Fiskmat på burk lika nyttigt som Mcdonalds för människor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Björn J.
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Flingfoder är oftast ett alldeles utmärkt foder, liksom granulat och pellets - det har funkat för mina fiskar i 40 år och det kommer att funka i många år ytterligare. Det enda tråkiga med mina akvarier är att fiskarna aldrig dör så jag får aldrig köpa nya fiskar.

    Visst fiskfoder är betydligt näringsrikare och proteinrikare än det foder som fiskarna äter i naturen så man skall se till att inte övermata. Att låta akvariematen kopiera deras naturliga foder skulle inte funka eftersom de i naturen äter hela tiden och det skulle inte funka i akvarium dels för att mycket mat skulle bli liggande på botten och dels för att fiskarna skulle skita mycket mer och detta skulle göra vattnet så dåligt att fiskarna dör. När man tittar ner i naturen och ser fiskarna så slås man av att det hänger en stor skitkorv under de allra flesta fiskarna - helt enkelt för att de inte kan tillgodogöra sig så mycket av fodret där och detta är också anledningen til att de flesta fiskar DÄR måste äta hela tiden.

    Så avstå gärna från MacDonalds (det gör jag) men låt dina fiskar få vanligt akvariefoder men mata franförallt inte för mycket.

    Sen kan jag hålla med om att om man håller en del carnivora fiskar så bör man byta ut en del av torrfodret mot frysfoder och man bör inte heller hålla extremt carnivora arter ihop med extremt herbivora arter. I naturen äter åtminstone de carnivora arter som är predatorer ofta bara någon gång per dag och det är som sagt inte lämpligt att hålla sådana ihop med extremt herbivora arter.
    Jag har dessvärre samma problem, fiskarna blir gamla.
    Iochförsig så får mina fiskar fasta emellanåt, det serveras torskfilé någon gång, samt rätt ofta räka och dess rom.
    Någon gång om året blir det vattenloppor och mygglarver, med sländlarver som bifångst. Frysta röda mygglarver brukar finnas i frysen, och servaras ibland.
    Kjell och jag har ju hört historien om göteborgsakvaristen som födde upp tigerbarber på skivbar leverpastej.... Det funkade men var väl inte optimalt.
    Ett tag skulle alla diskusar serveras oxhjärta... Och hur vanligt är det i Amazonas biflöden?
    Man kan ju variera sig ibland och gå till Max och BurgerKing också. Sibylla och pizza är ju inte fel det heller, men inte varje dag!

    Peppar, peppar så har jag sällan drabbats av sjukdomar, eller ens övergödda fiskar, ävensom jag i växakvarium medvetet övermatar, långa tider har det bara serverats Tetras eller Seras billigaste torrfoder, alltså BigMac eller Whopper. Mina erfarenheter är väl inte lika tungt vägande som Kjells, men jag tror nog ändå att flingfodret är rätt bra för alla olika fiskar vi håller i akvarier. Men man kan ju variera sig, olika torrfoder, fryst, egenfångat, litet humanmat i form av fryst fisk. Och då vegetarisk mat till dom fiskarna som vill ha det.

    Klart man skall vara källkritisk (inte "Kjellkritisk" då herr Foheman trots sin ironi här har många erfarenhetsvunna poänger i det han här skriver!) men jag tror faktiskt på det exempelvis firma Tetra skriver när det skriver att deras foder är framtaget enligt konstans alla regler, men å ansra sidan tror jag det är bra att variera kosten, som de flesta av oss gör då vi utfodrar oss själva...

    Lämna en kommentar:


  • codehacker
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Flingfoder är oftast ett alldeles utmärkt foder, liksom granulat och pellets - det har funkat för mina fiskar i 40 år och det kommer att funka i många år ytterligare. Det enda tråkiga med mina akvarier är att fiskarna aldrig dör så jag får aldrig köpa nya fiskar.

    Visst fiskfoder är betydligt näringsrikare och proteinrikare än det foder som fiskarna äter i naturen så man skall se till att inte övermata. Att låta akvariematen kopiera deras naturliga foder skulle inte funka eftersom de i naturen äter hela tiden och det skulle inte funka i akvarium dels för att mycket mat skulle bli liggande på botten och dels för att fiskarna skulle skita mycket mer och detta skulle göra vattnet så dåligt att fiskarna dör. När man tittar ner i naturen och ser fiskarna så slås man av att det hänger en stor skitkorv under de allra flesta fiskarna - helt enkelt för att de inte kan tillgodogöra sig så mycket av fodret där och detta är också anledningen til att de flesta fiskar DÄR måste äta hela tiden.

