Lagom mängd mat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annika vdB
    • April 2013
    • 28

    Lagom mängd mat?

    Jag har den senaste tiden gett en upptinad "iskub" med mat (Arken Zoo ca 1,5cmx1cmx1cm) till: 2 dvärggurami, en dvärgciklid, 10 zebrafiskar, 2 kampfiskhonor samt 5 pansarmalar 1 gång varje dag. Vet någon om det kan vara lagom?

    Ingen av fiskarna är fullvuxna. Som nybörjare sedan 4 månader undrar jag så klart huruvida jag gör rätt eller inte! Jag har läst att det är svårt att svälta ihjäl akvariefiskar men varje dag försöker fiskarna övertyga mig om motsatsen! Så det är klart att man börjar undra!

    De första veckorna matade jag med det flingfoder som följde med 54l-akvariet och de fiskar vi startade med (rasboror) gillade verkligen detta. När vi senare köpte ett par dvärgciklider tyckte handlaren att vi skulle ha lite frusen artemia till dem och nu 4 månader senare (och 2 akvarier rikare!) matar vi mest med olika frusna sorter. Röda mygglarver för pansarmalarnas skull, artemia för cikliderna och dafnier åt dvärgguramis tex. Rasboror, platys, zebrafiskar mumsar också friskt på det mesta så länge storleken passar!

    En annan fundering jag har är om de olika fodersorterna/flingor, tabletter, fruset och levande) belastar akvarievattnet mer eller mindre? Maltabletterna geggar ju ner vattnet under det att fiskarna äter medans artemia verkar svårsmält för en del fiskar (dvärgcikliden bajsar nästan osmälta artemiabitar ibland).

    Är intresserad av era erfarenheter!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det är väl rätt Ok att mata med en matkub per dag - men du kan gärna ge dom lite torrfoder också för det är inte så mycket näring i frysfoder. Så ge dom en matkub om dan + lite flingfoder varannan dag. Sedan kan du också då och då lägga ner en maltablett för carnivora fiskar (dvs inte grönfoder) så att pansarmalarna får lite mer.

    Fiskar är alltid hungriga (även om man skulle övermata dom rejält) - det är deras naturliga beteende så det är inte så mycket att bry sig om.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Annika vdB
      • April 2013
      • 28

      #3
      Tack för ditt svar! Jag ska göra som du föreslog. Matningen är ju en kul variabel att fixa med (för mig - fiskarna bryr sig väl mindre!

      Jag har stött på info om att frusen mat innehåller för lite näring tidigare och förstår inte riktigt. Är det för lite vitaminer så fiskarna inte blir så färggranna och pigga som vi vill se dem - eller är det för lite protein/kolhydrater så de inte växer sig vuxna? Näringen försvinner ju inte för att maten fryses in utan saknas väl i så fall redan i "färska" stadiet - dvs så som fisken äter i det vilda?

      Ursäkta vetgirigheten men det är ju så intressant!

      Kommentar

      • Dopply
        • December 2012
        • 485

        #4
        Du har rätt Annika, näringen i Frysfodret är inte direkt försämrat av frysningen.. I det vilda lever fiskar på vad de får tag på och som inte dödar dem, men de avlade varianterna som vi har i våra akvarier är ju uppväxta på artificiell mat i flera generationer; som har en fantastisk kombination av alla möjliga bra saker för fiskar..

        Vad jag menar är att dina fiskar nog tycker att ditt flingfoder duger gott för sin överlevnad (det dödar dem inte), men av erfarenhet så kan naturliga proteiner förbättra fiskarnas naturliga instinkter och immunförsvar. Så att ge dina fiskar fryst Artemia / mygglarver är bra men inte livskritiskt, att ge dem det varje dag är inte nödvändigt.

        Ge dem frysfoder 1 till 2 gånger i veckan, du tjänar inget på att ge dem mera..

        Du skämmer bort dina fiskar..

