar fiskarna så det är en bra idé att ge sina fiskar lite "lördagsgodis" som dessutom är nyttigt.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Christer5
      • July 2015
      • 915

      #3
      Jag vet att det inte är så högt näringsvärde men kan man få igång matvägrare så är mycket vunnit,jag köper då och då levande foder för att ge som du säger lördagsgodis och det bli verkligen matjakt och full fart på fiskarna och då inte bara scalarerna.

      Kommentar

      • Robot
        • February 2004
        • 1174

        #4
        Ja man märker att fiskarna är finsmakare men det är ju vi också... När man fiskar brukar man ju agna med maggots (fluglarver) så mygglarver är väl inte helt olikt.

        Kommentar

        • Christer5
          • July 2015
          • 915

          #5
          Ja det är roligt att se när man matar med levande mygglarver,då är det fart på ätandet

          Kommentar

          • Tobbe R
            • May 2009
            • 654

            #6
            Ursprungligen postat av Christer5
            Jag vet att det inte är så högt näringsvärde men kan man få igång matvägrare så är mycket vunnit,jag köper då och då levande foder för att ge som du säger lördagsgodis och det bli verkligen matjakt och full fart på fiskarna och då inte bara scalarerna.
            Inget fel på näringsvärdet, det är bara Kjell som inte förstår att man inte kan ta med vattenhalten när man räknar.

            /Tobbe

            Kommentar

            • Palle_H
              • August 2015
              • 57

              #7
              Flikar in en fråga,brukar ni fånga levande föda på sommaren.
              Finns det någon risk med det eller är det bara ut och håva i närmaste vatten hål.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av Tobbe R

                Inget fel på näringsvärdet, det är bara Kjell som inte förstår att man inte kan ta med vattenhalten när man räknar.

                /Tobbe
                Nja alla mygglarver består ju nästa bara av vatten och det räknar i alla fall inte jag som något högre näringsvärde.

                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av Palle_H
                  Flikar in en fråga,brukar ni fånga levande föda på sommaren.
                  Finns det någon risk med det eller är det bara ut och håva i närmaste vatten hål.
                  Beror ju lite på vad man fångar - vita mygg t.ex. finns mest av på vintern, mysis vår och höst.
                  Det jag har fångat mest av på sommaren har varit dafnier men sådant hittar man oftast mest av i typ ankdammar och där är vattnet väldigt skitigt och det följer lätt med oönskat "levande". Så där krävs det rejäl sköljning och rensning innan man matar.

                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Palle_H
                    • August 2015
                    • 57

                    #10
                    Var brukar man hitta dessa vita mygg då? är ju 6℃ + ute nu så det borde gå att hitta något nu.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      I rent och klart vatten utan fisk.
                      Jag vet hur dom som förr i Sverige fångade dom i större skala gjorde. Om vintern gick de ut till små dammar - tog upp ett litet och ett stort hål i isen en bit från varandra. I den lilla sänktes en liten utombordsmotor ner och sattes fast med propellrarna riktade mot det andra hålet. I det andra hålet sattes ett finmaskigt när upp och motorn startades i "lågt tempo" och vattenströmmen riktades mot det andra hålet. Sedan fick motorn gå under natten och då hade det mesta av vattnet i dammen passerat genom nätet och det var fullt med vita mygglarver.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Palle_H
                        • August 2015
                        • 57

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        I rent och klart vatten utan fisk.
                        Jag vet hur dom som förr i Sverige fångade dom i större skala gjorde. Om vintern gick de ut till små dammar - tog upp ett litet och ett stort hål i isen en bit från varandra. I den lilla sänktes en liten utombordsmotor ner och sattes fast med propellrarna riktade mot det andra hålet. I det andra hålet sattes ett finmaskigt när upp och motorn startades i "lågt tempo" och vattenströmmen riktades mot det andra hålet. Sedan fick motorn gå under natten och då hade det mesta av vattnet i dammen passerat genom nätet och det var fullt med vita mygglarver.

                        Haha! rikigt så mycket mygglarver vill jag nog inte ha,men stilla vatten ska jag alltså leta i typ stupränne tunna kanske!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...