Jag hade tänkt att mata mina silverhajar och sebraciklider med lite levande foder (småfisk). Är kardinaltetra en bra idé eller har ni nåot annat förslag?
Tack på förhand.
//Johan
400: Jordätare (uppstartsfas)
50: Asien
25: kampfisk
Man ska vara försiktig med att mata icke-fiskätande fiskar med fisk, varken sebracikliden eller silverhajen är fiskätare så har du otur så får du problem med parasiter och andra otrevliga saker.
Frågan är om de ens ser småfisk som mat och kan jaga? jag har ingen erfarenhet av silverhaj på det sättet, de tre jag har som "dither" plockar mest i bottnen. Men visst, se till att inte köpa VF kardinaler bara då de kan ha parasiter. Ser silverhajjarna dem som mat och äter dem så lär det inte vara några problem.
Ja sen ser jag inte meningen med att betala dyra pengar för kardinaler till fisk som inte är rovfiskar. Det är ju sämre näringsvärden i dem än i pellets.
Jag läste någonstans att alla fiskar bar på parasiter, även akvarieodlade exemplar, fiskätarna hade dock ett immunförsvar eller en matsmältningsprocess som gjorde att de kunde hantera parasiterna från deras byten medan icke-fiskätare kunde få problem om man hade otur.
Sedan så håller jag med orm, anledningen att man matar rovfiskar med foderfisk är inte att det är ett bra foder utan att man ger fiskarna möjligheten att få använda sina naturliga rovinstinkter, att det sedan är kul att se dem jaga är ju en annan sak men i övrigt så finns det ingen anledning att mata med foderfisk.
Nä, jag ställde väl frågan dels för att klargöra om silverhaj resp. sebraciklid hade den sortens instinkter och om småtetror i så fall var en bra komplementskost alt. stimulerande aktivitet.
400: Jordätare (uppstartsfas)
50: Asien
25: kampfisk
Nej.
Oavsett fiskart så är det (med några få undantag) alltid ett riskmoment att sammanföra en liten art med en stor. Det slutar i regel med antingen dödsfall eller sjukdomar.
Kommentar