        Din fråga om det skitar ner beror väl på hur stort kar du har och hur stort filter du använder..

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Annika vdB
          Tack för ditt svar! Jag ska göra som du föreslog. Matningen är ju en kul variabel att fixa med (för mig - fiskarna bryr sig väl mindre!

          Jag har stött på info om att frusen mat innehåller för lite näring tidigare och förstår inte riktigt. Är det för lite vitaminer så fiskarna inte blir så färggranna och pigga som vi vill se dem - eller är det för lite protein/kolhydrater så de inte växer sig vuxna? Näringen försvinner ju inte för att maten fryses in utan saknas väl i så fall redan i "färska" stadiet - dvs så som fisken äter i det vilda?

          Ursäkta vetgirigheten men det är ju så intressant!
          Ett torrfoder är ju ett foder som är ihopblandat av många olika produkter som höjer såväl vitaminhalten och proteinhalten. Ett frysfoder består ju till största delen också av vatten och då tänker jag inte på det vatten som fodret har spätts ut med för att det skall kunna förpackas på ett bra sätt utan på att djuret i sig oftast till uppåt 90% består av vatten. Sedan försvinner också mycket av vitaminerna när man fryser in - t.ex. C-vitamin håller sig bara någon vecka (om man inte tillsätter s.k. stabiliserat C-vitamin). Det finns vitaminpreparat som är framtagna för att användas i kombination med frysfoder - dvs innan man matar så droppar man detta på frysfodret så att detta kan dra åt sig vitaminerna. Om man använder frysfoder som huvudfoder så bör man tillsätta detta.

          Däremot så försvinner inte de saker i fodret som förstärker fiskarnas färger (som sprirulina, karotin, astaxanthin etc.) för att fodert är fryst.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • viktorbj
            • April 2013
            • 405

            #6
            man skall inte bara ge frysfoder som kjell fohrman skriver om dock man inte ger ett vitamin tillskott exempelvis. jag har en stor blandning av fiskar cirka trettio olika arter i ena 260 liters akvariet där ger jag jag bara frysfoder en gång per vecka! ibland två gånger per vecka. i mitt 180 liters akvarium ger jag
            frysfoder var tredje dag skall börja ge det varje dag sen. men i 180 liters akvariet har jag tre arter kampfiskar (betta splendens) neontetror paracheirodon innesi och slutligen praktbotia(chromobotia macracanthus) varav betta splendens är karnivor och neontetrorna också är det. det är faktiskt mycket kul att mata kampfiskar och få nya kampfiskar att äta eftersom man kommer så nära dom ibland är jag en centimeter nära dem och förut bett nästan ena kamphonan mig

            Kommentar

            • Tobbe R
              • May 2009
              • 654

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Ett torrfoder är ju ett foder som är ihopblandat av många olika produkter som höjer såväl vitaminhalten och proteinhalten. Ett frysfoder består ju till största delen också av vatten och då tänker jag inte på det vatten som fodret har spätts ut med för att det skall kunna förpackas på ett bra sätt utan på att djuret i sig oftast till uppåt 90% består av vatten. Sedan försvinner också mycket av vitaminerna när man fryser in - t.ex. C-vitamin håller sig bara någon vecka (om man inte tillsätter s.k. stabiliserat C-vitamin). Det finns vitaminpreparat som är framtagna för att användas i kombination med frysfoder - dvs innan man matar så droppar man detta på frysfodret så att detta kan dra åt sig vitaminerna. Om man använder frysfoder som huvudfoder så bör man tillsätta detta.

