Odla vattenloppor (Dapnia)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    • July 2003
    • 149

    #16
    Pyri

    Vet inte om man kan köpa daphnia i affär men det borde ju finnas
    En annan grej jag tänkte på du sa att det vita slemmiga i vattnet är troligen toffeldjur har du sett dessa nån gång? hur stora är de?..........
    .. man ska ju helst kunna se om man ska mata sina fiskar ? växer dom sen eller? eller fortsätter de bara vara vitt slemmigt ?
    Go Fish*

    Kommentar

    • pyri
      • December 2002
      • 133

      #17
      Hej Henric!

      Det var nån gång på högstadiet som vi odlade dessa toffeldjur... De är encelliga så de är ganska så små.. jag tittade på dem i mikroskop...Hmm.. sen vet jag inte om det kommer att vara så där slemmigt i fortsättningen... vi fortsatte aldrig att odla dem.. Men om du försöker hitta nånting om infusorier så tror jag att det är lättare att hitta info infusorier=toffeldjur.. tror jag...

      MVH Rebecca
      540 liters kar med dolkstickstetra, svart neontetra, pansarmal, fjärilsciklid, guppi, bågfenciklid, siamesik algätare, ancistrus och CJ.

      Kommentar

      • pyri
        • December 2002
        • 133

        #18
        Hej igen..

        jag har funderat lite på hur jag ska få grönt vatten jag hade tänkt att ha min daphnieodling i källaren.. funkar det med bara glödlampor eller blir det bara en massa äckliga blågröna alger då?

        MVH Rebecca
        540 liters kar med dolkstickstetra, svart neontetra, pansarmal, fjärilsciklid, guppi, bågfenciklid, siamesik algätare, ancistrus och CJ.

        Kommentar

        • imported_n/a
          • July 2003
          • 149

          #19
          'Hej Jag provade faktiskt att ställa ut en glasburk med gammalt akvarie vatten och det börjar växa grönt i botten på denna...kanske funkar lika bra med glödlampor men måste de inte bli ganska varma då ???
          Go Fish*

          Kommentar

          • malawi´n
            • August 2003
            • 1643

            #20
            Jag tror inte att man kan se toffeldjur med blotta ögat. Daphnia är ju millimeter-stora och betänk då hur stora toffeldjur är...
            jag tror bara att de består av en cell. Dock är jag inte säker. Dankungen, om jag vore du så skulle jag satsa på micrmask istället. Finns på Hjortgatans zoo´s webbsida. Börjar du med 1, kan du ha 27 miljoner på 4 dagar...
            Björn Forsberg

            Kommentar

            • JR
              • April 2003
              • 2112

              #21
              1 kan ju omöjligt bli 27 miljoner då de delar sig var 12:e timma eller va det nu är..hehe..
              kolla med zooaffärerna..välsorterade såna kan tänkas ha kulturer ståendes. jag vet att nols cilidhobby brukar ha det, men kan ju vara långt att åka =)
              --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
              http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #22
                Ursprungligen postat av JR
                1 kan ju omöjligt bli 27 miljoner då de delar sig var 12:e timma eller va det nu är..hehe..
                kolla med zooaffärerna..välsorterade såna kan tänkas ha kulturer ståendes. jag vet att nols cilidhobby brukar ha det, men kan ju vara långt att åka =)
                Jodå, det kan de (i teorin) bli, de är nämligen snabba på att bli könsmogna också, dessutom tror jag de förökar sig betydligt oftare, de delar sig nog heller inte utan det "föds" ett gäng nya från varje mask som finns,typ varje timme, det går långsamt i början men sedan så händer det grejer.
                Sedan är det ju så att i praktiken är det både krångligt och onödigt att starta med EN mask, de är så förtvivlat små så troligen ympar man in hundratals vaje gång man startar om en ny kultur.För mer info kan ni skicka PM till mig.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #23
                  Ursprungligen postat av harbard
                  Vore intressant att veta om några parasiter försvinner om de inte har tillgång till fåglar/fiskar eller andra värddjur som vid odling inomhus.
                  Troligen allihop. De använder bara dafnia som mellanvärd, och måste hamna i en fisk/fågel för att kunna fullborda sin utveckling. Detta är anledningen till att man brukar rekommendera att bara fånga vattenloppor i fiskfria dammar.

                  Tillägg: Det är inte så enkelt som det ofta påstås att få grönt vatten. Enda gången jag nånsin lyckats är när jag använt vatten från ett akvarium som har problem med svävalger, den algen är mycket lättodlad, och en dunk vatten med en gnutta blomgödning brukar snabbt bli mörkgrön.

                  Att bara ta kranvatten och ställa i fönstret torde sällan eller aldrig ge grönvatten; vatten ur en sjö eller damm som man tillsätter lite växtgödning till kan göra det, men oftast får man då också med smådjur som äter algerna (t.ex. just dafnia) så resultatet blir inget vidare.
                  Algkulturer är svåra att få tag i i Sverige, så det är inget alternativ tyvärr.

                  Det finns mängder med information om hur man odlar Dafnier på nätet, googla daphnia culture. Information om hur man odlar Moina funkar också, Moina är ett släkte av hinnkräfta, precis som Daphnia.
                  Senast redigerad av Azur; 05 February 2008, 10:56.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #24
                    Alltid kul att se uppväckta trådar och fundera lite hur det gick till egentligen, Tummen?
                    Nå i alla fall fick Harbard svar på sin undran efter 4,5 år...
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • Peedu
                      • March 2009
                      • 1

                      #25
                      Ett tips är att undvika fånga vilda daphnier till firrarna... man vill ju inte direkt ha sånt här äckel i akvariet.. =(

                      Kommentar

                      • Guest

                        #26
                        Ursprungligen postat av Peedu
                        Ett tips är att undvika fånga vilda daphnier till firrarna...
                        Men,,,finns det tama att fånga då?

                        Fångar hela säsongen ca: mars-okt "vilda" dafnier, det är bra yngelfoder.
                        Nojjar man för parasiter så är det bara att frysa in det först.
                        Frysta karplöss ätes med.

                        Kommentar

                        • Guest

                          #27
                          Sen vill jag med veta hur du tänkte Tummen när du svarade på en så gammal tråd....

                          Kommentar

                          • MrArboc
                            • March 2007
                            • 56

                            #28
                            Ursprungligen postat av Anettejt
                            Sen vill jag med veta hur du tänkte Tummen när du svarade på en så gammal tråd....
                            Tror du verkligen han kommer ihåg det - det var ju över 14 månader sedan han skrev sitt svar...

                            Kommentar

                            Arbetssätt...