Räkmix... dosering agar-agar (den eviga frågan)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #16
    Jag ser inga problem med smulning när jag matar med min mix heller, och har heller inte hört av de som fått prova på den. Men det är säkert som med olika recept, alla har den bästa mixen och vill inte testa något annat...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • vargon
      • May 2013
      • 45

      #17
      Ursprungligen postat av ansjo
      Jag ser inga problem med smulning när jag matar med min mix heller, och har heller inte hört av de som fått prova på den. Men det är säkert som med olika recept, alla har den bästa mixen och vill inte testa något annat...
      jag gillar då den inte smular alls, men det är ju jag det

      Jag eftersträvar den konsistensen som är på mixen som jag köper i Nol, sen kanske det finns bättre alternativ men jag är inte nog kompetent för att bedöma det än på ett tag då jag ser mig som en nybörjare inom akvaristiken
      Men jag vill ha den så pass fast att dom större fiskarna kan dra iväg med en bit ett par vändor utan att den smular sönder sig i karet, och jag upplever att den blir så då mixen är hyfsat varm då man tillsätter agar agar.
      Kan säkert bero på andra parametrar också då jag inte gjort mer än 6-7 satser än så länge.
      720L Malawi
      540L Malawi
      Och ca 1000 liter yngelkar i olika storlekar.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #18
        Som tur är gör var och en som den vill, och jag fortsätter göra räkmix utan att värma upp satsen.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • vargon
          • May 2013
          • 45

          #19
          Ursprungligen postat av ansjo
          Som tur är gör var och en som den vill, och jag fortsätter göra räkmix utan att värma upp satsen.
          Du kan inte ta en filmsnutt då du matar? Får du den lika fast som den i nol så är det givetvis bättre för då slipper man hetta upp mixen för det är ju ytterligare ett arbetsmoment i en ganska arbetskrävande process.
          720L Malawi
          540L Malawi
          Och ca 1000 liter yngelkar i olika storlekar.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #20
            Jag vet inte hur mixen i Nol är i konsistens, men den jag har sitter ihop med lite lösa fragment. Detta funkar bra så malarna får sitt.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • vargon
              • May 2013
              • 45

              #21
              Ursprungligen postat av ansjo
              Jag vet inte hur mixen i Nol är i konsistens, men den jag har sitter ihop med lite lösa fragment. Detta funkar bra så malarna får sitt.
              Jag var i dom tankarna även jag, alltså att det inte gjorde så mycket att en del gick ned till botten. Skall försöka filma senare.
              Kyler du ned din mix innan du fryser den?
              720L Malawi
              540L Malawi
              Och ca 1000 liter yngelkar i olika storlekar.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #22
                Nä, den är inte varm så det är inga problem. Plattar ut den i stora zipp-påsar och lägger dem på en bakplåt som sedan åker in i frysen.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • admin
                  Christian Alfredsson

                  • November 2004
                  • 11218

                  #23
                  Jag kör med skalade räkor. Funkar mycket bättre på Tropheus än när jag hade hela, eller huvudlösa.
                  Christian Alfredsson
                  Tekniskt ansvarig Zoopet

                  Kommentar

                  Arbetssätt...