Flerdagarsmat, vad rekommenderas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • King Creole
    • July 2013
    • 64

    #16
    Kom hem från resan igår och upptäckte att det var ett par färre fiskar i karet, än när jag lämnade dem för en vecka sedan.
    Kanske de dog av svällt trots allt?
    Det verkar vara 2st guppy och 1st neontetra som tyvärr gått vidare.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #17
      Flerdagarsmat, vad rekommenderas?

      Trist att fisk dör. Om en fisk är frisk så är en vecka inte problem alls. Om en fisk är borta är fisken troligen inte ok utan sjuk eller defekt. Är du säker på att det inte ligger intorkade fiskar bakom akvariet som är en vanligare dödsorsak än svält?
      Om du nu känner att du fått felaktiga råd finns ju möjlighet att du skaffar en foderautomat och matar dem dagligen. Så kan du ju se själv hur det blir och vad du föredrar.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • King Creole
        • July 2013
        • 64

        #18
        Oh nej, känner absolut inte att jag fått felaktiga råd!!
        Jag är total nybörjare och utan era råd så skulle inga av fiskarna leva idag.
        Det här med intorkade fiskar bakom akvariet, hur menar du?
        Jag hittade 2st fisklik på botten, men den tredje hittade jag faktiskt inte ...

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #19
          Flerdagarsmat, vad rekommenderas?

          Ok. Jag menade inte min kommentar som tillrättavisande utan bara som en info . Det finns de i forumet som hellre har foderautomat. Tänkte bara att du kanske själv blev mindre orolig då? Men även om du gör allt prefekt dör fiskar lite då och då. Vissa arter blir bara ett par år. Köper du då en vuxen fisk så kan den vara gammal när du bär hem den. Så att några dör är inte ett tecken på att du skött dem fel.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #20
            Flerdagarsmat, vad rekommenderas?

            Det jag menade med intorkade fiskar är att de ibland hoppar ur akvariet i någon öppning och då hittar man dem som torkade pinnar.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • King Creole
              • July 2013
              • 64

              #21
              Ursprungligen postat av Bluewing
              Det jag menade med intorkade fiskar är att de ibland hoppar ur akvariet i någon öppning och då hittar man dem som torkade pinnar.
              Aha! du menar så!

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #22
                Flerdagarsmat, vad rekommenderas?

                Japp
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • King Creole
                  • July 2013
                  • 64

                  #23
                  Man kanske kan sätta fast ett litet finmaskigt nät vid de två hål i lysrörsrampen som fiskarna kan hoppa ut igenom?
                  Senast redigerad av King Creole; 21 August 2013, 21:56.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #24
                    Flerdagarsmat, vad rekommenderas?

                    Det fungerar utmärkt. Men å andra sidan så finns de dem i Zoopet som t.ex. Hannesc som kör med öppna kar utan att fisken hoppar. Så jag tror inredningen gör en hel del när det gäller hoppbenägenhet.
                    Fast nu börjar vi babbla om mycket annat än foder.
                    Tror det är bra att ta de olika frågorna som dyker upp i respektive forumsrubrik. Alternativt så starta en tråd om ditt akvarium
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • King Creole
                      • July 2013
                      • 64

                      #25
                      Oops ... helt rätt! Går lätt att hamna off-topic

                      Kommentar

                      Arbetssätt...