Hur många Sera Vipachips till fem pansarmalar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joyride
    • June 2014
    • 110

    Hur många Sera Vipachips till fem pansarmalar?

    Hur många chips ska jag slänga i till fem pansarmalar och två ancistrusmalar? Finns det något ungefärligt tidsmått när de ska vara slut som med torrfoder?

    eftersom jag är i uppstart så har jag utfodrat lugnt men känner mig osäker på om jag ger för lite. Jag ger två chips varannan dag, efter att jag släckt i karet, men de andra fiskarna är såklart och nafsar på dem också.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Låter som det räcker ganska bra, och speciellt nu i början av uppstarten.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • joyride
      • June 2014
      • 110

      #3
      Ok, antar att lite granulat också hamnar på botten vid utfodring av de andra rackarna.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Säkerligen.
        När karet stabiliserat sig kan du öka på matningen lite, om du tycker det ser ut att de får för lite mat.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Sedan kan det också vara värt att tänka på att Ancistrus och Corydoras ställer rätt olika krav på dieten
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • joyride
            • June 2014
            • 110

            #6
            Utveckla gärna Kjell. Svårt att snappa upp allt på egen hand.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Som dfet står i artbeskrivningarna så är Ancistrus främst växtätare och Corydoras främst köttätare
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • joyride
                • June 2014
                • 110

                #8
                I hear you. Men ett foder med animaliskt och vegetabiliskt protein bör väl funka? Annars är det ju lite felaktig info på burken.
                Försöker erbjuda Ancistrusarna lite grönsaker men än så länge har de inte nappat :-) Får se när jag börjar med larver och guck, det dröjer nog ett tag.

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  #9
                  Larver och guck? Varför börja med det om du inte lockas av tanken?
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • joyride
                    • June 2014
                    • 110

                    #10
                    Ursprungligen postat av HWH
                    Larver och guck? Varför börja med det om du inte lockas av tanken?
                    Nä precis vad jag menar :-)

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av joyride
                      I hear you. Men ett foder med animaliskt och vegetabiliskt protein bör väl funka? Annars är det ju lite felaktig info på burken.
                      Försöker erbjuda Ancistrusarna lite grönsaker men än så länge har de inte nappat :-) Får se när jag börjar med larver och guck, det dröjer nog ett tag.
                      Nja något sådant foder finns nog inte Det är lite som att ta fram en mat som passar både lejon och kor
                      På förpackningen visas bara köttätare och det står att det är för bottenätare och dessa brukar vara köttätare så fodret är nog huvudsakligen till för dessa.
                      Men ancistrus är rätt tåliga så kortsiktigt är det absolut inga problem
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • joyride
                        • June 2014
                        • 110

                        #12
                        Jag är här för att lära mig så vad kan jag ge ancistrusarna då, förutom att fortsätta testa med färska grönsaker?

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          #13
                          Det finns väl tabletter där vissa är mer protein i, för köttätare, och andra med mer alger i (spirulina) för växtätare. Och tabletter med blandat i. Hikari har en sort som heter Algae wafers och sinking wafers. Den första ska det väl vara mer grönt i och den andra mer kött i. Om man jämför. Hade jag inte legat i sängen så hade jag kollat på mina påsar här hemma. Men lite sådant kan du kolla på.
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...