              Däremot så försvinner inte de saker i fodret som förstärker fiskarnas färger (som sprirulina, karotin, astaxanthin etc.) för att fodert är fryst.
              Nu är du ute och gissar igen Kjell, frysning är en utmärkt metod att bevara vitaminer. Vad man kan ifrågasätta är tidpunkten från fångst till infrysning, det är där vitaminerna eventuellt försvinner. Just när det gäller c-vitamin kan man dessutom fråga sig om fisk behöver detta, nästan alla andra djur med undantag för människa och marsvin kan själva bygga upp c-vitamin i kroppen. Eftersom många fiskars naturliga diet inte innehåller mycket c-vitamin borde detsamma gälla för dem. Att själva dosera vitaminer på fodret kan jag inte heller se meningen med, de fettlösliga vitaminerna bör inte överdoseras.
              För de flesta akvarister är ett hyggligt torrfoder som bas + levandefoder eller fryst foder lite då och då grunden i utfodringen.
              Tobbe

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Tobbe R
                Nu är du ute och gissar igen Kjell, frysning är en utmärkt metod att bevara vitaminer. Vad man kan ifrågasätta är tidpunkten från fångst till infrysning, det är där vitaminerna eventuellt försvinner. Just när det gäller c-vitamin kan man dessutom fråga sig om fisk behöver detta, nästan alla andra djur med undantag för människa och marsvin kan själva bygga upp c-vitamin i kroppen. Eftersom många fiskars naturliga diet inte innehåller mycket c-vitamin borde detsamma gälla för dem. Att själva dosera vitaminer på fodret kan jag inte heller se meningen med, de fettlösliga vitaminerna bör inte överdoseras.
                Jepp vi verkar ha lite olika åsikter då och då
                Googlade runt lite och noterade att det helt klart finns olika åsikter i ämnet även bland andra. Dock att de flesta skrev (det som du också påpekar) att än viktigare för vitaminförlust är tiden från fångst/skörd till infrysningen. Sedan kan jag också tycka att det i sig också är rätt intressant vilket näringsvärde fodret i sig har - ett foder där djuret i sig (som mygglarver) har ett lågt näringsvärde blir ju inte bara för att man fryser in det.

                För de flesta akvarister är ett hyggligt torrfoder som bas + levandefoder eller fryst foder lite då och då grunden i utfodringen.
                Jamen, hallå - där är vi överens - kors i taket
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Wilhelm
                  • October 2002
                  • 604

                  #9
                  Jag ger mina fiskar frysfoder varje dag! Är jag slö och har bråttom vid matning så får de torrfoder i form av pellets eller flingor!
                  Fiskarna leker och förökar sig! Så frysfoder är inte helt fel. Mina nigripinnis lever uteslutande på frysta cyclops.
                  Wilhelm
                  Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
                  www.ciklid.org www.aquafish.info

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Cyclops är också det enda frysfoder som jag använder - dock inte uteslutande utan kombinerat med torrfoder
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Tobbe R
                      • May 2009
                      • 654

                      #11
                      På tal om foder, speciellt för LCHF-talibanerna. Detta är innehållet i ett typiskt frysfoder/levandefoder, vita mygglarver.
                      Kolhydratinnehållet är ca 25%, så faktiskt, fiskar äter limpa de också.

                      Råprotein 5,0%
                      Råfett 0,5%
                      Aska 0,7%
                      Kolhydrater 2,0%

                      Tobbe

                      Kommentar

                      • Tobbe R
                        • May 2009
                        • 654

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Jepp vi verkar ha lite olika åsikter då och då
                        Googlade runt lite och noterade att det helt klart finns olika åsikter i ämnet även bland andra. Dock att de flesta skrev (det som du också påpekar) att än viktigare för vitaminförlust är tiden från fångst/skörd till infrysningen. Sedan kan jag också tycka att det i sig också är rätt intressant vilket näringsvärde fodret i sig har - ett foder där djuret i sig (som mygglarver) har ett lågt näringsvärde blir ju inte bara för att man fryser in det.


                        Jamen, hallå - där är vi överens - kors i taket
                        Jag förstår inte varför du hänger upp dig på vatteninnehållet i fodret, det är bara en doseringsfråga. Det intressanta är torrinnehållet och fördelningen mellan de olika näringsslagen.
                        Tobbe

                        Kommentar

                        Arbetssätt...