    Så avstå gärna från MacDonalds (det gör jag) men låt dina fiskar få vanligt akvariefoder men mata franförallt inte för mycket.

    Sen kan jag hålla med om att om man håller en del carnivora fiskar så bör man byta ut en del av torrfodret mot frysfoder och man bör inte heller hålla extremt carnivora arter ihop med extremt herbivora arter. I naturen äter åtminstone de carnivora arter som är predatorer ofta bara någon gång per dag och det är som sagt inte lämpligt att hålla sådana ihop med extremt herbivora arter.
    Gammal tråd men ändå aktuell. Mina platy har också "trådar" hängande efter sig ibland. Är det fling fodret som gör det? Ger dom frysfoder ibland dock. Finns det några bra predatorer som kan hålla ned beståndet på dom? Vill inte spola ned fisk i toan!! Tyvärr har jag en del neontetror och guppys som jag är rädd om i akvariet - det är bara platys som jag har för mycket av.

    Lämna en kommentar:


  • Christer5
    Gäst svarade
    Jag använder Tetra Rubin flingfoder samt JBL Nono Crancolor Mini pellets,fiskarna blir stora och med vackra färger.

    Om detta är bra foder vet jag inte men det verkar fungera bra.

    Har tetror,rasboror,barber samt pansarmalar.

    Lämna en kommentar:


  • Azur
    svarade
    Ursprungligen postat av Bygert
    Jag har sett många dieter komma och gå och jag orkar inte bry mig längre, jag struntar i vad som händelsevis råkar vara omodernt just nu eftersom jag vet att det kommer att gälla något helt annat om inte allt för lång framtid.
    Tja, jag kör ju själv med lågkolhydratdiet, och det gjorde att jag fick klart för mig hur usla och baserade-på-ingenting alla kostråd är. Jag tappade 20 kilo, och mitt kolesterol och min puls sjönk, utan träning eller svält, genom att äta så mycket jag ville av bacon, korv, ägg, kött, smör, sås, gröna grönsaker... och undvika bröd, pasta, potatis, läsk och socker. Då är jag ändå biologiskt en allätare, inte en ren köttätare som en hund, katt eller rovfisk.
    När det gäller pellet, flingor osv så är det en möjlighet att göra ett perfekt balanserat foder till ett visst djur. Det är fruktansvärt komplicerat att ta fram ett lika väl balanserat foder genom att själv mixa råvaror och det kräver också mycket kunskap.
    Näh, inte är det svårt inte. Fett, kolhydrat, protein och vitaminer - där har du allt som behöver ingå. Det är helt trivialt att göra en fullgod räkmix.

    Det är komplicerat att göra foder industriellt, eftersom fodret ska torkas (vilket sänker näringsvärdet, förlorar vitaminer, och många fetter härsknar), ska ha lång hållbarhet (inte mögla, härskna, eller helt förlora något vitamin), ska vara billigt (så man kan inte använda dyra råvaror) och ska vara säkert (inte damma och orsaka allergier, eller innehålla farliga bakterier eller virus). Det här är problem man inte har när man gör räkmix för hobby-bruk, under förutsättning att man inte lagrar den i frysen mer än nån månad.

    Det finns flingfoder som erfarenhetsmässigt funkar alldeles utmärkt till t ex vanliga tetror men det innebär ju inte att det är ett foder som är lämpligt till exempelvis rovfiskar.
    Bra flingor eller pellet från seriös tillverkare och vettigt förvarat fungerar alldeles utmärkt till de fiskar som fodret är tänkt till.
    Det är i praktiken ingen skillnad mellan foder avsett för tetror och foder avsedd för rovfisk annat än kornstorleken. I bästa fall är det mer grönsaker i foder avsedda för rena växtätare.
    På katt & hund sidan använder man "partitionering" för att öka vinstmarginalerna. Man kan inte sälja ett foder för "hund" lika dyrt som ett foder där man tillsatt två procent vetekli, paketerar i ett mindre paket, och säljer för "långhåriga småhundar".

    Lämna en kommentar:


  • Bygert
    svarade
    Jag har sett många dieter komma och gå och jag orkar inte bry mig längre, jag struntar i vad som händelsevis råkar vara omodernt just nu eftersom jag vet att det kommer att gälla något helt annat om inte allt för lång framtid. Sen får väl folk tro vad de vill och äta efter vad de nu fått för sig, det är inget problem för mig. Det som däremot är ett problem är när man börjar tillämpa modedieter på djur. Det har hänt förr och lett till rent katastrofala resultat. Ät vad fn ni vill själva alltså men låt inte det gå ut över djuren.

