Odla vattenloppor (Dapnia)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dankungen
    • July 2003
    • 116

    Odla vattenloppor (Dapnia)

    Hej jag heter Daniel,

    Jag vill ODLA svenska vattenloppor hemma i mitt vardagsrum.
    1. Vad äter dessa krabater?

    En annan vattenloppa "Moina" odls enligt denna artikel med torrjäst.
    http://hem.passagen.se/stoakvf/foder.htm
    Men det verkade bli problem med sambon om kulturen ska börja lukta...

    Toffeldjur verkade lätta att odla. Och det verkar inte lukta.
    2. Men hur får man första toffeldjuret?

    3. Finns det sötvattens artemia?

    4. Greenwater ?!? ett svävalglikt vatten som man matar smådjur med (artemia mm)
    kan man skapa ett sådant vatten själv, är det enkelt att underhålla?

    Jag har fyra frågor, kan du besvara en så blir jag glad för det.
    Vänligen // Dankungen
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #2
    Grönt vatten får du om du tar en hink med vatten, helt utan tillsatser och filtrering och ställer den i direkt solljus. Efter ett par-tre veckor borde du ha grönt vatten. Även levande mygglarver för den delen om det är sommar.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • imported_n/a
      • July 2003
      • 149

      #3
      Läste på Denna sidan att de äter http://www.vattenriket.kristianstad.se/smakryp/plankton.htm


      Att de äter plankton alger var man nmu får tag i det !
      Go Fish*

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #4
        planktonalger = grönt vatten
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • imported_n/a
          • July 2003
          • 149

          #5
          Aha ! man lärde sigh nåt idag med !
          Go Fish*

          Kommentar

          • imported_n/a
            • July 2003
            • 149

            #6
            Jag bara undar en sak .. hur får man tag på dessa små krabater till att börja med är det bara att dra ut till närmaste vatten drag och ta ett tag med håven eller !?
            Go Fish*

            Kommentar

            • AndreasN
              • July 2003
              • 2732

              #7
              De kanske kan äta liquifry nr 1 också, vad vet jag. Jag kan i alla fall inte garantera att metoden jag beskrev för att få grönt vatten kommer fungera varje gång. Man kanske har större tur om man pytsar i lite blomnäring för krukväxter.
              540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

              Kommentar

              • imported_n/a
                • July 2003
                • 149

                #8
                Ingen aning om var man hittar dom ?!
                Go Fish*

                Kommentar

                • AndreasN
                  • July 2003
                  • 2732

                  #9
                  I insjöar och andra vattendrag. Vi fångade dem på biologin för länge sedan med en speciell håv som man släpade efter en båt på 5-10 meters djup. Jag hittade för övrigt en alg som inte fanns dokumenterad ännu vid det tillfället. Vi skickade den till ett universitet och de kunde inte artbestämma den. Jag skulle få döpa den men jag kunde ju ingenting om latinska namn.
                  540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    • July 2003
                    • 149

                    #10
                    OK tackar !
                    Go Fish*

                    Kommentar

                    • Igelkott
                      • June 2003
                      • 214

                      #11
                      Grönt vatten får du om du tar en hink med vatten, helt utan tillsatser och filtrering och ställer den i direkt solljus. Efter ett par-tre veckor borde du ha grönt vatten. Även levande mygglarver för den delen om det är sommar.
                      Då har jag det i gästmuggen då om jag glömmer fälla ner. Den står nämligen precis under ett takfönster.
                      Är inte detta en japan?

                      Kommentar

                      • pyri
                        • December 2002
                        • 133

                        #12
                        Hej!

                        Jag tycker att det verkar vara jobbigt att fånga daphnier.. får man inte med en massa annat skräp(djur) som man inte vill ha i akvariet?
                        540 liters kar med dolkstickstetra, svart neontetra, pansarmal, fjärilsciklid, guppi, bågfenciklid, siamesik algätare, ancistrus och CJ.

                        Kommentar

                        • pyri
                          • December 2002
                          • 133

                          #13
                          Jag tror jag vet hur man odlar toffeldjur.. jag tror att man kan lägga antingen hö eller ett bananskal i vatten och på något sätt blir det toffeldjur i vattnet... Jag tror att det redan finns toffeldjur i vattnet från början men i liten mängd.. men om man matar dem (hö eller bananskal) så blir det fler av dem.. Jag är inte säker men pröva.. Det geggiga och slemmiga i vattnet som blir efter några dagar tror jag är toffeldjur..

                          MVH Rebecca

                          Ps.. nån som vet om man kan köpa daphnier i akvarieaffär?
                          540 liters kar med dolkstickstetra, svart neontetra, pansarmal, fjärilsciklid, guppi, bågfenciklid, siamesik algätare, ancistrus och CJ.

                          Kommentar

                          • Corydoras mad
                            • April 2003
                            • 1686

                            #14
                            <font color="red">Pappa fångade Daphiner när han var liten i en förorenad sjö, när han gjorde några håvningar med håven kunde han få upp stora klumpar, han skulle HELT seriöst kunna ha sålt dem kilovis. Hur som helst han frös in dom.

                            Vi har en kolonilott och där finns det en massa regntunnor där man kan itta Daphiner och Mygglarver och annat smått och gott.</font id="red">
                            /Mathias
                            The Corydoras freak

                            Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

                            Kommentar

                            • harbard
                              • July 2002
                              • 1085

                              #15
                              Ryslig läsning för den som håvar dafnier:
                              http://www.unifr.ch/biol/ecology/ebert/daphpara/daphpato/daphpato.html
                              http://www.unifr.ch/biol/ecology/ebert/daphpara/daphpato/parasites.html
                              Vore intressant att veta om några parasiter försvinner om de inte har tillgång till fåglar/fiskar eller andra värddjur som vid odling inomhus.
                              mvh/harbard
                              <font color="green">Svea</font id="green"> http://svea.just.nu
                              Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                              Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                              Kommentar

                              Arbetssätt...