Tetra Rubin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tellic
    • October 2013
    • 24

    Tetra Rubin

    Hej!

    En mycket enkel och konkret fråga: Är det värt att satsa på foder så som Tetra Rubin?
    Om man vill få sina fiskar att framhäva starkare färger, ge dom nyttigare mat och satsa på längre livslängd - är detta rätt foder?

    Finns det bättre alternativ?

    Idag kör jag på det gamla hederliga Tetra Min.
    350 L Sydamerika Rödmunstetror, Scalarer, Rosentetror, L-Malar | BTN Amazonas
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Jag tror att fodret spelar stor roll för fiskens välbefinnande och utseende!
    Själv har jag fött upp mina bolivianer delvis på diskusgranulat innehållande spirulina, astaxanthin och diverse vitamintillsatser och dessa fiskar ser verkligen ut som simmande fyrverkerier numera!
    De flesta foder är säkert fullgoda, men personligen tror jag att det finns bättre och sämre sorter...

    Kommentar

    • viktorbj
      • April 2013
      • 405

      #3
      jag instämmer med mr woods. dock tycker jag det enbart låter som reklam för det där fodret och inte någon fakta. bästa är utan tvekan att titta på inehållet och jämföra fodersorterna.

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #4
        Reklam och reklam..? Jag skrev ju inte vilket fabrikat jag använder!

        Kommentar

        • viktorbj
          • April 2013
          • 405

          #5
          jag menade inte det till dig mr woods utan jag menar själva produkten. alla företag skriver positiva recensioner om sina produkter för att få sälja så det går ju inte att lita på det dom skriver. jag har ingen som helst erfarenhet av denna produkt därför skriver jag: det är bättre att titta på inehållsförteckningen först innan man köper matsorten. normalt sätt så står dock inte allt vad produkterna inehåller i inehållsförteckningen men man kan ändå få en överblick på fodret.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Skillnaden mellan tetra Rubin och Tetra MIn är väl främst att det förstnämnda ger fiskarna lite bättre färger. Att det ena eller det andra skulle vara nyttigare eller ger längre livstid har ju inte med detta att göra - detta handlar ju i så fall snarare om den övriga innehållsförteckningen samt vilka fiskar det handlar om (olika arter har olika behov).

            Så skillnaden här är att det ger bättre färg och då handlar det oftast om färgerna gul/orange/rött medan det är struntsamma om man t.ex. har blå fiskar
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              #7
              Jo, astaxanthin ger ju färg i den röda färgskalan, men det är vad jag förstått också en mycket potent antioxidant.
              Och visst brukar väl foder komma med fullständiga innehållsförteckningar, eller har jag bara haft tur med sorterna jag köper?

              Kommentar

              • viktorbj
                • April 2013
                • 405

                #8
                Nja inte alla fodersorter. en del foder jag har visar inga vitamin tillsatser alls i inehållsförteckningen.

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  för mycket astaxanthin ger dessutom mindre lyckade effekter på utseendet.

                  ex en normalt knallröd discus kan bli rostbrunfläckig.

                  fast det kräver nog ganska mycket.


                  som vanligt är det balanserat och i lagom mängd på allt, mat, vitaminer, motion, kvinnor och även sång.

                  Då brukar det bli bra.
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  Arbetssätt...