Tropical

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer5
    • July 2015
    • 915

    Tropical

    Vad vet ni om Tropicals torrfoder,är det bättre än andra fabrikat ?
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Ursprungligen postat av Christer5
    Vad vet ni om Tropicals torrfoder,är det bättre än andra fabrikat ?
    Jag har använt många fodertyper från Tropical. Mina scalarer levde uteslutande på d50+. Det är väl basfodret på djuraffärer vad jag sett? Det och Tetras prylar.

    Det funkar riktigt hyggligt men hur jämför man? Jag har helt gått över på Dr Bassleer nu och jag tycker att fisken har en klarare lyster nu, de har en charmigare rondör och de är aldrig sjuka. Inte ens mina guppy behagar att bli krokiga..
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • simka
      • November 2013
      • 326

      #3
      Har provat Tropical SPIRULINA Super Forte flingfoder till mina unga Malawi. Väldigt svårt att bedöma kvaliteten men tycker nog ändå att Malawisarna växte onormalt sakta, även för att vara Malawi. Placebo eller ej så upplevde jag att de växte bättre med NLS granulat.
      450L Malawi - Pågående projekt
      180L Malawi - Avvecklat
      60L Rasboror & tetror - Avvecklat

      Kommentar

      • simpson
        • July 2012
        • 666

        #4
        Ursprungligen postat av Christer5
        Vad vet ni om Tropicals torrfoder,är det bättre än andra fabrikat ?
        Hur definerar du BÄTTRE?

        Mer stora och hela flingor som inte bryts sönder till mjöl i botten på burken?
        Finare färger på flingorna?
        Bättre lukt för mataren?
        Högre vitaminnivåer?
        Högre näringsnivåer?
        ?
        ?

        Kommentar

        • Christer5
          • July 2015
          • 915

          #5
          Vitamin och näringsnivåer är väl det som är bättre.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det som är viktigt är hur fodret förvaras, ställer man en öppnad burk på lysrampen åldras den snabbt. Oavsett vilket fabrikat...
            De kända märkena är säkert ganska likvärdiga, men personligen föredrar jag att ge fiskarna egentillverkat foder där jag vet vad innehållet är samt köpt för att variera kosten.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Christer5
              • July 2015
              • 915

              #7
              Tittade på Dr Bassleer Biofisk Regular,innehåller 52 % protein kanske är bra ?

              Kommentar

              • Christer5
                • July 2015
                • 915

                #8
                Synd att det är så dålig aktivitet på Zoopet,foder tycker jag skulle locka till diskussion även om det kanske är ett trivialt ämne för många.

                Kommentar

                • KristianE
                  • April 2012
                  • 1443

                  #9
                  Jag har använt lite olika Tropical foder.
                  D50+ som nämns är ju kanon, just nu har jag 4st Geophagus sp. orange head tapajós på uppväxt som käkar det fodret som basföda. Dom växer bra och färgerna är kanon.

                  Carnisticks däremot är en annan historia. Det är flytande foder för större rovfiskar. Det enda problmet är att ingen äter det. Det luktar kemikaliefabrik och fiskarna skyr det som pesten (även mina Cichlor som äter allt som snuddar vattenytan)
                  Jag gjorde även ett test där jag matade med Hikari´s motsvarighet och Tropicals. Jag stod ett par meter från karet och kastade varannan. Dom högg Hikari när det snuddade ytan och tittade inte ens åt Tropical...

                  Så att säga att ett märke är bättre än ett annat är kanske inte ett helt enkelt ämne helt enkelt.
                  //Kristian
                  Följ mitt 1440l SA projekt på
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                  Kommentar

                  • Christer5
                    • July 2015
                    • 915

                    #10
                    Tack för inlägget

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av Christer5
                      Synd att det är så dålig aktivitet på Zoopet,foder tycker jag skulle locka till diskussion även om det kanske är ett trivialt ämne för många.
                      Jo men det är inte så lätt att diskutera eftersom mycket bara handlar om tyckande och inte om någon djupare undersökning. Ofta kan man läsa att ett foder är bra bara för att fiskarna gillar det och det är ungefär som att påstå att ett foder för oss människor är bra bara för att vi gillar det.
                      Många foder är innehållsmässigt rätt likvärdiga och vad som skiljer är ofta mest "formen". Detta eftersom ett flingfoder, ett granulat, och ett pellets kan ha identiskt innehåll men ändå se väldigt annorlunda ut. Att de ser olika ut är mest för att de skall passa olika fiskars ätbeteende.
                      Sedan hänger ju också mycket på hur de olika arternas tarmsystem och utefter det skall fodret innehålla olika saker.
                      En proteinhalt på 52% är ganska mycket och ett sådant foder tycker jag skall kompletteras med ett frysfoder som har en betydligt lägre proteinhalt annars är risken att fisken blir onaturligt bastant.

                      Att foder diskuteras lite beror ju också på att de flesta fiskar äter "allt" vare sig det är bra eller dåligt för dom.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Christer5
                        • July 2015
                        • 915

                        #12
                        Se där Kjell ett värdefullt inlägg,förstår att det handlar mycket om tyckande men borde även finnas konkret erfarenhet av olika foder som kan vara väsentlig.Din information att om man använder 52 % proteinhaltigt foder så bör man komplettera med ett frysfoder som inte är så fett är mycket värdefull information.

                        Det får mig att tänka till på vad jag kommer att använda.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Ursprungligen postat av Christer5
                          Se där Kjell ett värdefullt inlägg,förstår att det handlar mycket om tyckande men borde även finnas konkret erfarenhet av olika foder som kan vara väsentlig.Din information att om man använder 52 % proteinhaltigt foder så bör man komplettera med ett frysfoder som inte är så fett är mycket värdefull information.

                          Det får mig att tänka till på vad jag kommer att använda.
                          Fast för att proteinhalten är väldigt hög behöver egentligen inte innebära att också fetthalten är hög.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            #14
                            Jag har alltid haft en känsla av lågbudget kring tropical... kanske inbillar mig men jag har slutat med detta märke. Jag kör mest seras, dr bassleer (inte för att jag faller för säljtricket med Dr. i varunamnet) och hikari. När det kommer till frysfoder så är det cyclops, artemia och vita/svarta mygglarver som ges ibland och är mycket uppskattat!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Christer5
                              • July 2015
                              • 915

                              #15
                              Nu använder jag Tetras Rubin flingor samt JBL Novo Granomix mini granulat och JBL Novo Tab till Pansarmalarna.

                              Kanske skall fortsätta med det ?

                              Ger även fryst foder.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...