Weekend mat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CeciliaA
    • September 2013
    • 11

    Weekend mat

    Hej,
    vi är nya på akvarium och försöker få allt rätt. Vi har ett 60 liters startade det för drygt två veckor sonen överlycklig. Sen var vi i väg på en sport cup i 4 dagar fick rådet från djur affären att ge fiskarna ett weekend foder (vill ju inte att de skulle vara hungriga&#128542 fick tetra weekend mini, hem med det och dagen efter tidigt på morgonen skulle vi fixa detta i stressen o packningen. På paketet stod det bara doseringen , 1 stick, la ner det i akvariet ( stod inte hur man skulle göra ) kom hem nu ikväll o fiskarna var alla döda - fruktansvärt 😢, även växterna hade blivit bruna på vissa blad och det var en oljig yta på akvariets sidor. Kastade alla växter och har börjat tömma ur vattnet. Vad hände? Gjorde vi helt fel? Hur går vi till väga nu för att starta upp det igen? Ska vi tvätta sand, pump mm?
    Hjälp från en förtvivlad mamma med en ännu ledsnare son😰
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Man skall nog passa sig för att lägga i sådana saker i ett nystartat kar! Den rätta bakteriefloran tar ju över en månad att etablera även om man gör "rätt"! Många lyckas ju döda hela akvariet även med normal matning under incyklingen.
    Personligen ger jag ingen speciell mat om jag är bortrest en vecka eller så. Fiskarna kommer vara hungriga ändå, det är de ju alltid!
    Tvätta/skölj grejerna tycker jag ni bör göra ja!

    Lycka till med återstarten nu och välkommen till Zoopet!

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      ja weekendfoder gör tyvärr mer skada än nytta. pajjar vattenvärdena rätt ordentligt.

      åker man iväg en vecka så behöver man inte ge dom nån mat. de hittar alltid nått smått i karet ändå o klarar sig fint.

      läs den har tråden. massa nyttig o bra info för nya akvarister

      Kommentar

      • CeciliaA
        • September 2013
        • 11

        #4
        Tack, vi börjar om igen. Ska vi även ta ur sanden och skölja den? Slängde alla växter som var i så där köper vi nya. Undrar även en annan sak angående pumpen som jag fått två olika svar på innan. Vi har en som sitter på insidan ner i vattnet, till den så är det en luftslang som hänger ut med en liten ventil så man kan styra hur mycket bubblor det ska vara. Pumpen är så högt placerad att den går precis under vatten ytan (blir lite vågor av den) några säger att luften ska vara på hela tiden såldes blir mycket bubblor o vissa säger att man behöver inta alls ha öppen luftslang. Vilket ska man ha?
        Kankse självklara saker men inte för en helt nybörjare och tycker detta forum här verkar hjälpsamma ��

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Jag skulle sköljt sanden också. Några bubblor behöver du inte ha, det räcker gott med ytrörelsen som blir av pumpen!

          Kommentar

          • Wilhelm
            • October 2002
            • 604

            #6
            Tala om det för affären där du köpte weekendfodret och begär ersättning för förlorat fisk samt pengarna tillbaka för fodret.
            Nu har du lärt dig en läxa den hårda vägen! Aldrig mer weekendfoder och låt bi att mata om du är borta någon eller några veckor.
            Fiskar brukar ofta matas ihjäl istället för att svältas ihjäl!
            Wilhelm
            Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
            www.ciklid.org www.aquafish.info

            Kommentar

            • CeciliaA
              • September 2013
              • 11

              #7
              Ja så det kan bli när man försöker göra det rätt �� men nya tag - för akvarium vill vi verkligen ha ��

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                #8
                Tråkigt.. weekendfoder är verkligen ett jävla slag i ansiktet på nybörjare och djuraffärerna borde veta bättre än att tjäna en hundring extra..

                Ett växelvarmt djur tar aldrig skada av en "weekend" utan mat om det inte redan är döende och det vet både tillverkare och djuraffären.. jag tror fan att de vet att det i många fall kommer att döda karet och att folk kommer att köpa nya fiskar.. ingen jävel hade ju accepterat att hunden dog 30% av gångerna man lämnade in den på hunddagis.. och jag tror att det ligger så högt eftersom det nog oftast är nybörjare som inte riktigt har koll på sin filtrering och sina värden som också köper det fodret.. visserligen är det ju alltid ytterst ens eget ansvar men jag känner spontant att det är oansvarigt att sälja produkten utom i specialfall..

                Lycka till med nystarten.. och som hannesc sa, klistra..
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Fast de flesta weekendfoder innehåller mest kalk - dvs de buffrar vattnet och gör absolut ingen skada (snarare tvärtom). Så att massdöd skull orsakas av detta verkar inte troligt.
                  Verkar snarare som en fisk har dött (vilket kan ha tusen orsaker) och sedan förstörde det vattnet (balansen rubbas mycket lättare i nystartade akvarier) och även de andra fiskarna dog etc.

                  Dock håller jag med er övriga om att det är tämligen onödigt med weekend/semesterfoder. Skall man vara borta en längre tid (mer än 14 dgr) så skaffa istället en bra foderautomat som man testar noggrant innan man åker.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • CeciliaA
                    • September 2013
                    • 11

                    #10
                    Tack för alla svar o råd. Nu har vi startat upp akvariet igen, till helgen blir det några nya fiskar
                    jag kommer troligen "terrorisera" er många gånger med en massa frågor för detta var ett mycket bra forum!
                    //glad mamma o son igen!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...