Bortrest en vecka, klarar sig fiskarna utan mat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #31
    Ursprungligen postat av Juni
    Hur mycket mat jag än hystar i, äts det upp inom 15 sek (har bra vatten) begränsar ändå maten till två gr per dag med 3+3 cm räkmix, musslor eller mysis. La i en morot som försvann, och jag antar att den är nedgrävd. Bör jag ta upp den eller kan den självdö?
    Som kjell sa, ingen överbliven mat.. Vegetabilisk leder till nitrit, infusorier och i värsta fall en riktigt äcklig organism som lever av det organiska materialet och bor på fiskarna, köttigare mat leder till virvlande maskar (ofarliga men oestetiska) och nitrit.. No good..

    Det enda jag med framgång matat flera gånger om dagen och fått vinst på överlevnad/allmäntillstånd kontra vattenkvalitet är cichla-yngel (upp till 7-8cm).. Skulle du glömma att mata en dag får de helt enkelt jobba lite hårdare för att gräva upp käk, äta alger och rester i vattnet som man själv inte ser..

    Vet inte vad du matar med för torrfoder men om du kör musslor och mysis kan du även köra hikari sinking som är ett riktigt bra köttigt foder.. Att du slänger ner grönsaker är jättebra, varierar är bäst..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • blaze1337
      • July 2014
      • 646

      #32
      Ursprungligen postat av Juni
      Hur mycket mat jag än hystar i, äts det upp inom 15 sek (har bra vatten) begränsar ändå maten till två gr per dag med 3+3 cm räkmix, musslor eller mysis. La i en morot som försvann, och jag antar att den är nedgrävd. Bör jag ta upp den eller kan den självdö?
      jag gör som dig juni , som jag uppfattat det har fiskar väldigt små magsäckar och att ge dem för mycket mat ger ingen bra effekt så jag matar dem mat som dem äter på 10-15 sec , 2 ~3 ggr om dagen beroende på hur jag jobbar sen blir det alltid lite som går till botten fast där har jag malar och annat som äter upp det (dem får även tabletter o liknande varannan dag när jag släcker akvariet) funkat perfekt såhär

      angående moroten tror jag du borde försöka hitta det som är kvar av det om det nu ligger kvar något , har samma problem med gurka , zucchini o liknande jag kastar in för malarna blir lite svårt o få upp efter 1 dag när de mjuknat osv men man kan "håva" upp det funkar mycket lättare och smutsar ej ner akvariet lika mycket som att dra upp med handen.
      Senast redigerad av blaze1337; 23 September 2014, 23:04.

      Kommentar

      Arbetssätt...