Malarna äter inte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KristinLindberg
    • September 2014
    • 34

    Malarna äter inte

    Hej!
    Som rubriken lyder - mina malar äter inte. Det är två fläckiga pansarmalar och en metall pansarmal. Maltabletterna jag har är Tetera tabMini multi tablets med räkor i. Malarna verkar inte ens intresserade av maten och när dem inte äter den så kommer dem andra fiskarna och äter upp tabletten så dem blir tjocka. Jag brukar ta upp tabletten igen när inte malarna äter av den så inte de andra fiskarna blir övermatade. Vad ska jag göra?

    Jag har ett 54 liters akvarium med Eheim 2008 pump, mycket växter och några rötter.

    Sen har jag läst någon stans att folk brukade koka broccoli och mata sina fiskar med. Är det en bra sak att göra och finns det mer saker man kan mata fiskarna med?
    Ha det!
    Senast redigerad av KristinLindberg; 07 November 2014, 16:13.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Är du säker att de inte äter. Corydoras brukar ju gå och plocka på botten under större delen av dagen och får då i sig mat. De är kanske inte heller vana vid fodertabletter och uppfattar det därför inte som mat. Matar du med lite flingor aså brukar det sprida ut sig och hamna på botten så att malarna får i sig det.
    Broccoli är ju ett foder för herbivora arter och inte för carnivora som Corydoras är.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • KristinLindberg
      • September 2014
      • 34

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Är du säker att de inte äter. Corydoras brukar ju gå och plocka på botten under större delen av dagen och får då i sig mat. De är kanske inte heller vana vid fodertabletter och uppfattar det därför inte som mat. Matar du med lite flingor aså brukar det sprida ut sig och hamna på botten så att malarna får i sig det.
      Broccoli är ju ett foder för herbivora arter och inte för carnivora som Corydoras är.
      Jag var kanske lite otydlig där...
      Det jag menade var om man kunde mata sina övriga fiskar, som i mitt fall är platy, guppy och mollys med broccoli
      Senast redigerad av KristinLindberg; 07 November 2014, 15:58.

      Kommentar

      • Dopply
        • December 2012
        • 485

        #4
        Ursprungligen postat av KristinLindberg
        Jag var kanske lite otydlig där...
        Det jag menade var om man kunde mata sina övriga fiskar, som i mitt fall är platy, guppy och mollys med broccoli
        De fiskar du nämner äter precis allt, och de mår inte dåligt av broccoli. Men Corydoras äter helst vanligt fiskfoder och alternativt lite frystfoder. Men en del av dem äter även grönsaker, om de klarar dig av det vet jag inte..

        Corydoras brukar dammsuga upp det som de andra fiskarna inte hinner äta upp, så oroa dig inte för dem.

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          #5
          Granulat kan vara en idé annars.
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • Thaifighter
            • August 2006
            • 420

            #6
            Tetra Tabimin tabletter brukar lösas upp rätt så snart när dom kommer i vattnet så att det lägger sej smulor på botten.
            Kanske dina Corydoras trots allt äter det , men inte direkt från tabletten utan från dom utspridda smulorna på bottnen?

            Thaifighter
            Alla mina fisk-video på Youtube!
            http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

            Kommentar

            • Mick13
              • May 2008
              • 1796

              #7
              De brukar få i sig av fnligfoder som hamnar på botten tetra tebsen är helt ok föda för de andra oxå jag har ett hörn med fnare grus där jag släpper ner tetratabsen pansara malarna brukar stimma där när jag kommer fram till karet med burken i handen för det att då vankas det extragott.
              In vino veritas, in aqua sanitas

              Kommentar

              • blaze1337
                • July 2014
                • 646

                #8
                Testa med Röda mygglarver , mina pansarmalar älskar det , annars som likan skriver Granulat är en bra ide ^^ , bra o tänka på är att pansarmalar inte tycker om typ algae waffers som ancistrusmalarna tycker om , finns en speciell tablett sort som dem verkligen går på direkt man kastar in det kan ej namnet i huvet men kan kolla när jag kommer hem om du heldre vill mata med tabletter än mygglarver då många tycker det är lite nasty:P
                Senast redigerad av blaze1337; 12 November 2014, 09:57.

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  #9
                  Ursprungligen postat av blaze1337
                  Testa med Röda mygglarver , mina pansarmalar älskar det , annars som likan skriver Granulat är en bra ide ^^ , bra o tänka på är att pansarmalar inte tycker om typ algae waffers som ancistrusmalarna tycker om , finns en speciell tablett sort som dem verkligen går på direkt man kastar in det kan ej namnet i huvet men kan kolla när jag kommer hem om du heldre vill mata med tabletter än mygglarver då många tycker det är lite nasty:P
                  Tropical supertabin B.
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • Henrik_A
                    • August 2010
                    • 146

                    #10
                    Pansarmalar äter det dom får så länge allt står rätt till med dom, Tropical algae waffers funkar utmärkt som ett basfoder som ges varje dag.
                    Röda mygg kan man ge som lite extra godis och tillskott några dagar i veckan.

                    Kommentar

                    • blaze1337
                      • July 2014
                      • 646

                      #11
                      Ursprungligen postat av Likan
                      Tropical supertabin B.
                      Likan kan detta aa så hette dem nog (tar alla mina mal tips av henne &henrik L :P )

                      Kommentar

                      • Likan
                        • April 2012
                        • 2611

                        #12
                        Ursprungligen postat av blaze1337
                        Likan kan detta aa så hette dem nog (tar alla mina mal tips av henne &henrik L :P )
                        (Jag vet att det var den dina gillade bäst. )

                        Mina corys äter typ allt. Utom grönsaker.
                        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...