    När det gäller pellet, flingor osv så är det en möjlighet att göra ett perfekt balanserat foder till ett visst djur. Det är fruktansvärt komplicerat att ta fram ett lika väl balanserat foder genom att själv mixa råvaror och det kräver också mycket kunskap. Däremot är det ju inte nödvändigtvis så att det fodret blir särskilt kul, vi skulle säkert må bättre om nån fixade till nån slags pellet som optimalt anpassades till våra behov men särskilt spännande skulle det ju inte bli.

    Så är det ju det här med fisk, ingen skulle väl komma på iden att mixa ihop nånting och sälja det som däggdjursfoder, ändå pratas det om fiskfoder fastän fiskar är en minst lika splittrad grupp som däggdjur. Det finns flingfoder som erfarenhetsmässigt funkar alldeles utmärkt till t ex vanliga tetror men det innebär ju inte att det är ett foder som är lämpligt till exempelvis rovfiskar.

    Bra flingor eller pellet från seriös tillverkare och vettigt förvarat fungerar alldeles utmärkt till de fiskar som fodret är tänkt till. Går man utanför den ramen så kan det förvisso bli riktigt galet men det innebär inte att den typen av foder i sig är dåligt.

    Lämna en kommentar:


  • laasesku
    svarade
    Ursprungligen postat av Triumph
    Inser att fiskmat på burk är lika bluffaktig och skadlig som läsk, godis och kolhydrater för människor. Det går faktiskt att tydligt se hur köttätande ciklider lider av metabolt syndrom (fettma och hjärt/kärl sjukdomar). Dom får former och pannknölar som inte förekommer i naturen = fettma.
    Varför? Jo, kolhydrater hör inte hemma i en diet för köttätande fiskar. Ciklider simmar inte på sädesfält och knaprar vete eller havre, än mindre suger de i sig majsstärkelse eller ris från sådana odlingar... Men våra kära pelets och flarn på burk är till högsta andel fullpackade med sådant billigt skräp som våra fiskar blir sjuka av. Precis som vi människor. Vi hadde haft kindpåsar som hamstrar eller fröätande fåglars matsmältning om vi var gjorda för att käka frö (läs sädesslag, majs och ris) varken vi eller våra köttätande fiskar är evolutionärt utvecklade för detta bränsle. Det har smugit sig in på banan de fem sista sekunderna av vår gemensamma historia på jorden...
    Intressant. Har du nån källa på detta? Vore kul att läsa mer.

    Lämna en kommentar:


  • eriahl
    svarade
    Laxpellets kan ju bara inte vara bra för vanliga akvariefiskar då det ju är menat att dra upp fisk snabbt för slakt.
    Senast redigerad av eriahl; 11 July 2013, 13:27.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Azur
    Det här är intressant. När jag körde med räkmix så noterade jag att jag fick mycket långsam tillväxt jämfört med laxpellets. Jag trodde då att jag hade för låg proteinhalt trots att jag körde med 80% räkor, musslor och ägg, tillsatte extra fiskolja, och bara 20% ärtor, men det slår mig nu att jag gjort ett LCHF foder, och att jag fått upp tillväxten om jag bytt ut musslor och ägg mot kokt pasta eller sirapslimpa.
    På den gamla "goda tiden" så körde jag och många andra mycket med "laxpellets" och då blev fiskarna betydligt fetare än vad de blir med dagens torrfoder för fiskar.

    Visserligen var det jag som "uppfann" räkmix men jag har i alla fall aldrig testat att blanda i kokt pasta och sirapslimpa Det blir nog knappast heller aktuellt någon gång i framtiden

    Lämna en kommentar:


  • Azur
    svarade
    Ursprungligen postat av Triumph
    Nu har jag hittat det. Sädeskorn och dess biprodukter är de övriga 30- 40 %. Nice... Bröd har ett kolhydratsinnehåll mellan 30 och 50%. Med andra ord ger vi mackor till firrarna med lite skinka på... Nyttigt...
    Jag vet inte om det är direkt farligt för fisken, men det är en högkaloridiet, och den ger maximal tillväxt och "broilerkropp" hos vuxen fisk.

