Havsmusslor i räkmix

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malawii
    • November 2012
    • 13

    Havsmusslor i räkmix

    Hej!
    Jag hade tänkt att testa på att göra en räkmix till mina malawi ciklider (golden, demasoni, blue bright zebra, firefish & ancustismalar finns i akvariet). Undrar då om jag kan plocka musslorna själv då jag har båt på västkusten och åker dit varje till varannan helg. Detta sparar ju då en slant men är det något som kan funka eller ska man hålla sig till musslor på burk (som i och för sig också kommer från havet)?
    Är det något som jag ska tänka på om jag plockar dem själv ex om de ska kokas innan de slängs i mixen?

    //Alicia
    200L Malawi, 75L yngelkar, 100L sällskap, 500L Malawi (ej aktivt längre)
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Musslor i sig är bra foder, faran är väl om musslorna ätit giftiga mikroalger, det brukar vara några perioder varje sommar när man inte bör äta musslor. Musslorna man köper ska däremot vara testade, så...
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Malawii
      • November 2012
      • 13

      #3
      Okej tack för svaret, men vet du vilka perioder detta är eller är det nått som inte går att förutspå? Kan man annars plocka under hösten?
      200L Malawi, 75L yngelkar, 100L sällskap, 500L Malawi (ej aktivt längre)

      Kommentar

      • Mattias H
        • September 2012
        • 70

        #4
        Ring "Fröken mussla" 031-60 52 90 för besked på telefonsvarare.
        OBS inget skämt

        Kommentar

        • Malawii
          • November 2012
          • 13

          #5
          Okej, antar att det är någon typ av telefonserivce/information eller?
          Men tack , jag ska testa detta
          200L Malawi, 75L yngelkar, 100L sällskap, 500L Malawi (ej aktivt längre)

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Musslor är ett rätt bastant foder och det skitar ner rejält i akvariet
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Malawii
              • November 2012
              • 13

              #7
              Så kan jag strunta i musslorna för att ha ett klart vatten är ju att föredra men även fiskarnas välmående?
              200L Malawi, 75L yngelkar, 100L sällskap, 500L Malawi (ej aktivt längre)

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Malawii
                Så kan jag strunta i musslorna för att ha ett klart vatten är ju att föredra men även fiskarnas välmående?
                jag vet en del odlare som kör mycket med musslor till yngel men det är i oinredda akvarier och de byter extra mycket vatten.
                Men lägger du bara i rätt lite är det väl Ok även i inredda akvarier bara man tänker på att byta lite extra med vatten
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Malawii
                  • November 2012
                  • 13

                  #9
                  Okej då tror jag att jag kör med musslor i alla fall då jag har tiden för musslornas konsekvens i vattnet. Mina yngel lär ju då också må bra av det.

                  Tack alla som svarat!
                  200L Malawi, 75L yngelkar, 100L sällskap, 500L Malawi (ej aktivt längre)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...