Hur länge lever nykläckt artemia utan matning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annika vdB
    • April 2013
    • 28

    Hur länge lever nykläckt artemia utan matning?

    Är nybörjare på att kläcka artemia och undrar som sagt hur länge jag kan räkna med att fodret lever innan det svälter ihjäl? Bra att veta så jag kan sätta igång nya laddningar vartefter.

    Om jag vill att artemian överleva och växa sig lite större (i den uppochnervända 1,5l PETen som de kläcktes i) - är det ens möjligt och vad matar jag dem med i så fall?

    Tacksam för svar så klart

    /Annika van den Bos
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Mata inte i kläckningsutrustningen! Optimalt är att kläcka färskt varje dag. Kläcker man med den sk glassbox-metoden kan man ibland klara sej med varannan dag. Nykläckt artemia sägs kunna klara sej i kylskåpet upp till en vecka om den förvaras i flata burkar. Jag har själv testat det någon gång men kommer inte ihåg hur många dagar det var. Jag antar nu att du skall mata yngel och inte utvuxen fisk (som i och för sej låter sej väl smaka av nykläckt också).
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Tobbe R
      • May 2009
      • 654

      #3
      Ursprungligen postat av Annika vdB
      Är nybörjare på att kläcka artemia och undrar som sagt hur länge jag kan räkna med att fodret lever innan det svälter ihjäl? Bra att veta så jag kan sätta igång nya laddningar vartefter.

      Om jag vill att artemian överleva och växa sig lite större (i den uppochnervända 1,5l PETen som de kläcktes i) - är det ens möjligt och vad matar jag dem med i så fall?

      Tacksam för svar så klart

      /Annika van den Bos
      Artemian är, vilket Erik naturligtvis vet, näringsrikast precis nykläckt. De har en s.k. gulesäck, ett näringsförråd som artemian ska leva av de första timmarna. Efterhand som de simmar omkring i kläckaren förbrukas näringen och därmed minskar näringen för ynglen. Med andra ord, mata så snart som du ser kläckt artemia och kläck nya varje dag.

      Tobbe

      Kommentar

      Arbetssätt...