odling av micromask

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    • October 2002
    • 604

    odling av micromask

    finns det någon här som vet hur man odlar micromask?
    Har fått yngel på Corydoras aeneus 'black' och rådet är att ge dem smått yngelfoder (vad det nu kan vara ) och sedan nykläckt artemia eller micromask.
    Jag har aldrig odlat micromask och det vore toppen för info!
    Wilhelm
    Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
    www.ciklid.org www.aquafish.info
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    #2
    Det är förmodligen det allra lättaste levande fodret! Du behöver: en plastburk med lock (som du gör några lufthål i), 1-2 dl havregryn (eller mer beroende på burkens storlek), vatten, torrjäst och så klart en liten sked från en befintlig kultur. Blöt upp havregrynen tills det blir en grötaktig smet men inte rinnigt, torka av sidorna med lite papper eftersom de förmodligen har blivit kladdiga, strö över lite torrjäst och fukta torrjästen lätt med t.ex. en blomspruta, sedan lägger du i din startkultur. Inom några dagar kommer kulturen fullständigt explodera och masken kommer klättra upp längs sidorna.

    Värt att notera är att mikromask kan leva i säkerligen över en vecka i vatten, så man behöver inte fundera så mycket på överblivet foder. Det går även att "boosta" sin mikromask med t.ex. spirulina som blandar i smeten.

    Kommentar

    • Wilhelm
      • October 2002
      • 604

      #3
      Tack för informationen.
      Plastburk, havregryn, vatten, torrjäst och blomspruta har jag. Bara startkulturen som saknas.
      Wilhelm
      Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
      www.ciklid.org www.aquafish.info

      Kommentar

      • oaken
        • September 2006
        • 901

        #4
        Det brukar vara den svåra biten. Men nog måste det finnas folk runt Linköping som odlar mikromask. Det är nog tyvärr lite för kallt för att skicka dem just nu, skulle jag tro. Annars hade jag kunnat skicka ner lite till dig.

        Kommentar

        Arbetssätt...