Levandefoder från trädgården?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Levandefoder från trädgården?

    Såg att det är smockfullt med mygglarver eller vad det kan vara som simmar runt i barnens uppblåsbara badbalja som jag glömt framme.
    Fick en otrolig lust att samla in och dumpa dem i SA-karet! Tänkte det kunde vara kul med levandefoder som är större än nykläckt artemia...
    Är det att rekommendera eller finns risken att jag drar in alger och parasiter som jag inte vill ha?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Kör på bara!
    Se till att fisken äter upp mygglarverna bara, de kläcks ganska snabbt i varmare vatten.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Kör på bara!
      Se till att fisken äter upp mygglarverna bara, de kläcks ganska snabbt i varmare vatten.
      Det är nog ingen risk!
      Rödmunnarna blev som tokiga och slukade allt på några sekunder!!
      Får försöka få ned dem till botten nästa gång så bolivianerna också får smaka, de ser avundsjuka ut!

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Det finns mycket annat i trädgården att mata med. Bladlöss funkar ibland. En nysmälld fluga kan vara delikat halvstora eller större ciklider. Släpper man ner en spyfluga till Oscars kan det bli "hela havet stormar". Men myror är dock inte så populärt även om många killis sägs livnära sej på dom (jag har testat - även myrägg...)
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Ryskbompa
          • August 2012
          • 930

          #5
          Ursprungligen postat av Mr Woods
          Det är nog ingen risk!
          Rödmunnarna blev som tokiga och slukade allt på några sekunder!!
          Får försöka få ned dem till botten nästa gång så bolivianerna också får smaka, de ser avundsjuka ut!
          Mina bolivianer är ultrapuckade när det kommer till mat. dom går aldrig upp till ytan. :S

          Kommentar

          • henrikl
            • November 2012
            • 639

            #6
            Ursprungligen postat av erikthur
            Det finns mycket annat i trädgården att mata med. Bladlöss funkar ibland. En nysmälld fluga kan vara delikat halvstora eller större ciklider. Släpper man ner en spyfluga till Oscars kan det bli "hela havet stormar". Men myror är dock inte så populärt även om många killis sägs livnära sej på dom (jag har testat - även myrägg...)
            färsk uppdelad daggmask är en favorit hos mina hantelciklider.
            2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
            Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              Bladlöss på giftiga växter kan man vara lite försiktig med. Jag matade pilgiftsgrodor med bladlöss från malört, och dom tvärdog.

              Insekter och andra kryp i vatten är utmärkt mat, med några undantag: larver av dykarbaggar och trollsländelarver kan döda mindre fiskar, men oftast är de så stora att man missar dem inte. Andra insekter kan ge sig på små fiskyngel, men nyfödda guppyyngel är så pass stora så att det knappast är några problem. Fångar man i vatten där det finns fisk kan man få in parasiter, som karplöss och fiskigel, men det är ganska ovanligt.

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #8
                Nu fick jag en annan knäpp idé!
                Är det någon som vet om märlkräftor skulle funka som levandefoder??
                Det hoppar ju omkring miljontals av dem om man lyfter på tångbankarna på stranden hemma hos far!
                Kanske jag skulle ta med mig och pröva...

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Det borde väl finnas dom på västkusten som prövat på tycker man - jag skulle iaf provat men tänk på att de är saltvattensdjur och dör även om de inte blir uppätna - risk för vattenförsämring om man inte har bra kontroll.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  Arbetssätt...