HJälp matning!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    #16
    Oj.. ser man en massa döda fiskar i ett akvarium i den butik man handlat fiskar i. Då blir man givetvis misstänksam. I Linköping.. säger du. Jag bor i Norrköping och har där Norrköpings Akvarier som min favoritbutik. Men gå med i denna gruppen på facebook så kan du få tips på bra butiker i Linköping.
    Norrköpings Akvarister är en grupp där akvarister (trots namnet!) oberoende av ort är välkomna. De flesta medlemmar är dock bosatta i Norrköping eller i omnejd. Om du vill bli med i gruppen är det...
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

    Kommentar

    • ekman87
      • August 2013
      • 16

      #17
      Tack för tips på en bra grupp, e med där i nu Innan jag skulle lägga mig nu ser jag att min plecomal har jätte krokig svans, är som att han skulle brutit den. den e rak, sen vågrätt å rak igen, + att han håller åt sig fenan å inte fäller ut den. SEn ser min svarta molly från linköping (hane) allmänt dassig ut. Stjärtfenorna står ut men inte ryggfenorna, dem har den tillbakahållna... Alltså, jag blir inte klok på detta. Kan det vara någon sjukdom som sprids, alla fiskar är allerta, dvärgguramisarna 2 av dem har alltid varit lite "sega" så kan inte se att det är någon genomgående röd tråd i akvariet som e fel. Kan en pleco hane knäcka sin svans? Kan det vara att jag har en luftpump i? Kanske den vibrerar för mycket och stör alla fiskar. Den är ju bara för att det skall vara snyggt så den stängs av på natten med timer som också lyset går på. Har tänt mellan 8-22, e de för lång tid?

      Kommentar

      • MonkanS
        • December 2011
        • 861

        #18
        Men oj.. du får INTE stänga av luftpump och filter nattetid. Det måste vara igång dygnet runt!! Där har du nog felet med dina fiskar. Bakteriefloran som blir i filtret dör ju då. Och när det sedan sätts igång på morgonen pumpar det ut en massa döda bakterier. Lampan släcker man givetvis på kvällen Men ABSOLUT INTE luftpump och filter!!
        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

        Kommentar

        • ekman87
          • August 2013
          • 16

          #19
          fast jag har alltså igång pumpen med filter nattetid, de e en separat pump utan filter som gör bubblor, den vibbrerar så tråkigt, den stänger jag avr. Den "vanliga" pumpen som tar in vatten till filtret e alltid på Så den kan väl inte vara??

          Kommentar

          • MonkanS
            • December 2011
            • 861

            #20
            Phuu.. det var tur det. Du skrämdes rejält när du skrev att du stängde av luftpumpen nattetid. Den där med bubblorna behöver du inte ha på alls. Har du cirkulation på vattnet i övrigt så räcker det. Det ska vara så att du ser att vattnet rör sig på ytan.. liksom blir pyttesmå vågor. det räcker för att syresätta vattnet.
            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

            Kommentar

            • ekman87
              • August 2013
              • 16

              #21
              Hihi, förstår att du undra vad de var för en som du pratade med Ne, blir inte klok på de här men får väl helt enkelt avvakta nu å se om någon dör el hur det utvecklas. Angående plecomalen, tycker du jag ska avliva den el ska jag avvakta å se om han blir konstig? Han kanske kan leva med en krokig svans. Vi har ju uteslutit nitrit o ph, har bytt hälften av vattnet å haft i bankteriekultur. Det som återstår är väl isf någon form av sjukdom el parasit? Något som killen sa som jag köpte akvariet av var att jag inte skulle göra rent filtret första månaden, det har jag inte gjort men det är så skitigt så rör du på pumpen så blir vattnet runt omkring nästan brunt.. Har han rätt el ska jag testa skölja genom det med lute ljummet vatten? Annars fpr jag väl avvakta tills jag har mer symptom påbfirrarna..

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                #22
                Sv: HJälp matning!!

