Var köper man Zooplankton?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11217

    Var köper man Zooplankton?

    Var idag och köpte sista burken av Zooplankton på Scalarens Zoologiska i Alingsås. Som ni ser så är det evig hållbarhet på oöppnad burk.

    Någon som vet var man kan köpa den eller liknanede

    Det är Daphnia som ligger i en vätska. När jag matade mina Tanganyikaciklider så blev de som tokiga! Aldrigt sett vildare Cyphrichromis leptosoma!
    Bifogade filer
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11217

    #2
    Ser ni att Fohrman Aquaristik AB är tillverkare ;-).... Gissar att burken är 10 år gammal minst. Då Kjell Fohrman inte varit grossist på länge.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Distribueras av Fohrman aquaristik stod det väl - kanske svaret finns närmare än man tror

      (aningen sen)
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Men köp en startkultur av moina eller dafnier o börja odla vet ja - förr (åtminstone) sålde väl gubbero zoo detta - annars rek södermalms akvarieaffär...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • admin
          Christian Alfredsson

          • November 2004
          • 11217

          #5
          Var köper man Zooplankton?

          Är det svårt att odla? Vad krävs?
          Christian Alfredsson
          Tekniskt ansvarig Zoopet

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Inte ssk svårt att odla - men regelbunden tillsyn krävs. Jag odlar mina moina i 6 st 8-liters plastbackar. Varannan dag tar jag ut 2 liter ung per back och silar från, matar med jästlösning och fyller på med nytt vatten. Det var regimen i korthet. Räkna med bakslag i början innan man får till det. Det är då det är bra att det finns nytt att tillgå från en affär i närheten. Men det finns dom ser ger upp. Jag minns en duktig tjej som erkände att hon gjorde åtta försök innan hon bestämde sej för att bananflugor nog räckte för hennes del.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              OJ, oj oj - det var länge sen jag sålde detta. Måste ha varit i mitten av nittiotalet - dvs närmare 20 år sedan !!!!!!!!
              Jag tror definitivt inte att detta fabrikat fortfarande finns i handeln - har för mig att Tetra tog över det en tid men att de snabbt slutade.
              Så jag vet - dock i senaste (eller om det var näst senaste) numret av Pratcical Fishkeeping var det med en lite provförpackning med ett foder som liknade detta - jag la i det i mitt Tanganyikaakvarium och det tog snabbt slut. Jag har slängt förpackningen (det vara bara en liten provförpackning) men jag tror att det var detta foder http://www.jbl.de/de/aquaristik-sues...-planktonpur-m
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • admin
                Christian Alfredsson

                • November 2004
                • 11217

                #8
                De var riktigt dyr. Åtta portioner á 5 gram för ca 100 kr.

                Jag tycker det var coolt att hitta en sådan i Zooaffären där du skriver att den håller för evigt. MEN fisken blev supernöjda.
                Christian Alfredsson
                Tekniskt ansvarig Zoopet

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av admin
                  Jag tycker det var coolt att hitta en sådan i Zooaffären där du skriver att den håller för evigt. MEN fisken blev supernöjda.
                  Visst jag kanske skrev för evigt (minns inte) men kanske hade jag inte tänkt mig att de fortfarande skulle säljas 20 år senare
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • admin
                    Christian Alfredsson

                    • November 2004
                    • 11217

                    #10
                    Var köper man Zooplankton?

                    Jag köpte siste burken
                    Christian Alfredsson
                    Tekniskt ansvarig Zoopet

                    Kommentar

                    • NiXoN
                      • December 2003
                      • 2068

                      #11
                      Duger det med frysmat?
                      Då finns 3 olika märken med fryst daphnia till salu i sverige, mitt tips är Gamma Blister som är steriliserade och har hög halt mat kontra vatten.

                      //NiXoN

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av NiXoN
                        Duger det med frysmat?
                        Då finns 3 olika märken med fryst daphnia till salu i sverige, mitt tips är Gamma Blister som är steriliserade och har hög halt mat kontra vatten.
                        //NiXoN
                        Just dessa odlade "daphnier" var nog behandlade på ett visst sätt för om jag minns rätt så var de dels vitaminberikade och dels var något färgförstärkande tillsatt (vanliga daphnier förstärker inte färgerna). Så jag använde på den tiden en hel del av dessa "zooplankton" och det fungerade mycket bra och kan inte alls jämföras med frysta daphnier (som jag också sålde då). Skall man ha lite mindre frysfoder så är cyclops klart att föredra framför daphnier.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • NiXoN
                          • December 2003
                          • 2068

                          #13
                          Undrar hur mycket som finns kvar av berikningen om burken stått på hyllan ett tag?

                          Ja då är det nog en bättre ide att byta fodertyp eller berika den själv med någon tillsats.
                          Jag använder själv Calanus-pulver och skalade artemiaägg för dom mindre fiskarna jag har(sv).

                          //NiXoN

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av NiXoN
                            Undrar hur mycket som finns kvar av berikningen om burken stått på hyllan ett tag?
                            //NiXoN
                            Nej, det kan man ju undra över. Dock burken var i alla fall vacuumförpackad och när man väl öppnade burken så var man tvungen att ha den i kylskåpet och det höll sig då ändå bara någon månad.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...