Utfodringstider etc

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stajo
    • October 2013
    • 11

    Utfodringstider etc

    Hej

    Jag har precis startat ett litet akvarium. Än så länge bara 10 neontetror och 2 små ancistrusmalar. Någon gav mej rådet att mata en gång om dagen, på morgonen. Så i morse, på den tredje fiskdagen så gav jag en tärning frysfoder. Det är ju bara det att innan jobb, lämning på skola etc så är det ju kolmörkt i både akvariet, lägenheten och ute så jag såg ju inte om de hittade maten eller ej.

    Eftersom jag var nyfiken så släppte jag i lite testmat när jag kom hem och det var ljust. Först några små TetraMin Minigranulat. De flöt först omkring på ytan ett kort tag och sedan föll de som sjunkbomber mot gruset och tetrorna som stod i ett hörn reagerade inte så det blev väl mal-mat. Sedan smulade jag en bit flingfoder. De flöt omkring ett tag och sedan sjönk de lite saktare än granulaten. Vissa av dessa, typ de som föll inom decimetern från fisken, upptäckte tetrorna och knep, men de flesta föll nog till botten. Tetrorna verkar inte fatta att man kan äta dem på ytan, inte ännu i alla fall och de plockar inte från botten vad jag har upptäckt.

    Så, vad har jag då för frågor? Jo först, skall jag verkligen mata när det är mörkt? Jag har en timer som tänder senare på dagen för att jag skall kunna se det vackra akvariet på kvällarna. Kommer tetrorna att lära sig att plocka på ytan?

    Och sedan doseringen. Tjejen i affärn sa ca två granulat per firre och dag. Det är ju typ mindre än det som ramlar ut när man öppnar burken. Stämmer det?

    Ja, det får räcka med funderingar så länge. Tack på förhand!

    Staffan
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Du skall inte mata när det är mörkt om det inte är för att du har fiskar i akvariet som är aktiva när det är mörkt, men i så fall skall dessa utfodras på kvällen efter att akvariet har släckts ned.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      #3
      Man ska mata extreeeemt små mängder, särskilt i början. Så det är nog inte omöjligt att det stämmer det hon sa. :-) Fiskarna lär sig också när och var maten kommer i regel så det är nog ingen panik än. Mata sparsamt bara så att den biologiska processen hinner med i början.
      350L Diskus

      Kommentar

      • stajo
        • October 2013
        • 11

        #4
        Tack tack! Jag skall mata dem på kvällen istället i fortsättningen. Mycket roligare dessutom. Mina neontetror står mest stilla under pumpen medans malarna far omkring som tättingar och dammsuger. Det kanske är ett ekonomiskt sätt att få syre, att stå i in-draget till pumpen. Såg ett program om hajar där det kunde stå massor av unghajar stilla i syrerika grottor där vågorna såg till att höja syrehalten rejält. Tetrorna har varit i sen i söndags och malarna sen igår. Kanske skulle kolla nitrithalten snart.

        Kommentar

        • henrikl
          • November 2012
          • 639

          #5
          En tärning frysfoder på 10 tetror och 2 malar låter ganska mycket speciellt när ancistrus föredrar vegetarisk föda. Aktiva fiskar på dagen matar du när akvariet är tänt och aktiva fiskar på natten som malar matar du på kvällen när lampan är släckt. Även om det finns alger och rester av flingmat kan ancistrus behöva vegetariska tabletter för att inte börja äta på växter eller gå hungriga.
          2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
          Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

          Kommentar

          • stajo
            • October 2013
            • 11

            #6
            Hej

            Vill bara brista ut att idag var det mer fart i akvariet. Tetrorna var på hugget och jag langade i vad som fastnade på en fingerspets med granulat och en halv flinga flingfoder. Hela karet dansade och de var uppe vid ytan och plockade.

            Länge trodde jag att den större av malarna hade trollat bort sig men till slut så kröp även den fram ur bladverket. De båda putsar på som om de hade betalt för det.

            Lustigt med saker som får en att småspringa hem från bussen efter jobbet. Senast det hände var väl typ när Twin Peaks sändes första gången.

            En bra dag!

            Staffan

            Kommentar

            Arbetssätt...