                En luftpump är alltid av godo (förutom om man kör high tech växtkar) då den luftar ur en del skit, ser till att ytan är ren och att syresättningen är optimal, så Fortsätt köra den du.

                Berätta gärna mer om hur det gick till då du satte igång karet, hade förra ägaren haft igång det tills du tog det och hur hanterades filter och grus under själva flytten, samt hur lång tid tog saker?

                Ett kar tar alltid sin tid att mogna så även om man inte kan finna nitrit så kan vattenkvaliteten fortfarande vara dålig.

                Skulle flytten av karet gjorts på ett bra sätt och filtret är så igensatt som det låter tycker jag absolut du kan rengöra det lite lätt, i akvarievatten, men avvakta tills vi vet mer.
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • ekman87
                  • August 2013
                  • 16

                  #23
                  Har insett att jag gjort alla nybörjar misstag som går att göra efter att ha varit på nötet hela dagen å läst å frågat, skäms Han jag köpte de av har haft igång det i flera år, var igång när kag köpte det. Bor 2 mil ifrån varandra så fick inte med så mycket vatten Vi tömde akvariet på nästan allt vatten, lämnade max 2cm i botten tillsammans med lite sand, lite sand fick vi ta i en stor plastbytta. Växter plockades ut å las i en hink med lite akvarievatten i botten, pumpen plockades bort men gjordes INTE ren. Fiskarna som var ca 15 stycken hade vi i en hink med lock med akvarievatten. De stora stenar som va i tog vi bort å jag skrubbade lite på dem mef ljummet vatten å en ren svamp. Fyllde upp karet med kran vatten 27 grader, satte i pumpen med filter + min luftpump å la i fiskarna. Natugligtvis var jag sugen på fler fiskar så efter 2 dagar köpte jag 3 silvermollys, 4 blackmolly, 3svärfbärare, 2 dvärggurami, 1 plecomal å några fler neontetror.....

                  Kommentar

                  • ekman87
                    • August 2013
                    • 16

                    #24
                    Allt tog kanske från det att fiskarna plockades ur till karet var fyllt igen å de i ca 1,5 h.

                    Kommentar

                    • Moving Waves
                      • August 2010
                      • 1403

                      #25
                      Sv: HJälp matning!!

                      Skämmas ska du inte göra, misstag är "bra" att göra för det är ett väldigt effektivt sätt att utvecklas!

                      Tycker det låter som en väldigt bra genomförd flytt!

                      Är det så mycket gojs i filtret som det låter hade jag valt att göra en försiktig rengöring, i vatten från akvariet som sagt. På 1,5h har nog nyttobakterierna tagit lite stryk och då vill man inte ha fullt av gojs som släpper skit och ger dålig genomströmning. Men sånt här är svårt att ge raka svar så ta det för den gissning det är.

                      Fortsätt nu följa de fina råd du fått, mata extremt lite osv.
                      - - -
                      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                      Kommentar

                      • ekman87
                        • August 2013
                        • 16

                        #26
                        Har gjort rent filtret i akvarievatten i en hink nu. Blev värre en kaffesump, dessutom låter pumpen tystare med, hörs knappt. Ska inte mata alls på några dagar å när jag gör de nästa gång så blir det försiktigt Tack för all hjälp så hoppas vi nu att alla friska håller sig levande å pigga. Väntar med spänning till klockan åtta då akvariet tänds..

                        Kommentar

                        • MonkanS
                          • December 2011
                          • 861

                          #27
                          God morgon... ser att du fått fortsatt bra hjälp här. Du ska se att allt blir jättefint nu och du kommer vartefter att få väldigt pigga fiskar. Nu har vi varit väldigt OT under ämnet "foder" och avhandlat många ämnen. Skapa gärna en projekttråd där kan man diskutera allt som rör ditt akvarium. Nu måste du hålla oss uppdaterade i hur det går för ditt akvarium.

                          Klockan är snart åtta... snart tänds det i akvariet...
                          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...