Levande vita mygglarver i butik ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer5
    • March 2024

    Levande vita mygglarver i butik ?

    Förr kunde man köpa levande vita mygglarver i butik i Göteborg,är det någon som vet om detta förekommer idag och i vilken butik.
  • Mattias H
    • September 2012
    • 70

    #2
    Jag minns också det.
    Tror det är förbjudet att sälja levade djur som föda nu för tiden.

    Kommentar

    • stefanr72
      • November 2010
      • 1022

      #3
      Förbjudet är det inte, men förmodligen svårt att få tag på. Min lokala handlare i Trollhättan köpte från Danmark på 90-talet.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Mattias H- Du kanske menar möss o råttor. Vita mygglarver ssk i Göteborg vet jag inget om men levande vita mygglarver är numera sällsynt i affärerna. Kan köpas iaf på internet på tyska sajter. Är det levande foder du är ute efter att köpa så kolla om Gubbero Zoo säljer något. Förr brukade de ha dafnier/moina...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • lofstrog
          • November 2009
          • 989

          #5
          Levande vita mygglarver i butik ?

          Numera importerar många butiker från Polen. Butiker hela vägen från Malmö/Lund området till Stockholm köper från Polen.


          Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
          Discus for life

          Kommentar

          • Rebah
            • January 2012
            • 410

            #6
            Förbudet mot levande foder gäller la endast ryggradsdjur har jag för mig? Gubbero säljer inte moina längre tyvärr, har inte hittat någon annan affär i göteborgsområdet som gör det heller. Borde ju fortfarande gå att beställa startkulturer via butik i alla fall.
            "The trees move... do you not see it?"

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #7
              Det finns inget uttryckligt förbud mot att mata levande, än mindre mot att sälja levande foderdjur. Det som finns är diverse regler som funnits länge som säger att djur inte får plågas eller stressas. Det har av Jordbruksverket tolkats i ett uttalande så som att det är förbjudet att mata med levande ryggradsdjur eftersom det inte går utan att foderdjuret plågas eller stressas. Den tolkningen bygger alltså på att det verkligen är plågsamt och om alltså det går att mata levande på ett sätt där foderdjuret snabbt och affektivt avlivas så är det inte förbjudet. Vissa ormar dödar så snabbt att det borde vara ok. Att det inte är ok med t ex ödlor som länge kan tugga på en levande mus är givet. Hur man skall se det när foderdjuret sväljs snabbt och helt kan diskuteras, det gäller t ex utfodring av somliga fiskar och sköldpaddor. Hur snabbt foderdjuret egentligen förlorar medvetandet efter att ha blivit svalt verkar det inte finnas några säkra entydiga uppgifter om.

              Det fanns vita mygglarver levande på Imazo för inte allt för länge sen så helt borta är det inte. Det ser inte ut att finnas just nu så långt jag kan se men det kan ju vara säsongsbundet. Lönt att fråga alltså, kommer det in kan ju en zooaffär beställa hem.
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • Wilhelm
                • October 2002
                • 604

                #8
                Säg till i din affär att de ska beställa från akvarielagret. De har alltid levande foder till fisk!
                Wilhelm
                Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
                www.ciklid.org www.aquafish.info

                Kommentar

                • Mattias H
                  • September 2012
                  • 70

                  #9
                  Där ser man, trodde det var förbjudet eftersom jag inte har sett det i butik på många år.
                  När jag var liten & farsan hade akvarium (för 35år sedan) så var det ju bara att knalla in i en butik & köpa levande.

                  Jag tar också gärna emot tips på om någon vet någon butik i Göteborgsområdet som har levande foder regelbundet.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Vita mygglarver är oftast förekommande under den kalla årstiden, och då är oftast akvaristerna aktivare med. Att ta hem foder under en årstid då intresset inte alltid är på topp kan vara svårt, så fodret verkligen blir sålt.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...