Mata slöjstjärtar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joyride
    • June 2014
    • 110

    Mata slöjstjärtar

    Har tre, än så länge, mindre slöjstjärtar tillsammans med 30-talet små sällskapsfiskar (tetror, molly, platy). Matar sedan tidigare med granulatpulver men nu när jag skaffat slöjisarna så tänker jag att de behöver lite mer mat. Att gå på med mer granulat ger ju de andra fiskarna tillfälle att äta för mycket så jag köpte guldfiskpellets som är 1,8-2,1 mm. När jag droppar i dem så är det många av de mindre fiskarna som är framme och testar, tar in dem i munnen men spottar ut dem igen. Är det dumt att mata med den typen av foder i ett blandfiskkar som mitt? Tänker om småfirrarna sätter i "halsen".

    Några tips för att styra fodret mot slöjisarna?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Man kan inte tvinga fiskarna att bara äta en viss sorts foder. Lägger man ner ett foder i ett akvarium så äter alla fiskar det (i alla fall det som kan svälja det).
    Sedan är väl inte risken så stor att maten fastnar i halsen om inte fodret sväller när det kommer ner i vattnet (vilket vissa pellets gör)
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • joyride
      • June 2014
      • 110

      #3
      Förstår att det inte går att hålla de andra borta men du tror inte att de är "farliga" att stoppa i karet. För de andra alltså.

      Kommentar

      • Bobby
        • March 2002
        • 351

        #4
        Faran består nog i att dina slöjstjärtar inom en viss tid kommer bli sugna på småfiskarna

        Kommentar

        • Mick13
          • May 2008
          • 1796

          #5
          prova förvällda skalade gröna ärtor du mosat till lätt mellan fingrarna . Bra mat för alla dina fiskar
          In vino veritas, in aqua sanitas

          Kommentar

          Arbetssätt...