Svarta vs Röda mygglarver

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HelenLind
    • September 2012
    • 405

    Svarta vs Röda mygglarver

    Att röda mygg inte är bra pga allergirisken vet jag.
    Men är det bara de röda som har "hullingar"? Har försökt googla men hittar ingen info om det.
    Vi hade en kampfisk som älskade röda mygg. Men tyvärr så dog den.
    Har för mig att jag efter det läst någonstans att kampfisk inte ska äta röda mygg pga att de är för "vassa".

    Är de svarta mygglarverna bättre för fiskar med känslig mage, eller är de lika vassa?
    Familjen fisksoppa
    Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
    Mina: 120l, 312l, 500l
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Röda mygg har flera nackdelar som att de kan utveckla allergi hos människor (som du skriver), att de ofta lever i väldigt dåligt och surt vatten, att de ofta drar med sig sjukdomar som salmonella etc., men jag har aldrig hört talas om att fiskar inte skall äta röda mygg pga "hullingar". Dämed inte sagt att det inte är korrekt, men om det hade varit ett stort problem så hade man nog hört talas om det i större utsträckning så jag är nog skeptisk till att så är fallet.
    Men någon annan kanske vet?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • HelenLind
      • September 2012
      • 405

      #3
      Ja, jag har bara i bakhuvudet att jag läst något om det. Men är inte säker.
      Vi har även haft en kampfisk som gått med körsbärsräkor som dog på samma sätt.
      Därav min fundering på om kampfiskar är känsliga för "vass" mat. Eller om det är förstoppning de får av räkor och röda mygg.
      Familjen fisksoppa
      Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
      Mina: 120l, 312l, 500l

      Kommentar

      Arbetssätt...