Mat när man är bortrest

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CeciliaA
    • September 2013
    • 11

    Mat när man är bortrest

    Hej,
    då detta är ett fantastiskt forum och jag har fått så mycket bra tips fortsätter jag fråga er😊
    Vi är nu inne på vår 5:e vecka med vårt 60 liters akvarium och endast 1guppi har gått bort så är jag lite orolig hur jag ska göra till helgen då vi ska resa bort torsdag till söndag.

    Sist vi var iväg fick vi rådet av djuraffären att köra med weekend mat (4 veckors gammal akvarium) det som då mötte oss när vi kom hem var en mass död - ingen rolig syn.
    Men efter alla goda råd som jag fått av er så är vi nu igång igen👍

    Gjorde vattenbyte idag och fortsätter mata sparsamt, varannan dag. Hur gör jag nu på bästa sätt inför helgen, klarar de sig om jag ger dem mat på torsdag tills jag är hemma på söndag, eller blir det för länge? Borde de få mat på lördag också?
    Vi har 8 kardinal tetror, 3 zebra, 5 guppi, 2 oranga randiga (kan inte namnet men de håller till i nedre delen) en mal.

    Tacksam för all hjälp vill inte mötas av samma syn igen.
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Ingen matning behövs under tiden du är bortrest.

    Kommentar

    • henrikl
      • November 2012
      • 639

      #3
      Om du matar innan du åker och när du kommer hem så kommer fiskarna klara sig fint. Bättre mata en gång för sällan än flera gånger för mycket...
      2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
      Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

      Kommentar

      • henrikl
        • November 2012
        • 639

        #4
        Ursprungligen postat av CeciliaA
        Hej,
        då detta är ett fantastiskt forum och jag har fått så mycket bra tips fortsätter jag fråga er
        Vi är nu inne på vår 5:e vecka med vårt 60 liters akvarium och endast 1guppi har gått bort så är jag lite orolig hur jag ska göra till helgen då vi ska resa bort torsdag till söndag.

        Sist vi var iväg fick vi rådet av djuraffären att köra med weekend mat (4 veckors gammal akvarium) det som då mötte oss när vi kom hem var en mass död - ingen rolig syn.
        Men efter alla goda råd som jag fått av er så är vi nu igång igen

        Gjorde vattenbyte idag och fortsätter mata sparsamt, varannan dag. Hur gör jag nu på bästa sätt inför helgen, klarar de sig om jag ger dem mat på torsdag tills jag är hemma på söndag, eller blir det för länge? Borde de få mat på lördag också?
        Vi har 8 kardinal tetror, 3 zebra, 5 guppi, 2 oranga randiga (kan inte namnet men de håller till i nedre delen) en mal.

        Tacksam för all hjälp vill inte mötas av samma syn igen.
        Blir nyfiken vad det är du kallar som är orange randig... låter som en praktbotia men hoppas jag har fel då du har 60 liters akvarium...
        2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
        Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

        Kommentar

        • CeciliaA
          • September 2013
          • 11

          #5
          Liknar din bild, dock inte så orange, är inte så stora ca 4 cm, är väldigt trevliga och busiga, leker mycket. Är det för litet akvarium för dem? ��

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #6
            Det är väl dessa du har?



            En av mina favoriter bland Corydoras-arterna! Vrålsnygga i stora stim!

            Kommentar

            • henrikl
              • November 2012
              • 639

              #7
              Ursprungligen postat av CeciliaA
              Liknar din bild, dock inte så orange, är inte så stora ca 4 cm, är väldigt trevliga och busiga, leker mycket. Är det för litet akvarium för dem? ��
              Ar det Corydoras som Mr Woods skriver är det inte för litet. Corydoras och L-malar är det som gör ett akvarium perfekt...
              2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
              Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #8
                Ursprungligen postat av henrikl
                Ar det Corydoras som Mr Woods skriver är det inte för litet. Corydoras och L-malar är det som gör ett akvarium perfekt...
                Precis, det är utomordentligt svårt att leva utan dem!

                Kommentar

                Arbetssätt...