Vilket salt till artemiaodling?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GabrielH
    • September 2013
    • 11

    Vilket salt till artemiaodling?

    Har köpt artemiaägg. Är det så att man måste ha specialsalt och att det inte går med vanligt matsalt?
    Fick tips av akvarist att byta vatten minst var 48e timme. Behövs detta?
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Vanligt salt funkar - 2 kg grovt salt utan jod - påsarna är billigare i längden. Man bör byta vatten för varje gång man startar kläckning för att det undvika dåliga kläckningar pga vattenförsämring pga bl a bakteritillväxt.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • GabrielH
      • September 2013
      • 11

      #3
      Tack så mycket! Då känns det inte lika slösaktigt med tanke på kostnader och så. Hade du lagt upp hur man kan odla artemia själv? Jag får ju börja med äggkläckning så klart men vore ju skönt att slippa köpa nya ägg fram över, kostade ju rätt mycket.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Du menar denna tråden kanske:

        Men man kommer inte undan att köpa nya ägg. Billigast i längden är nog halvkiloförpackningen och ta väl vara på äggen (fukttätt i frysen). Det tar några år innan den tar slut även vid daglig kläckning. Men man bör vara inställd på att fortsätta odla fisk då.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Ursprungligen postat av erikthur
          Vanligt salt funkar - 2 kg grovt salt utan jod - påsarna är billigare i längden. Man bör byta vatten för varje gång man startar kläckning för att det undvika dåliga kläckningar pga vattenförsämring pga bl a bakteritillväxt.
          Jag diskar alltid noga varje gång. Har märkt en försämring av kläckningen redan efter en kläckning utan rengöring.

          Kommentar

          • FannyFiction
            • November 2013
            • 34

            #6
            Jag är också intresserad av att odla artemia, framförallt för att föda upp kampfiskyngel på de!

            Så hur mycket vatten bör man byta när äggen kläckts? Och hur stort kar behöver de? Är inte risken stor att man får med sig några nykläckta när man byter vattnet? :o

            Kommentar

            • Jojje_
              • January 2013
              • 335

              #7
              Personligen har jag märkt att den absolut viktigaste faktorn är syre i vattnet, och inte vattenbyten.
              Har fött upp artemia i en GB Glassburk, utan att ha bytt vatten på 2 månader, dock med syreslang samt matning.
              Artemian både växte och blev på på smällen.

              Inte så värst många som dog också.
              Dock så skulle jag satsa på ett 54-60 liters eller ett nano på ca 30 liter om du vill starta upp en vettig odling för regelbunden användning,
              annars om det bara är för en-två gånger funkar vilken plastburk som helst. T.om ett glas vatten har funkat för mig.
              Fluval Edge 46L
              Projekt - Ciklidhörna

              Kommentar

              • FannyFiction
                • November 2013
                • 34

                #8
                Hej!

                ja jag har hittat lite om gb-glassburk metoden också, den verkar enkel och smärtfri! Om jag endast skulle ha dom som nykläckta till mina kampyngel så tar dom ju slut ganska fort och man får köpa massa ägg. Om man startar en odling i större kar, hur får man då tag i dom?! :P man vill ju ändå ha det lite mysigt med någon växt och så så att dom mår bra där inne (: kanske testa att ha en lampa i ena hörnan tills de alla är där och sen suga upp dom i en engångsspruta? Hur stora är de som fullvuxna?

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Köp bra ägg och kläck dom med glassboxmetoden. Även om man drar upp artemian till fullvuxen storlek blir det ingen riktig odling, man kläcker mer nytt istället. Fullvuxna blir dom omkring 1-1,5 cm. Det är salt som gäller så riktig växt är inte att tänka på.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • FannyFiction
                    • November 2013
                    • 34

                    #10
                    Okej, ska jag då spara några vuxna för varje gång jag plockar upp de nykläckta, så att jag får lite nya bebisar?

                    Hur lever artemia i i det vilda? det var därför jag tänkte på det där med växten, men som kanske inte vill ha det?

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Som jag försökt antyda är en självgående odling inte möjlig i praktiken. Men det finns ju enorma mängder "ägg" av god kvalitet till salu. Bjussar på två länkar - en om Great Salt Lake där mycket av artemian kommer ifrån och en informativ FAQ:
                      salt lake brine shrimp
                      Artemia FAQ 2.0
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • FannyFiction
                        • November 2013
                        • 34

                        #12
                        Tack så mycket för hjälpen! (:

                        Kommentar

                        • sanneakesson
                          • January 2016
                          • 18

                          #13
                          Är de någon som vet var man kan köpa Artemiaägg i Skåne? Eller online med humana priser?

                          Kommentar

                          • T_B
                            • September 2013
                            • 96

                            #14
                            Flera olika varianter av Artemia och även specialsalt (brukar funka fint med vanligt salt)




                            Kommentar

                            Arbetssätt...