Diskusfoder.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Finn
    • March 2002
    • 56

    Diskusfoder.

    Hej!
    Kan någon tipsa mig om matalternativ till diskusfiskar?
    Jag har ett 540L akvarie med 6 diskusar, växter och grus samt malar.
    Jag har läst i vissa böcker att de avråder en att mata med oxhjärteblanding pga den nedsmutsningen som köttprodukter ger.
    Svårt att rengöra i ett "inrett" akvarium.
    Röda mygglarver diskuteras ju flitigt och det gillar fiskarna men allt snack om allergi och att det inte är något nyttigt foder gör mig tveksam.

  • Stefano
    • August 2002
    • 91

    #2
    Hejsn!
    Beroende på hur stora och gamla dina Diskusar är så kan det vara olika svårt att lära dom att gilla ett visst foder.
    Det foder jag ger mina är numera huvudsakigen Seras Discusgranulat som de verkligen gillar.Har även prövat Tetras granulat som sjönk betydligt långsammare men det föll dom inte i smaken. Diskus äter så långsamt så jag har funnit det är bäst att ge dom lite itaget . Jag stänger av deras ena filter som har ett strilrör och portionerar ut.

    Jag brukar mata de som är på tillväxt minst 5 gånger per dag till dess jag ser att deras magar börjar puta ut.Som omväxling ger jag dom frystorkad tubifex och fryst artemia,röda nygg, och oxhjärtemix med enbart spenat!Svarta mygg eller vita är det tyvärr dålig tillgång på här i stan. Annars vore det ett bra allternativ till röda mygg.
    Vuxna Diskus behöver inte mat mer än en gång per dag
    http//www.discusfish.nu

    Mvh Stefan

    Kommentar

    • Lukas
      • April 2002
      • 1211

      #3
      Hej!
      Ett annat bra foder till biskus är räkmix, det matar jag flitigt med, men endast i småportioner.
      Brukar också mata med artemia, cyklops, mysis.
      Ett bra torrfoder är Aquatic Nature "Diskus Excel food"
      /Lukas


      Kommentar

      Arbetssätt...