Flingfoder/granulat/pellets, hur länge håller det sig det efter man öppnat burken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alumini
    • February 2004
    • 197

    Flingfoder/granulat/pellets, hur länge håller det sig det efter man öppnat burken?

    En del påstår att torrfoder bara håller sig i ca 3 månader (oavsett bästföredatum) efter man öppnat burken , sedan försvinner den största delen av näringsvärdet. Stämmer detta påstående ?
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    #2
    all mat blir ju sämre med tiden men den håller nog lite längre än 3 månader om du stänger efter användning , och ej lägger ner handen när den är blöt etc i burken

    fast hur stort brukar du köpa ? de flesta storlekarna på foder brukar ta slut på 1 max 2 månader hos mig ~~
    Senast redigerad av blaze1337; 28 November 2014, 08:26.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Sedan beror det lite på hur det förvaras - tort och svalt så håller det längre.
      I en del foder så ligger det också en liten "påse" med bland fodret - påsen suger åt sig vatten och gör att fodret håller längre.

      Men rent generellt så skulle jag också tro att rätt mycket av näringsvärdet i en foderförpackning där förseglingen är bruten håller ca. 3 månader - men som sagt beroende av hantering så kan tiden vara åtskilligt kortare och antagligen också förlängas lite.

      Jag tycker det verkligen är dumsnålt som en del gör att de köper stora förpackningar som räcker länge bara för att spara in några kronor.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • blaze1337
        • July 2014
        • 646

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Sedan beror det lite på hur det förvaras - tort och svalt så håller det längre.
        I en del foder så ligger det också en liten "påse" med bland fodret - påsen suger åt sig vatten och gör att fodret håller längre.

        Men rent generellt så skulle jag också tro att rätt mycket av näringsvärdet i en foderförpackning där förseglingen är bruten håller ca. 3 månader - men som sagt beroende av hantering så kan tiden vara åtskilligt kortare och antagligen också förlängas lite.

        Jag tycker det verkligen är dumsnålt som en del gör att de köper stora förpackningar som räcker länge bara för att spara in några kronor.
        håller med man sparar ej in mycket på köpa större förpackningarna , men tanke på att jag bor i malmö och har 4 zoobutiker som tar mig 5-10 min att komma fram till så är det inte jobbigt

        kanske att dem bor långt och ej kan åka o köpa mat åt fiskarna ofta något annat jag märkt när det gäller frysfoder är att (kan inbila mig) men dem smutsar ner mindre om tillverkningsdatumet är nära alltså färskare än om det tillverkades 1 år sedan och håller 1 år till. något man kan tänka på kanske om fler märker gällande frysfoder

        Kommentar

        • TommySt

          • January 2014
          • 208

          #5
          3 månader... hmm. Att verkligen tänka på då.
          Att det finns mer än marginellt med pengar att spara är dock klart.
          1 liter TetraMin ligger väl på minst 225 spänn eller nåt sånt. Fick härförleden höra att en 10-liters handlas för 5-6 hundra. Ett väldigt mkt lägre literpris m a o. Förutsatt att man kan nyttja minst 3 av litrarna inom bästföre-tid såklart. Gör man det så är man alltså hemma, pengamässigt - resten blir ren besparing.

          Infrysning sa någon.


          Skickas från min iPad via Tapatalk
          Using Tapatalk

          Kommentar

          • Icebergovich
            • June 2010
            • 9

            #6
            Mitt förra paket vanligt flingfoder höll i typ 6 mån - 1 år utan problem, och fiskarna var pigga och glada..
            Så öppna burken och använd efter behov tills det är slut

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Icebergovich
              Mitt förra paket vanligt flingfoder höll i typ 6 mån - 1 år utan problem, och fiskarna var pigga och glada..
              Så öppna burken och använd efter behov tills det är slut
              Det kan mycket väl vara så men för att veta vilka näringsämnen som finns kvar så måste man lämna det till en kemisk analys. Självklart så blir inte heller fiskar sjuka direkt för att vissa näringsämnen saknas i fodret utan det krävs långvarig felaktig utfodring.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Palle_H
                • August 2015
                • 57

                #8
                Lyfter denna tråd,det finns alltså ingen konkreta undersökningar om hur bra maten är efter 6-12 mån.
                Ingen akvarietidning eller liknande som tagit upp frågan?

                Jag själv har ett 54L där fiskmaten går åt väldigt långsamt,har dessutom 4-5 sorters burkar jag varierar mellan.

                Men ska kanske köpa nytt då fastän mer än hälften är kvar i burkarna..

                Kommentar

                Arbetssätt...