Pansarmalar/Ancistrus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Casper 021
    • November 2014
    • 51

    Pansarmalar/Ancistrus

    Hej!

    Jag startade upp mitt akvarium för tre veckor sen. Nu har jag 5 panda pansarmalar och två Ancistrus. Jag matar dem med tabletter en tablett varannan dag. Har även köpt fryst foder till dem. Jag antar att de äter bättre på nätterna. Nu till min fråga. Är en tablett varannan dag lite för dem? Vilken tid på dagen eller kvällen är bäst att ge malarna frys foder. Har utöver malarna 11 kardinal tetror i karet. Tacksam för ert svar.
  • Rufus
    • January 2005
    • 866

    #2
    Ancistrusmalar gillar grönsaker, färsk squash t ex som man kan få att sjunka genom att trä igenom en tesked. Pansarmalar gillar sjunktabletter som inte bara innehåller grönt. Fryst som fått tina i lite vatten innan det hälls i (utan vattnet)gillar de också. Läs om fiskarna uppe i listen under avdelningar så får du tips hur de vill ha det.
    // Annicka

    Kommentar

    • Mattias H
      • September 2012
      • 70

      #3
      Stora utmaningen om man har fler fiskar i karet (T.ex. Nyckelhål & skalar som jag har) är att få ner fodret till pansarmalarna utan att det blir uppätet innan det når botten

      Pansarmalar är väll egentligen dagaktiva men om det är mycket konkurrens om fodret kan det vara bra att mata när det är nersläckt i karet.
      Senast redigerad av Mattias H; 01 December 2014, 22:26.

      Kommentar

      • blaze1337
        • July 2014
        • 646

        #4
        1 tablett varannan dag låter väldigt lite för 5 pansarmalar + 2 ancistrus.. hade snarare lagt 1 tablett åt ancistrusarna dagligen , och kanske 3 mindre tabletter åt pansarmalar med 1 fastdag varje vecka där dem ej får någon mat. ( finns speciella som dem tycker om mycket mer än algea wafers )
        pansarmalar älskar frystfoder som tex röda mygglarver de matar jag med 1-2 ggr i veckan när det är ljust inga problem med det alls , angående ancistrusarna kan du ta Zucchini och lägga en skiva i akvariet som dem kan ha o äta på om dem blir hungriga , se bara till o byta ut skivan dagligen.

        Kommentar

        • Casper 021
          • November 2014
          • 51

          #5
          Tack för svaren! Jag gav dem en tablett varannan dag på grund av rekomendationen från djuraffären. Jag har inhandlat dem i Uppsala och de verkar väldigt kunniga på sin sak och har bra utbud med över 200 akvarier men sen jag bytte vatten (första delbyttesvatten) och slamsög botten (akvariet är på 120 l) det blev väldigt bra för botten var väldigt smutsigt och hade fått problem med gröna alger, vill bara konstatera att nitritvärdet är bra ligger nu på 0, efter att jag hade slamsugit så har jag märkt mindre aktivitet hos pansarmalarna och jag har inte så mycket alger därför har jag börjat fundera över fodringen. Men då ska jag alltså öka fodringen? Konstigt att de rekommendera så i djuraffären.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Normalt så hittar malar alltid lite överbliven mat på botten.
            Sedan skall ju ancistrus och pansarmalar ha helt olika typer av foder eftersom ancitrusen är växtätare och pansarmalarna är köttätare. Om du matar med smått fryst foder som t.ex. cyclops så ahmnar alltid en del på botten och pansarmalarna får i sig detta
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Casper 021
              • November 2014
              • 51

              #7
              Tack så mycket för att ni tog er tid och besvarade mina frågor

              Kommentar

              Arbetssätt...