Foder till foderautomat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • actor71
    • May 2013
    • 8

    Foder till foderautomat

    Jag hade tänkt att köpa mig en Juwel foderautomat. Jag har bara lite sällskapsfiskar i mitt akvarium såsom neontetror, guppy. svärdbärare och två antictusmalar. Jag har ett Juwel Rio 125 liters akvarium. Vilket foder skulle passa att ha i foderautomaten så mina få men älskade fiskar mår bra?
  • elajsa
    • July 2012
    • 160

    #2
    Hej! Jag kör Dr basslers biofish food reagular i min foderautomat och det fungerar väldigt bra. Det borde fungera till dina firrar med. Ett tips kan vara att läsa på lite om foderautomater, vilka folk rekomenderar och så. Jag var påväg och köpa Juwel, men köpte istället eheim då han jag handlade av sa att enda anledningen till att han hade juwel hemma var att den passade bra till juwels kar men annars inte var något att hurra för. Har själv kört eheims nu och jag är väldigt nöjd, tyvärr lite dyrare än juwel. Här är den jag använder: http://www.pwss.se/product.php?produ...&cat=22&page=1
    190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

    Kommentar

    • actor71
      • May 2013
      • 8

      #3
      Passar Eheims foderautomat till luckorna på Juwel Rio?

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        #4
        Ursprungligen postat av actor71
        Passar Eheims foderautomat till luckorna på Juwel Rio?
        Ställ den över ett av hålen bara så är det inga problem
        350L Diskus

        Kommentar

        • tazzrat

          • July 2012
          • 211

          #5
          Jag har speciallösningar där jag placerat foderautomaterna över matningsluckan med hjälp av [fuktbeständig] dubbelhäftande tejp/kuddar samt självhäftande kardborreband. De klisterkuddar som medföljer i en del (läs Sera Precision) fungerade icke! ...Men jag har å andra sidan Aquaels akvarium med plastramp som lutar mycket opraktiskt...

          Granulat är väl det som oftast rekommenderas i foderautomater, men då jag har kört Tetras guppyfoder (mycket mindre flingor som tycks en aning stabilare i sammansättningen) har det fungerat utmärkt. Jag använder en Pet Mate 14 för algtabletterna, men tyvärr är tabletterna lite för stora så jag måste bryta av lite av dem för att de inte skall kila fast sig.

          Om du använder både algtabletter och lite större flingor kan jag tänka mig att en Eheim Twin kan fungera; den skall tydligen (ingen egen erfarenhet) ta många olika sorters foder, förutom - tyvärr - mycket smått sådant. (...Vilket tyvärr även ska gälla för Pet Mate.)

          Kommentar

          • Marten64

            • July 2012
            • 1020

            #6
            Hej
            Jag kör med granulat i min eheim detta funkar ok vid små mängder steget mellan detta och katastrofala mängder är dock litet, mataren är känslig.
            //Johan
            / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Nu blev det kanske mer svar om vilken fodarautomat som funkar bäst. Har själv Juwel och har precis köpt en andra likadan och trivs utmärkt med den. Tycker det känns skönt att apparaten står helt still i en fördjupning med minimalt med öppning för hoppande fisk och att även om någon fisk skvätter upp vatten (som mina nyckelhål) så är fodret torrt. Enda nackdelen med automaten är att den är svår att justera i de minsta lägena.
              Tror du kan använda ville granulat eller kulformat foder som helst oavsett vilken automat du använder. Dr Basslers mat är väldigt jämnstora korn vilket kanske gör det enklare för automaten att hantera men det är lite smått i storleken vilket å andra sidan kan vara svårt att justera för.
              Du har ju få fisk. Då vill du ju ha små fodergivor gissar jag. Juwels automat kan ställas in för 1-2 fodergivor per dag.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              Arbetssätt...