spelar det nån roll?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marina
    • May 2002
    • 67

    spelar det nån roll?

    om man varierar med olika torrfoder gör det nån skillnad eller spelar det ingen roll om man nu ska variera fiskarnas kost lite grann?eller e det bättre o ha mygglarver o sånt o variera med?

  • Olle A
    • January 2002
    • 1660

    #2
    Hej Marina!
    Det är bättre att variera mellan flera olika torrfoder än att bara använda en sort. Men det är ännu bättre att också ge fiskarna lite levande och fryst foder emellanåt.

    Olle

    Kommentar

    • nettrax
      • February 2002
      • 790

      #3
      I mitt sällskapsakvarium varierar jag mellan tre torrfoder:huvudfoder, spirulina och färgfoder. Dessutom så får de fryst Artemia någon gång i veckan. Fiskarna är pigga och har fina färger (trots mång olika mystiska dödsfall men jag fodrar på samma sätt i ett annat akvarie och där har ingen fisk dött).

      Mvh. Ninni
      Förhoppningsvis snart ägare till en röd tabby/vit crx kille

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Hej,
        Rent allmänt tror jag det är bra att variera kosten en del. Däremot bör man hela tiden utgå ifrån vad de äter i sin naturliga miljö så att det inte skiljer sig allt för mycket från varandra.

        Men att variera mellan olika slags foder är egentligen inte naturligt för de flesta fiskar. Många arter lever i sin naturliga miljö på ett och samma foder året runt, andra som t.ex. många fiskar som lever i regnskogsområden äter visserligen olika foder men då resp. foder under en längre period (t.ex. ett foder under regnperioden, ett annat under torrperioden).
        Detta till trots tror jag att det är bra att variera fodret något i akvarium, men välj då olika typer av foder (flingor/pellets/granulat/fryst/levande) och inte bara olika sorters flingor.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell


        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...