Frysta dafnier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pjotr
    • January 2002
    • 567

    Frysta dafnier

    Är frysta dafnier bara tilläggsfoder eller kan man mata t.ex en vecka i sträck? Samt hur mycket, har 20st fiskar under 5cm, kan man ge dem en "ruta"?

    "Nybörjar'n"

    mvh / Pjotr
  • Jonas81
    • January 2002
    • 611

    #2
    Hej, jag tycker att du ska lägga ner halva biten först och se om de ätter upp den på en gång eller om det tar lång tid!!
    Tar det lång tid så sparar du den andra halvan till nesta dag, men ätter de upp den fort så kan du mata de en gång till lite senare!!!
    Jag skulle bara använda dafnier som tilläggsfoder, det finns ju fler sorters fryst foder tex artemia, röda- vit- och svarta mygglarver, mysis, Jag använder alla utom de röda mygglarverna för att jag tål dem inte!! om du har ancistrus ska du passa dig att använda röda mygg de kan föräta sig på dem (egen erfarenhet inan jag blev alergisk mot dem) Hoppas du fåt lite hjälp!!


    //Jonas
    Jonas

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Hej Pjotr,
      Har du läst avdelningen med "Foder" där får du lite tips.
      Vad gäller frysfoder generellt så innehåller det inte tillräckligt med vitaminer för att utgöra huvudfoder för någon fisk, däremot är det ofta ett bra komplementfoder.
      Det skall dock sägas att det i akvariehandeln finns ett speciellt vitaminpreparat som man droppar på frysfodret strax innan det skall användas och fodret suger då åt sig vitaminerna. Detta preparat höjer fodrets näringsvärde så att man kan använda det oftare.
      Men även om man inte använder ett sådant preparat är frysfoder ett bra komplementfoder för många fiskar. Själv gillar jag inte frysta dafnier helt enkelt för att de jämfört med t.ex. cyclops har ett sämre näringsvärde, dessutom är cyclops ett bättre färgfoder. Priset är ungefär detsamma.
      Håller helt med om röda myggvarningen. Använder själv inte alls detta foder.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell

      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      Arbetssätt...