fånga/Fixa egen mysis "pungräkor" som foder tex för malawi och diverse allätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KoiKe
    • March 2008
    • 331

    fånga/Fixa egen mysis "pungräkor" som foder tex för malawi och diverse allätare

    Min gamla tråd försvann så passar på att lägga upp en igen !

    Ja här följer lite tips för att fånga samt "tillreda" mysis för att ha som foder till diverse olika fiskar.
    Mycket billigt foder om man bor längs me östersjökusten.
    En normal butik tar 30-50kr per hekto för mysis..

    Obs nu är ju detta mina erfarenheter och vi gör alla på olika sätt. Prova er fram själva vad som funkar bäst.

    vad är mysis ? Liten räka som är allt från 10-35mm lång.


    Fördelar
    funkar till dom flesta fisksorter.
    finns ofta i väldigt stora stim (Läs KILOVIS)
    Kan fångas mellan juni-november

    Nackdelar
    Man bör passivt vänja över fiskarna med lite mysis i taget då de finns risk att chocka deras magar och skapa bukvattensot etc.
    Man bör göra processen fånga- infryst så snabbt som möjligt. Små räkor härsknar extremt fort.
    Dom klarar sig lite längre nu hösten me kall temp men sommartid säger jag kanske max 1 timme från fångst till färdigt för frysen.



    1, vart hittar man mysis enklast ?
    Dom är inga svenska mästare i simning direkt så enklast är att leta upp en vik där de blåser in.
    Där hittar man dom oftast där dom kan stå i lä, tex bakom en brygga eller liknande och vindstilla.
    allt från 0-5meter djup. som sagt vinden tvingar in dom i vikarna så dom finns där de finns skydd.



    2. När man Lokaliserat dom, Fram me en finmaskig håv å börja jaga !
    resultat efter ca 5 min


    3. När du kommer hem slår du över dom i en vit stor balja.
    Där kan du spola igenom allting ordentligt med duschslangen för att binda syre på diverse tång,löv etc ssom då flyter till ytan å blir enklare att rensa bort. Den vita baljan gör de betydligt enklare att hitta rester av sjögräs osv.


    4. Slå över mysisen i en håv eller sil där den kan hänga ett tag å droppa av. För mycket vatten bland mysisen kommer bara göra kartorna du gör väldigt svåra att bryta av.


    5. Släng de i en vanlig bunke och väg totalvikten . Då är de enkelt å se fångstens resultat samt man kan räkna på hur många zip påsar de går åt. I gårdagens jakt fick jag 1060 gram, vilket jag fördelade på 5 stora zip påsar.


    6. Uppmätt i 200G per påse lägger jag nu zip påsarna på diskbänken å tar en tom redbull burk och använder som kavel/skrapa för att fördela ut mysisen i zip påsen. Dels för att en sådan glider väldigt lätt på påsen samt att man vill inte lägga för mycke vikt å krossa all mysis som är i påsen. Innehållet i mysisen ska ju i magen på fisken istället för att blandas ut i vattnet.
    och ju tunnare ju bättre, fryser snabbare och enklare att bryta av senare.


    7. Om du vet att mysisen kanske innehåller lite skit beroende på vart du hämtat den så skriv på påsen.
    Ikväll skrev jag tex 99% på påsarna för jag vet att den håller riktigt bra kvalite.



    8. .jag ställer in en ugnsform i frysen som jag lägger påsarna i , då vet jag att underlaget är helt plant. och de är enkelt att förflytta påsarna som är platta å fina genom att bara dra dom över kanten på diskbänken å ut på tex en skärbräda å sen vidare till ugnsformen.
    Själv fick jag ihop ca 1900 gram , la ca 30 min igår å ca 20 min idag på att fånga dom. Hade kunnat ta säkert 10kg om jag lagt mer energi på de och haft längre håv, Optimala förhållanden nu för å fånga dom.
    la runt 30 min totalt på att rensa samt förpacka dom nästan 2kg jag fick ihop.



    Bilderna är lite taskiga etc men de är inte optimalt å leta mysis me ficklampa å håv

    Går att få upp bilderna större om intresse finns på denna länken



    Skriver som en kratta, jag vet ! men förhoppningsvis fattar ni !

    GOD JAKTLYCKA !



    Vill ni ställa frågor eller har några kanske bättre knep så bara skriv de här i tråden så löser de sig.

    Btw, går de å lägga in bilder direkt eller är de bara länkar som funkar ?
    Senast redigerad av KoiKe; 18 November 2015, 22:40.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Är det denna gamla mysistråd som du menar https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=130135
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • KoiKe
      • March 2008
      • 331

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Är det denna gamla mysistråd som du menar https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=130135
      De stämmer kjell!

      Dock är alla bilder etc borta där så fick fixa nya

      Kommentar

      • Pebo

        • April 2021
        • 1

        #4
        Hej,
        Tack för jättefin instruktion!
        En fråga bara: Var köper man håven? Bör väl vara ganska stor.
        Peter

        Kommentar

        Arbetssätt...