Mängden mat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • specman
    • April 2013
    • 86

    Mängden mat

    Hejsan vänner.
    Jag har ett 200 L akvarium med div fiskar. Alla fiskar är unga den största kanske 15 cm
    3st silverhajar
    2st skalarer
    1st busig väderål
    1st st Black Ghost (fans när jag köpte akvariet och inte något jag själv skulle valt.)
    1st stakars glasmal
    1st jätte fin kampfisk
    4st siamesiska algätare
    10st Tetra colombia (minst 10st till nästa vecka.)

    Dom som jag har markerat med blått är dom som jag i framtiden kanske ska göra mig av med men sålänge så får dom vara kvar i akvariet. BG måste ju bort till slut pga storleken, Glasmalen känns så ensam och vet ej om jag vill ha fler i detta akvarium kanske om man har större i framtiden. Väderålen är rolig men han skrämmer mig, jag är lite harig med sånt som ser ut som orm mm.

    Men så är läget i mitt akvarium och jag är lite kluven om jag matar för mycket mm. Jag brukar mata med känsla men känns som att jag ibland övergöder dom då det är mat kvar i botten. Jag tömmer ej en burk men kör i någon tesked eller två. Finns det någon riktlinje på hur jag ska bedöma matåtgången.
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #2
    Jag skulle säga att en tesked är 10x mer än vad de behöver om dagen. Mata lite lite i taget, äter de upp det på en-två minuter så är det nog lagom. Inget ska bli över.
    350L Diskus

    Kommentar

    • specman
      • April 2013
      • 86

      #3
      Tack så mycket, ja jag ska börja mata mycket mindre, det ät ju inga valrosar jag har
      Vi prata lite om att använda ett kryddmått istället men det känn så ynkligt litet

      Kommentar

      • MonkanS
        • December 2011
        • 861

        #4
        Jag antar att det är flingfoder vi pratar om här. Enklast är väl då att ta en nypa. Bästa måttet är mellan tummen och pekfingret..
        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          #5
          Ursprungligen postat av specman
          Tack så mycket, ja jag ska börja mata mycket mindre, det ät ju inga valrosar jag har
          Vi prata lite om att använda ett kryddmått istället men det känn så ynkligt litet
          Jag tror tom ett kryddmått är väldigt mycket. :-) Folk brukar ju säga att ta så mycket mat så du känner att det knappt är nånting, sen delar du det på 3, typ.
          350L Diskus

          Kommentar

          • specman
            • April 2013
            • 86

            #6
            Ok, mmm jag ska ha det i huvudet, det där med tummen och pekfingret lät bra,
            Kan köra på det men liten mängd.

            Hur ofta matar ni fiskarna, morgon kväll?

            Kommentar

            • MonkanS
              • December 2011
              • 861

              #7
              Jag matar endast en ggr/dag. Ibland får de för sin egen skull ta en fastedag (6:1-dieten).
              Ja, endast en liten mängd. Det ska inte bli en mängd rester liggandes kvar på botten. Det är då risk för att vattnet blir dåligt med risk för höjda nititvärden.
              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

              Kommentar

              • Christer5

                #8
                Matar fiskarna morgon och kväll och ger då i flera omgångar lite varje gång så att dom äter utan att det kommer ner på botten.

                Har man malar som äter vanligt foder så gör det inget om det kommer ner en del på botten,men jag ger dessa malar tabletter som faller till botten så får dom vad dom behöver.

                Kommentar

                • specman
                  • April 2013
                  • 86

                  #9
                  Om är inne på att börja köra kvälls metoden och brukar också till o från köra fasta dagar men kanske ska testa din metod MonkanS kanske ha söndagar som fasta dag typ. Brukar köra med piller som sjunker till botten också, köpte en variant med två olika piller mat i ett och dom funkar bäst.

                  Matar också med räkor, har ju en Black Ghost som är hungrig.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...