Artemia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lucas6382
    • July 2013
    • 34

    Artemia

    Har funderat lite på det här med artemia, mina frågor är: vad är artemia? Var får man tag på det? Äter svärdbärare och neontetror det? Allt jag vet är att det är nyttigt till yngel.

    Tack på förhand!
  • Maligne

    • September 2012
    • 188

    #2
    Det är ett litet kräftdjur. http://sv.wikipedia.org/wiki/Artemia
    Fryst kan du köpa i akvariebutiker och zooaffärer. Var man får tag i levande om man inte ska kläcka själv vet jag inte tyvärr, men det kanske någon annan kan svara på.
    Båda fisksorterna du nämner äter artemia. Till yngel brukar man ha nykläckt artemia, eller skalade artemiaägg.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Det är väl värt att nämna att den frysrta artemian man köper är vuxen artemia och alltså inget yngelfoder. Det som man kläcker själv är artemianauplier och är ett utmärkt levande yngelfoder samt passar även bra till andra ej alltför stora fiskar.

      Det som säljs i Sverige kommer oftast från saltvattenssjöar i USA
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 15 July 2013, 12:58.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Det som säljs i Sverige kommer oftast från saltvattenssjöar i USA
        Ägg för kläckning finns även från Ryssland. Kan vara svårt att hitta ägg med hög procent kläckning. Äggen skall förvaras torrt och svalt (t ex i frys) annars minskar snabbt kläckningsprocenten.

        Förutom att nykläckt artemia är nödvändigt foder för många fiskyngel (men inte bra för magen för vegetarianer såsom loricariider) och ett trevligt snacks även för större fiskar - scalare gillar det skarpt. Så verkar det som att många fiskar låter bli att äta sina egna ägg/yngel i högre grad om man matar dagligen med levande artemia.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Det finns även färdigskalad artemia att köpa, om man inte orkar kläcka. Den är ju såklart inte levande då.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Wilhelm
            • October 2002
            • 604

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Det är väl värt att nämna att den frysrta artemian man köper är vuxen artemia och alltså inget yngelfoder.
            Det finns faktiskt fyst nykläckt artemianauplier att köpa! Men de är svindyra! Köpte sådant paket för två år sedan vill jag minnas.
            Funkar bra till yngel!
            Wilhelm
            Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
            www.ciklid.org www.aquafish.info

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av Wilhelm
              Det finns faktiskt fyst nykläckt artemianauplier att köpa! Men de är svindyra! Köpte sådant paket för två år sedan vill jag minnas.
              Funkar bra till yngel!
              Undantaget som bekräftar regeln
              Har också köpt det någon gång och minns också att det är svindyrt och dessutom är ju den stora fördelen med nykläckta artemianauplier just att de är levande. Så odlar man fiskar så är nykläckta artemianauplier utmärkt foder till de flesta fiskar.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                Ägg för kläckning finns även från Ryssland. Kan vara svårt att hitta ägg med hög procent kläckning. Äggen skall förvaras torrt och svalt (t ex i frys) annars minskar snabbt kläckningsprocenten.

                Förutom att nykläckt artemia är nödvändigt foder för många fiskyngel (men inte bra för magen för vegetarianer såsom loricariider) och ett trevligt snacks även för större fiskar - scalare gillar det skarpt. Så verkar det som att många fiskar låter bli att äta sina egna ägg/yngel i högre grad om man matar dagligen med levande artemia.
                Sålde själv en gång ryska och även kinesiska men uppriktigt sagt så var de ingen större hit om man säger så

                Håller med om att det är viktigt att de förvaras torrt och svalt - jag hade alltid mina i frysen.

                Sen är jag lite frågande till det där med att nauplierna inte skall funka till herbivorieyngel. OK - jag har aldrig testat yngel av loricarriider så det vill jag inte uttala mig om men t.ex. till troffe-yngel har det gått utmärkt. Däremot att mata troffar med fryst (dvs fryst vuxen) artemia är ju rena döden.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Lucas6382
                  • July 2013
                  • 34

                  #9
                  Kan man köpa okläckta artemia ägg i zooaffären eller hur får man tag på dem?

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Jepp - de finns i välsorterade akvarieaffärer.

                    Vet inte hur priserna ligger idag. Förr var det rätt "billigt" (en 450 grams burk kostade ca. 250 kr för konsumenten) och när jag var grossist på 80-90 talet så sålde jag pallvis med dessa.

                    Sedan sköt priset i höjden - främst pga markant ökande efterfrågan inom akvakulturen - och samma burk kostade som mest en bra bit över tusenlappen. Idag har priset sjunkit något men det är fortfarande rätt dyrt. Men man kan ju köpa en liten burk och testa.
                    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 15 July 2013, 14:56.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Köpte en flaska med kläckt artemia, som ligger i nå´n vätska.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        #12
                        Ursprungligen postat av Animaniac
                        Köpte en flaska med kläckt artemia, som ligger i nå´n vätska.
                        Jasså?
                        Jag hittade skalade ägg, också i någon sorts vätska som INTE fick hällas direkt i akvariet, men de kläcker bra! Och om okläckta ägg följer med gör det ju inget då de är skalade!

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mr Woods
                          Jasså?
                          Jag hittade skalade ägg, också i någon sorts vätska som INTE fick hällas direkt i akvariet, men de kläcker bra! Och om okläckta ägg följer med gör det ju inget då de är skalade!
                          Hmm, jo, nu när jag tänker på det, så har jag för mig att de går att kläcka, men också mata med som de är.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          Arbetssätt...