Mat till otocinclus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • limaan
    • December 2011
    • 212

    Mat till otocinclus

    Har ett litet bekymmer och det är att jag tror att mina ottisar inte får tillräckligt med mat. Har läst att de är känsliga för svält.

    Jag utfodrar med vegitariska maltabletter som sjunker, gröna ärtor och ibland gurka.

    Problemet är att mina amanoräkor roffar åt sig maten och då framförallt tabletterna. Räkorna tar helt enkelt tabletten och simmar iväg när någon fisk kommer nära. Nu ger jag endast ca 1/4 - 1/2 tablett då det endast är 4 ottisar (5 för 2 dagar sedan).

    Hur gör jag bäst för att ottisarna får i sig den mat de behöver? Bör jag lägga till något annat i kosten?

    Misstänker att den som dog gjorde det pga matproblemet.
    Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
    Följ mig i projekttråden Akvarievrån
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Tycker du skall lägga i en hel tablett för då lär väl inte räkorna orka att bära iväg den.
    Om inte det funkar så skaffa tabletter som man trycker fast på rutan - dessa lär inte räkorna kunna bära iväg.

    Du tar väl av ytterskalet på ärtorna
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • limaan
      • December 2011
      • 212

      #3
      Tack Klell! Får lägga i en hel tablett då. Ska jag göra det varje dag? Känns som att det kan bli väldigt mycket? Har visserligen även guppy som gärna äter.

      Ärtorna delar jag i 2 så att de kommer åt alla delar
      Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
      Följ mig i projekttråden Akvarievrån
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Du får väl se om tabletterna försvinner när du matar en per dag. Om inte så kör du en varannan dag
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...