Grindalmaskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legob
    • May 2007
    • 642

    Grindalmaskar

    Grindalmaskar är lätta att odla i stora mängder. Fiskar älskar dem. Det sägs att de är fettbildande och att fiskar därför kan bli feta på kuppen. Who knows? Jag har i alla fall inte märkt något sdant.

    Här följer en video om hur man kan odla maskarna på två olika men lätta sätt.

    Två olika och lätta sätt att odla av grindalmaskar
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Illustrativ video. Bra jobbat. Några kommentarer:
    - Själv tycker jag att det senare seramis är överlägset skumgummimetoden (även prövat torv som substrat).
    - Använder själv sedan några år sojamjöl istället för vällingpulver som foder. Mkt mer protein i det och lika god produktion.
    - Jag vet iaf att mina clownkillis på 70-talet fick extrem fettlever när dom utfodrades med huvudsakligen grindalsmask. Hongslo obducerade dem. Den grindalsmasken var dock utfodrad med havregryn - dvs rikligt med kolhydrater. Jag försöker därför alltid variera matningen av mina killis med t ex moina, bananflugor med mera.
    - Såg att du använde lock med nät vilket verkar vara onödigt - det räcker med att lägga locket på glänt. Jag har iofs hoppstjärtar i odlingen (bra foder det med ) som håller bl a kvalster borta. Annars har det bara skett någon enstaka invasion av någon mindre svart fluga under åren som gått. Och deras larver gick ju också bra att mata med.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • legob
      • May 2007
      • 642

      #3
      Jag tror faktiskt inte heller att ett nät behövs. Det där med hoppstjärtar verkar intressant eftersom kvalster regelmässigt verkar dyka upp (varifrån???). Tack för tipset om sojamjöl. Ett problem med Seramis som jag haft är att det efter lång tid (alltså 1-2 år eller så) liksom kloggar igen eller vad man nu skall kalla det. Jag köpte också en liknande variant på Blomsterlandet men den föll sönder och pulvriserades så den var inte alls lika användbar.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Det keramiska material jag fått från Södermalms akvarieaffär är still going strong efter många år (minst 5 har jag för mej). Man får sätta om kulturerna oftare med hoppstjärtar - efter ung 1 1/2 månad. Glömde skriva att sojamjölet inte behöver silas på samma sätt som många gör med vällingpulvret.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • legob
          • May 2007
          • 642

          #5
          Jag har haft samma erfarenhet med Seramis - det håller i åratal men Blomsterlands variant pulvriseras fort och blir geggigt. För mig är det för tidigt att säga om Seramis är bättre än de där tvättsvamparna. Jag köpte f.ö. min Seramis också på Södermalm men nu visar det sig att den kan köpas på tyska Amazon - vad kan inte köpas på Amazon numera?

          Kommentar

          • legob
            • May 2007
            • 642

            #6
            Vad är detta för bildningar?

            I burken utan nät klättrar maskarna upp på locket och samlas i dessa märkliga bildningar. De gör bara så i den helt slutna burken. Vad är det för något? Ägg?
            Bifogade filer

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Jag tror att det är cystor/ägg och eftersom du inte har springstjärtar så är jag nu helt övertygad om att de kommer från grindalsmasken. Det trodde jag iofs men jag var inte helt säker på den saken. Jag har också lagt märke till att det är mer av den varan någon vecka efter att man satt om kulturen och mindre färska av dem mot slutet.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              Arbetssätt...