Hur länge kan man ha X mat saker i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    Hur länge kan man ha X mat saker i akvariet?

    Hej

    funderar bara hur länge ni har i sakerna vi lägger in i akvariet? oftast är det åt malarna ..


    tex

    gurka
    zucchini
    morot
    brysselkål
    ärtor

    och diverse tabletter


    hos mig blir zucchinin uppäten bara skalen jag behöver ta ut dagen efter , både mina pansarmalar , långsträckta, och vanliga malar går på dem

    nästan samma sak me gurka fast det känns som det smutsar ner mer hos mig så använder det sällan

    morot smutsar ej ner något fast dem blir aldrig uppätna utan bara några hål i dem av räkorna o malarna , tar ut dem efter 1 dag fast verkar vara hel fortfarande

    brysselkål luktar SKIT efter 1 dag (lägger jag in den på morgonen och tar ut på kvällen) så luktar det ett helvete av bladen , slutat använda de

    ärtor försvinner lite då o då o dem som e kvar rensar räkorna .

    tabletter försvinner oftast men i lilla karet så har jag bara 4 små malar där inne o de äter inte dem hur ska jag få dem o förstå att de mat ? dem verkar bara tycka om o leka i strömmen o glida runt liksom haha o störa räkorna .


    Hur länge har ni in ovan? kan man ha i morot längre? har ni något som man kan ha i längre tid utan o behöva vara rädd om att de kommer förstöra akvariet? (tänker mest för dem små malarna, stora malarna är galna o äter allt )

    testar diverse tabletter o foder sorter också på dem små
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Jag tycker nog inte att man skall låta något foder ligga längre än ett dygn.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • blaze1337
      • July 2014
      • 646

      #3
      ne kanske rätt , de luktar annorlunda när man tar upp det också efter 12 timmar eller så när man är hemma efter jobbet..

      kjell , algtabletter man kastar ner till malar som inte blir uppätna något tips på hur man kan dra upp dem? dem smulas o blir typ som gegga där nere när ingen rör dem..

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Slamsuga upp med en tunn slang - typ syreslang.
        Men man bör ju anpassa utfodringen lite med hur mycket som går. ser man att det blir över så får man mata mindre nästa gång tills man hittar en balans
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 01 October 2014, 09:26.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • blaze1337
          • July 2014
          • 646

          #5
          jo fast ibland har dem inte lust bara o ta det , o yngre malarna hittar inte det eller vet inte varför men de rör inte eller inte vet vad det är för något än försöker lära dem det , hade samma problem me mina stora ancistrusar när dem var små , dem ignorera det gång på gång på gång tror dem började äta efter att jag lagt in det 6-7 gånger o fick håva upp det som gjorde mer eller mindre kaos i akvariets vatten från allt skit som flöt omkring o växter som man skulle sätta ner igen , tack för tipset , glömt bort slamsugning helt .

          Kommentar

          • Juni
            • February 2014
            • 613

            #6
            Jag la ner en morot för flera veckor sedan. Ingen rörde moroten och när jag på morgonen skulle ta upp den så var den borta. Har grävt runt endel i sanden men kan bara inte hitta den. Hoppas den inte förpestar vattnet?
            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Jag la också ner några morotsbitar häromdagen, men vet inte om de har rörts. En ligger kvar, men vet inte om de två andra blivit uppätna, eller bara har hamnat på nå't undanskymt ställe. Bör man ta upp dem som ligger kvar nu? Verkar inte som morot var så populärt. Nå't bättre alternativ?
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Juni
                • February 2014
                • 613

                #8
                Jag har gjort egen räkmix med mycket ärtor i, så de får lite grönsaker därigenom. Annars var kapitlet färska grönsaker inte så populärt i mitt kar. Har testat endel men allt har varit orört...
                Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Har bl.a en L200 hi-fin, och i butiken såg jag vid nå't tillfälle att han hade i nå'n kål av nå't slag, som de verkade äta. Osäker på vad det var.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • blaze1337
                    • July 2014
                    • 646

                    #10
                    ifall era fiskar/malar ej tar moroten testa o koka dem i 30~~ min o känn så moroten är mjukare ska kännas som människohud typ vet ej hur jag ska förklara :P sen sätt ner de , nuförtiden försvinner moroten på 1 dag ^^

                    o har bara mindre malar största är 10cm

                    Kommentar

                    Arbetssätt...