    Jag blev nyfiken, så jag kollade i zooaffären, och hund & kattmat har också mycket högt kolhydratinnehåll. Den mest extrema dietmaten innehåller innehåller upp till 40% protein... och 40% kolhydrat. Dvs Skogaholmsmacka med mycket smör och två skinkskivor. Inte undra på att feta hundar & katter aldrig går ned i vikt av dietmat, utan bara när man begränsar deras tillgång till foder.

    Det här är intressant. När jag körde med räkmix så noterade jag att jag fick mycket långsam tillväxt jämfört med laxpellets. Jag trodde då att jag hade för låg proteinhalt trots att jag körde med 80% räkor, musslor och ägg, tillsatte extra fiskolja, och bara 20% ärtor, men det slår mig nu att jag gjort ett LCHF foder, och att jag fått upp tillväxten om jag bytt ut musslor och ägg mot kokt pasta eller sirapslimpa.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Flingfoder är oftast ett alldeles utmärkt foder, liksom granulat och pellets - det har funkat för mina fiskar i 40 år och det kommer att funka i många år ytterligare. Det enda tråkiga med mina akvarier är att fiskarna aldrig dör så jag får aldrig köpa nya fiskar.

    Visst fiskfoder är betydligt näringsrikare och proteinrikare än det foder som fiskarna äter i naturen så man skall se till att inte övermata. Att låta akvariematen kopiera deras naturliga foder skulle inte funka eftersom de i naturen äter hela tiden och det skulle inte funka i akvarium dels för att mycket mat skulle bli liggande på botten och dels för att fiskarna skulle skita mycket mer och detta skulle göra vattnet så dåligt att fiskarna dör. När man tittar ner i naturen och ser fiskarna så slås man av att det hänger en stor skitkorv under de allra flesta fiskarna - helt enkelt för att de inte kan tillgodogöra sig så mycket av fodret där och detta är också anledningen til att de flesta fiskar DÄR måste äta hela tiden.

    Så avstå gärna från MacDonalds (det gör jag) men låt dina fiskar få vanligt akvariefoder men mata franförallt inte för mycket.

    Sen kan jag hålla med om att om man håller en del carnivora fiskar så bör man byta ut en del av torrfodret mot frysfoder och man bör inte heller hålla extremt carnivora arter ihop med extremt herbivora arter. I naturen äter åtminstone de carnivora arter som är predatorer ofta bara någon gång per dag och det är som sagt inte lämpligt att hålla sådana ihop med extremt herbivora arter.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 10 July 2013, 22:45.

    Lämna en kommentar:


  • Elin.ö
    svarade
    Men om det är så dåligt vad ska jag ge dom då?

    Lämna en kommentar:


  • ettfettbranamn
    svarade
    Matar bara med hikari, räkor eller fisk av olika slag.. tror att skiten som vissa fabrikat försöker passera som fiskmat är rent giftig i många fall..

    Lämna en kommentar:


  • Triumph
    svarade
    Nu har jag hittat det. Sädeskorn och dess biprodukter är de övriga 30- 40 %. Nice... Bröd har ett kolhydratsinnehåll mellan 30 och 50%. Med andra ord ger vi mackor till firrarna med lite skinka på... Nyttigt...

    Lämna en kommentar:


  • Triumph
    svarade
    Har faktiskt tittat närmare på just aquatic nature och det fattas mellan 30 och 40% i deras innehållsdeklaration. Vilket jag misstänker är kohydrater. Är det så, ska absolut inte carnivorer äta av det. Hund och kattfoder skyltas det öppet med hur mycket kolisar det är som ska ge djuren ork och nergi... Kanske börja mata kor och hästar med kyckling och flintastek?

    Lämna en kommentar:


  • viktorbj
    svarade
    Det beror ju på vad vad det är för foder håller med att visa fodermärken är i mycket dålig kvalite. men jag tycker att vissa är i mycket bra kvalite. dom foder sorter jag tycker är bäst är dr bassleer biofish fodd och aquatic nature. det som är posetivt med dr bassleer biofish fodd är att den har ett sån hög protein halt (50%) vilket som karnivorer ska ha men däremot herbivorer skall ges foder med en protein halt på 30 % därför är aquatic nature bättre till herbivorer. dom märkena jag tycker är mycket dåliga är tetra och sera av mat till fiskarna när man tittar på inehålls förteckningen dessutom så märkte jag att när jag började använda aquatic nature och dr bassleer biofish fodd så fick fiskarna klarare färger och växte fortare. vilket det okså står på aquarium munsters hemsida och akvarieteknik

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...