Bra foder som ger fina färger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ssimonee
    • March 2012
    • 83

    Bra foder som ger fina färger?

    Precis som rubriken säger så undrar jag om ni har några tips på bra foder som ger fiskarna klara och fina färger?

    Mina Fiskars kost känns för nuvarande lite tråkig och skulle behöva sig en uppdatering. Idag får de mest fryst foder då dem är något kinkiga.. Jag har dvärg och mellanstora ciklider.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    räkmix

    D50+

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Vilka färger vill du förstärka? Vad är det för fiskar?
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • ssimonee
        • March 2012
        • 83

        #4
        Främst gäller detta mina anomalochromis thomasi, så med andra ord Blå.

        Har du något bra recept på räkmix hannesc? Prövade en variant för en tid sedan men den ratades av alla mina fiskar..

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Äve om det var jag som "uppfann" räkmix så skulle jag nog vilja påstå att den inte förbättrar den blå färgen.
          Blått vet jag inte om något foder förstärker utan här handlar det nog mest om avel och trivsel (bra vattenkvalité, lämplig inredning och sällskap, samt levande foder) för att lyfta fram färgerna
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • ssimonee
            • March 2012
            • 83

            #6
            Mina thomasi får nästan aldrig levandefoder för då börjar de spotta allt annat.

            Hur är det med färger som t.ex gul?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              gult - kanske lite, men framförallt så är det orange och rött som man kan förstärka.
              Men det går inte att skapa en höna av en fjäder - dvs är inte ursprunget bra så funkar det inte så bra
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Helene&Andreas
                • January 2009
                • 1336

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                gult - kanske lite, men framförallt så är det orange och rött som man kan förstärka.
                Men det går inte att skapa en höna av en fjäder - dvs är inte ursprunget bra så funkar det inte så bra
                Fullständigt korrekt!

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  #9
                  Då är blåa lysrör kanon
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • ssimonee
                    • March 2012
                    • 83

                    #10
                    Jag förstår vad du menar Kjell. Nu har jag inga gula-orange-röda fiskar men att lära sig lite ny information är alltid trevligt. Vad är det man brukar använda för att få fram rött och orange?

                    Även om det är A och O med god avel, så säger mitt sunda förnuft att en god och hälsosam kost även ger positiv inverkan på fiskarnas färger. Det behöver inte nödvändigtvis innehålla något som framkallar vissa färger utan helt enkelt bero på att fisken trivs och mår väl.

                    Kommentar

                    • ssimonee
                      • March 2012
                      • 83

                      #11
                      Tack för tipset HWH. Jag ska faktiskt alldeles snart byta ut rören i rampen så det tål att tänkas på.

                      Kommentar

                      • ssimonee
                        • March 2012
                        • 83

                        #12
                        Nu fortsätter jag i denna tråd istället för att skapa en ny.

                        Jag kom över detta foder(JBL NovaTab fodertabletter). När jag läser innehållsförteckningen så tycker jag det låter väldigt bra med tanke på att det faktiskt är något bra som nämns som första ingrediens och inte bara "fiskmjöl".

                        "Blötdjur och kräftdjur, 22,10%, spannmål 19,20%, vegetabiliska biprodukter 16,70%, fisk och fiskprodukter 15,90%, grönsaker 8,60%, vegetabiliska proteinextrakt, 6,10%, jäst 1,40%, ägg och äggprodukter 0,85%, alger 0,80%."

                        Och detta till trots så har det än lägre proteinhalt än många andra tablettfoder och beräknas innehålla 43%.

                        Däremot så funderar jag över alla tillsatser som räknas upp. Jag kopierar och listar dem:

                        "Livsmedelfärg röd E124, livsmedelfärg svart järnoxid E172, livsmedelfärg röd järnoxid E172, livsmedelfärg blå indigotin E13, livsmedelfärg astaxantin E161.
                        Antioxidanter: E306 (naturligt vitamin E-extrakt).
                        "

                        Jag föredrar att hålla det så naturligt som möjligt för mina fiskar, d.v.s jag undviker så mycket som möjligt konstiga tillsatser och medel som inte förekommer i fiskens natur. Detta till trots så blir jag nyfiken på mer information. Fodret innehåller ju livsmedelsfärg i alla dess färger! Är meningen med dessa tillsatser att ge fiskarna klarare färg?

                        Skulle ni säga att det här är ett bra tablettfoder?

                        Kommentar

                        • simpson
                          • July 2012
                          • 666

                          #13
                          Ursprungligen postat av ssimonee
                          Nu fortsätter jag i denna tråd istället för att skapa en ny.

                          Jag kom över detta foder(JBL NovaTab fodertabletter). När jag läser innehållsförteckningen så tycker jag det låter väldigt bra med tanke på att det faktiskt är något bra som nämns som första ingrediens och inte bara "fiskmjöl".

                          "Blötdjur och kräftdjur, 22,10%, spannmål 19,20%, vegetabiliska biprodukter 16,70%, fisk och fiskprodukter 15,90%, grönsaker 8,60%, vegetabiliska proteinextrakt, 6,10%, jäst 1,40%, ägg och äggprodukter 0,85%, alger 0,80%."

                          Och detta till trots så har det än lägre proteinhalt än många andra tablettfoder och beräknas innehålla 43%.

                          Däremot så funderar jag över alla tillsatser som räknas upp. Jag kopierar och listar dem:

                          "Livsmedelfärg röd E124, livsmedelfärg svart järnoxid E172, livsmedelfärg röd järnoxid E172, livsmedelfärg blå indigotin E13, livsmedelfärg astaxantin E161.
                          Antioxidanter: E306 (naturligt vitamin E-extrakt).
                          "

                          Jag föredrar att hålla det så naturligt som möjligt för mina fiskar, d.v.s jag undviker så mycket som möjligt konstiga tillsatser och medel som inte förekommer i fiskens natur. Detta till trots så blir jag nyfiken på mer information. Fodret innehåller ju livsmedelsfärg i alla dess färger! Är meningen med dessa tillsatser att ge fiskarna klarare färg?

                          Skulle ni säga att det här är ett bra tablettfoder?
                          Färgämnena är väl för att ägaren ska se att det är olika flingor... Och känna att det är ett bra och varierat foder just för att det finns gula flingor, gröna flingor, röda flingor.

                          Nu har jag själv alg/växtätare och köper akvarielagrets 'egenpackade' sprirulinaflingor, och de är bara grön/grå i en färg... Men fiskarna äter det utan tvekan.

                          Kommentar

                          • ssimonee
                            • March 2012
                            • 83

                            #14
                            Att det var för våran skull fick jag inte ens en tanke på.. Det känns ju väldigt onödigt.

                            Varför spirulina då?

                            Kommentar

                            • simpson
                              • July 2012
                              • 666

                              #15
                              Ursprungligen postat av ssimonee
                              Att det var för våran skull fick jag inte ens en tanke på.. Det känns ju väldigt onödigt.

                              Varför spirulina då?
                              spirulina = någon variant av alg och jag har algätare....

                              Vad du ska ha för foder beror ju på vad du har för fiskar och deras 'krav'.

                              Det är mycket i vår moderna värld som är väldigt onödigt men som fabrikanterna tror eller anser vi bör ha (läs chips, godis, läsk tex) och vi köper.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...