Räkmix

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kirre1
    • February 2012
    • 126

    Räkmix

    Undrar om det finns något bra recept på egengjord räkmix här på forumet?

    Den man köper smular så förbaskat,det skall vara till Diskus om det nu spelar
    någon roll?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det finns ju ett recept i Zoopets artikelarkiv http://www.zoopet.com/index.php?opti...article&id=181
    Om det är till diskus så hade jag använt förhållandevis mer räkor och även vitfisk än vad som anges i det receptet
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kirre1
      • February 2012
      • 126

      #3
      Ok
      Tack för tipset.det verkar som man kan blanda på efter tycke och smak.
      Bara man får med några vitaminer,det verkar viktigt..

      Kommentar

      • Wilhelm
        • October 2002
        • 604

        #4
        Här finns massor av räkmixrecept!
        Ämnen som rör akvariet och dess tillbehör, akvarievatten, foder, sjukdomar och övrigt akvarierelaterat.
        Wilhelm
        Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
        www.ciklid.org www.aquafish.info

        Kommentar

        • Kirre1
          • February 2012
          • 126

          #5
          Tackar
          Kan inte bli för mycket recept,tips.

          Kommentar

          • Juni
            • February 2014
            • 613

            #6
            Ska göra räkmix ikväll, vet någon om det spelar någon roll hur man gör med gelatinet? Det står att man ska värma upp gelatinet och lägga i räkmixen en sked i taget. Det får absolut inte bli för varmt då vitaminerna försvinner vid hög värme. Är det inte lättare att göra gelatinet och sedan blanda det i räkmixen istället för tvärtom. Då kan det väl inte bli förstört? Spelar det någon roll?
            Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Jag tror inte att vitaminerna blir förstörda pga detta
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Juni
                • February 2014
                • 613

                #8
                Vet du varför det ska i kastrullen och värmas upp? Finns det någon mening med det? Hur har du gjort?
                Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                Kommentar

                • Juni
                  • February 2014
                  • 613

                  #9
                  Detta kan inte stämma! Här står 100 gr gelatin, det räcker ju till 17 banantårtor!! Är det 100 gr pulver eller 100 gr färdig gelatin? Ni förstår hur detta kommer gå?! Speciellt eftersom min mixer just sprack och jag är dunder allergisk mot räkor! Man väljer sina krig
                  Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                  Kommentar

                  • heba
                    • September 2013
                    • 847

                    #10
                    Haha Juni! Jag har ingen aning om hur mycket det skall vara, men skrattar gott åt ditt inlägg. Ge inte upp
                    /Helene

                    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av Juni
                      Vet du varför det ska i kastrullen och värmas upp? Finns det någon mening med det? Hur har du gjort?
                      Fast även om jag "uppfann" jag räkmix en gång och är skulden till att en massa fiskmuppar världen runt står hemma och gör en mix som först skitar ner i köket och sedan i akvariet så har jag nu gått vidare i livet (och matar nu med flingor och cyclops som inte skitar ner). Så inte tusan kommer jag ihåg hur jag gjorde en gång för 100 år sen (eller vad det nu var)
                      Man värmde dock upp gelatinet för att det skulle bli lättflytande (får inte innehålla klumpar) så att det blandar sig med allt fodret när man rör ned det.

                      PS. Använder man gelatin till banantårtor........
                      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 03 April 2014, 20:16.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #12
                        .

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Juni
                          • February 2014
                          • 613

                          #13
                          Och det säger du nu!! gått vidare i livet och kör flingfoder?? Här går jag och tror att fiskarna kommer simma buk upp om de inte får" fryst räka i gelé "varje morgon som dessutom serveras utan bh! (Så det så!) så kommer du och har gått vidare till flingfoder, är det lagligt? Nu har jag räkor i hela köket så nu ska här mixas om det så krävs att jag kör dem i gräsklipparen!

                          -min lille kille frågade varför man måste vara naken när man matar fiskar på morgonen? Då vi går upp väldigt tidigt och matar. Ja det är ju en forum fråga om någon?!
                          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                          Kommentar

                          • Helene&Andreas
                            • January 2009
                            • 1336

                            #14
                            Ursprungligen postat av Juni
                            Och det säger du nu!! gått vidare i livet och kör flingfoder?? Här går jag och tror att fiskarna kommer simma buk upp om de inte får" fryst räka i gelé "varje morgon som dessutom serveras utan bh! (Så det så!) så kommer du och har gått vidare till flingfoder, är det lagligt? Nu har jag räkor i hela köket så nu ska här mixas om det så krävs att jag kör dem i gräsklipparen!

                            -min lille kille frågade varför man måste vara naken när man matar fiskar på morgonen? Då vi går upp väldigt tidigt och matar. Ja det är ju en forum fråga om någon?!
                            Aaahahahaha! Helt fantasiskt! Ja det kan man verkligen undra!

                            //Andreas

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #15
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              Arbetssätt...