Foderautomat och kräsna fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaius
    • August 2004
    • 150

    Foderautomat och kräsna fiskar

    Hej,

    jag kommer i oktober åka utomlands för två veckor. Detta skapar ett visst problem för mig, eftersom jag inte (längre) har någon som kan sköta om mina fiskar under denna tid. Har lekt med tanken att köpa en foderautomat, men är dessa pålitliga och kan man reglera hur mycket foder automaten ska släppa in i akvariet?
    Ett annat problem som jag har är att mina fiskar är VÄLDIGT kräsna när det gäller kosten. Det är större fiskar och de har hitintills endast velat äta frysta mygglarver. Har provat att ge dem en mängd olika sorters torr- och frysfoder som de inte har accepterat. Detta innebär att jag behöver fylla automaten med torra mygglarver. Nu kommer detta möjligtvis låta dumt men rädslan finns för att fiskarna kommer att inte vara belåtna med fodret heller p.g.a. förvaringen. Är det någon annan som har provat att ge sina fiskar torra mygglarver istället för frysta? Vad blev resultatet?
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Frystorkat foder kommer antagligen klumpa sig i den fuktiga miljön ovanför karet så det kan du nog glömma... De får helt enkelt ta granulatfoder eller fasta de två veckorna I övrigt är automaterna tillförlitliga och justerbara (flingfoder funkar dock inte heller bra i automater, doserar väldigt ojämt pga flingformen)
    Senast redigerad av åheim; 10 August 2015, 22:45.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Det finns olika slags automater som passar för olika foder - flera av dom går också att reglera. De lite dyrare automaterna har också ofta speciella system (kan t.ex. vara en liten fläkt, eller uppvärmningsanordning) som gör att fodret inte klumpar sig.

      Om fiskarna bara äter en typ av foder (och då speciellt en ensidig kost som frysta röda mygg) så är det definitivt inte bra i längden för fiskarna eftersom det i längden kommer att leda till näringsbrist.

      Normalt välgödda fiskar klarar sig utan problem utan mat i 14 dagar (de finns ju ändå alltid en del rester i akvariet) så i ditt fall hade jag tagit tillfället i akt och inte alls gett fiskarna någon mat under tiden du var borta och sedan när du kommer hem så börjar du mata försiktigt med ett annat foder. Risken med detta är förstås att dina fiskar inte är i normal kondition eftersom de har ätit en så ensidig kost och kanske klarar de därför inte en 14-dagars kur. Dock verkar de just nu vara i hyfsad kondition så tycker jag du skall göra detta.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11215

        #4
        Jag är nöjd med denna foderautomat från Eheim. Den fungerar bra med flingor.

        Eheim foderautomat til automatisk fodring af akvariefisk. Kan også fås med 2 kamre så der kan fodres med 2 forskellige slags foder. Du kan finde den her:http...


        Har 6 st sådana. Tyvärr har en av dem bråkat en gång, den snurrade tills hela behållaren var tömd. Efter det så litar jag inte på dem riktigt. Det borde kunna hända vilken automat som helst. Som tur va så var jag hemma och kunde flytta alla fiskar och sanera akvariet. Den var full så det blev en hel del.
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • Christer5
          • July 2015
          • 915

          #5
          Christian,jag använder flera av dessa men aldrig haft problem,tur för mig Det som är bra att dom funkar med flingfoder.

          Kommentar

          • admin
            Christian Alfredsson

            • November 2004
            • 11215

            #6
            Jag har lagt den som krånglade på hyllan och kör med de andra fortfarande, men bara när jag är hemma och har lite koll.
            Christian Alfredsson
            Tekniskt ansvarig Zoopet

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Ursprungligen postat av admin
              Jag är nöjd med denna foderautomat från Eheim. Den fungerar bra med flingor.
              Njaaa Kanske för dig... Om man du inte vill utfodra jättemycket så blir öppningen för liten för flingorna och de kommer sporadiskt eller inte alls, om du istället justerar den till storleken på flingan så kommer det en stor laddning... Finns granulat och de funkar så otroligt mycket bättre i alla automater med roterande trumma! Nåt som ska falla genom en springa eller hål bör vara runt och inte platt och stort. Du vet hur svårt det är att ruska mynt ur en spargris

              Jag vill inte vara en besserwisser men jag har just den automaten och testat.. och flingor.. nää

              Jag har en modell från hydor och på den så skakar trumman när den roterar och det är smart!
              Senast redigerad av åheim; 16 August 2015, 09:50.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              Arbetssätt...