Ge fluglarver till ciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    Ge fluglarver till ciklider?

    Hej på er
    Vår kompost-soptunna är helt full med fluglarver! Oerhört äckligt tycker de andra men jag tänkte att jag kanske kan plocka dem och ge till mina malawi och öronålar?

    Någon som testat?

    Jag har kollat upp det där med smittor och läst att flugor sprider smittor men inte fluglarver.

    /Bondmoran
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Man kan mata med fluglarver, fast det sägs att fluglarver näringsmässigt inte är så bra, pga att de innehåller mycket fett, så man ska kanske inte ge dem som huvudfoder.
    Frågan är väl snarare om de kan ha skadliga bakterier i tarmen eller på kroppsytan. Jag skulle inte tro det, inte när de kommer från en kompost, men jag vet inte säkert.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Torreador
      • April 2010
      • 523

      #3
      Vad jag läste om fluglarver så verkar de inte ha några skadliga bakterier till skillnad från flugor. Men då kan man ju ge dem som "godis" ibland för jag slängde i tre stycken i går bara för att testa och de gillade dem verkligen!
      Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

      www.bondmoran.nu

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Jag tror inte heller på fluglarver som huvudfoder av samma skäl som Azur. Men väl som lite extra festmat som annat levande foder. Man kan ju också köpa maggots på en sportfiskeaffär - men det gäller att förvara dom kallt (nära noll) annars förpuppas de snart.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Torreador
          • April 2010
          • 523

          #5
          OK :-) Då får det bli som lite extra mums ibland. För de tyckte sannerligen om det! :-)

          /Bondmoran
          Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

          www.bondmoran.nu

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Om det inte räcker att ge dem till firrarna för att bli av med dem, så tag nåt och ös ut dem på marken Fåglarna får sig ett skrovmål, särskilt skator lär sig fort att komma och plocka 'godiset'. Hellre än att det blir flugor av dem....
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • Wilhelm
              • October 2002
              • 604

              #7
              Och istället för att mosa i sig en BigMac, så kan man ta en näve fluglarver! Säkert nyttigare!
              Wilhelm
              Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
              www.ciklid.org www.aquafish.info

              Kommentar

              • Heize
                • February 2013
                • 31

                #8
                Jag brukar stoppa i alla möjliga småkryp till fiskarna, mask, spindlar, larver. Dom blir helt galna
                Min Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3542642

                Kommentar

                • henrikl
                  • November 2012
                  • 639

                  #9
                  Daggmaskar är en favorit hos mina Guld röd prickiga hantelciklider...

                  I naturen finns inget frysfoder, flingfoder eller räkmix. Fisken äter det den kommer över och den lever och mår gott där också.
                  2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                  Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                  Kommentar

                  • simpson
                    • July 2012
                    • 666

                    #10
                    Ursprungligen postat av Torreador
                    Hej på er
                    Vår kompost-soptunna är helt full med fluglarver! Oerhört äckligt tycker de andra men jag tänkte att jag kanske kan plocka dem och ge till mina malawi och öronålar?

                    Någon som testat?

                    Jag har kollat upp det där med smittor och läst att flugor sprider smittor men inte fluglarver.

                    /Bondmoran
                    www.bondmoran.nu
                    Det som väl mest avgör direkt lämpligt eller olämpligt är om dina malawifiskar är växtätare eller köttätare....

                    Kommentar

                    Arbetssätt...