Fiskmat på burk lika nyttigt som Mcdonalds för människor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Inger H
    svarade
    Det här var en bra tråd.. Jag har börjat att läsa allt mer på innehållsförteckningarna på fling/pelletsfoder - och undrat över varför vissa produkter tillsätts.

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Triumph
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Halloj Triumph!
    Lite OT sådär, men vill bara säga att jag "chimar in" med dig, ang. våra matvanor - fettskräck och kolhydrateländet!
    Nu tillbaka till fiskmaten!
    Jag drar iväg lite när det blir vatten på kvarnen
    Mat till människor och fyrbenta djur är allmänt känsligt. Få verkar bryr sig om sketna fiskar och om dom får ful-käk. Men som sann akvarienörd vill jag ge mina firrar en bra vistelse i mina kar samt se deras naturliga tillstånd och beteenden. Och läser man på förpackningar med käk till carnivorer samt hur fiskar uppfödda å detta käk ser ut så kan man mer än misstänka vad det är fullproppat med. Man kan ju alltid konsultera frysen med räkor och fiskblock. Men det är bra behändigt med en burk på karet...

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Halloj Triumph!
    Lite OT sådär, men vill bara säga att jag "chimar in" med dig, ang. våra matvanor - fettskräck och kolhydrateländet!
    Nu tillbaka till fiskmaten!
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 12 June 2013, 09:41.

    Lämna en kommentar:


  • Triumph
    svarade
    Azur du är på samma spår som jag (Även LCHFare sedan fyra år på grund av faktaskäl. Har man läst på finns inga andra alternativ) Ett stort uppvaknade för människor det här med bluffar som talriksmodell och nyckelhål samt fettskräck utan tillstymmelse till evidens. All propaganda baseras på enkärundersökningar (läs frågeformulär om vad du t.ex. har ätit de senaste 16 åren och så tar man bort kolhydrater som kandidat till ohälsa i ett hamburgermål).

    Men åter till ämnet. Det samma gäller våra husdjur (sjukligt feta katter, hundar och fiskar). Som sagt, kollar man kolhydratsinnehållet på foder för köttätande fisk så skulle man i princip kunna ge dom bröd!
    Håller med dig Affe om att blanda foder samt vissa arters låga frekvenser mellan utfordringar. Problemet är som även är min poäng, att även carnifoder innehåller kolhydratsnivåer långt utöver vad fiskarna evolutionärt är designade för. Pricis som hos oss försvinner hälsan. Kollar man på deklarationen av fiskfoder för köttätare saknas 40 - 30% som med högsta sannolikhet är kolisar. Man deklarerar ju även fiber och vatten och jag antar att man inte drygar ut med cement eller sten .

    Lämna en kommentar:


  • AffeAlien
    svarade
    Sv: Fiskmat på burk lika nyttigt som Mcdonalds för människor

    Fanns redan en bra tråd i ämnet såg jag. Kanske flytta dina tankar och frågor dit?



    Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

    Lämna en kommentar:


  • AffeAlien
    svarade
    Sv: Fiskmat på burk lika nyttigt som Mcdonalds för människor

    Ursprungligen postat av Triumph
    Inser att fiskmat på burk är lika bluffaktig och skadlig som läsk, godis och kolhydrater för människor. Det går faktiskt att tydligt se hur köttätande ciklider lider av metabolt syndrom (fettma och hjärt/kärl sjukdomar). Dom får former och pannknölar som inte förekommer i naturen = fettma.
    Varför? Jo, kolhydrater hör inte hemma i en diet för köttätande fiskar. Ciklider simmar inte på sädesfält och knaprar vete eller havre, än mindre suger de i sig majsstärkelse eller ris från sådana odlingar... Men våra kära pelets och flarn på burk är till högsta andel fullpackade med sådant billigt skräp som våra fiskar blir sjuka av. Precis som vi människor. Vi hadde haft kindpåsar som hamstrar eller fröätande fåglars matsmältning om vi var gjorda för att käka frö (läs sädesslag, majs och ris) varken vi eller våra köttätande fiskar är evolutionärt utvecklade för detta bränsle. Det har smugit sig in på banan de fem sista sekunderna av vår gemensamma historia på jorden...
    För det första matar vi 1-2 gånger per dag i akvarium. Många rovfiskar äter en gång i veckan eller så i naturen och då en fisk och inte en näve pellets sedan finns det ju mer anpassad pellets för ju köttätare som carnisticks och liknande. Man behöver inte köra ett allfoder till alla fiskar.

    Ofta ett problem med akvarium är ju att man blandar köttätare, allätare och vegetarianer så då äter båda saker som är mer eller mindre lämpliga för dem.

    Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

    Lämna en kommentar:


  • Azur
    svarade
    Det ligger en hel del i vad du säger.
    Fiskfodret är baserat på forskning kring fiskodlings-fisk (för mat, alltså), och är avsedd att ge maximal tillväxt, så att fisken på kortast möjliga tid ska nå slaktvikt. Det är alltså en extrem högkalori-diet. Till det kommer att fiskar i akvarium går i vatten som är nästan stillastående, och har mycket mindre yta att röra sig på än fiskar i det vilda. Så visst har de lätt för att bli feta.

    Ang. kolhydrat. Jag har ju själv gått på LCHF diet och sett hur fruktansvärt effektivt det är, man blir onekligen lite mörkrädd när man sen tänker på hur mycket kolhydrat man normalt stoppat i sig. Det är lite annorlunda med fiskmat, den görs huvudsakligen av "industrifisk" & fiskrens och har normalt sett högt proteininnehåll och ganska lågt kolhydratinnehåll. Även i naturen får rovfiskar i sig en del kolhydrat, genom maginnehållet hos sina bytesdjur. Jag skulle dock tro att det mesta foder innehåller mer kolhydrat än vad en rovfisk får i sig i naturen. Fiskodlingsindustrin försöker också öka andelen växtmaterial/kolhydrat i fodret, eftersom industrifisken helt enkelt håller på att ta slut.

    Om man vill köra med pellets till större rovfiskar och ändå undvika att de blir feta, kan man korrigera genom att sänka matningsfrekvensen & matningsmängden. De är byggda för att äta en eller ett par brakmåltider i veckan, och klarar att gå utan mat under längre tid. Alternativt kan du göra eget foder, t.ex. en ärt-fri variant på räkmix.
    Senast redigerad av Azur; 12 June 2013, 08:47.

    Lämna en kommentar:


  • Fiskmat på burk lika nyttigt som Mcdonalds för människor

    Inser att fiskmat på burk är lika bluffaktig och skadlig som läsk, godis och kolhydrater för människor. Det går faktiskt att tydligt se hur köttätande ciklider lider av metabolt syndrom (fettma och hjärt/kärl sjukdomar). Dom får former och pannknölar som inte förekommer i naturen = fettma.
    Varför? Jo, kolhydrater hör inte hemma i en diet för köttätande fiskar. Ciklider simmar inte på sädesfält och knaprar vete eller havre, än mindre suger de i sig majsstärkelse eller ris från sådana odlingar... Men våra kära pelets och flarn på burk är till högsta andel fullpackade med sådant billigt skräp som våra fiskar blir sjuka av. Precis som vi människor. Vi hadde haft kindpåsar som hamstrar eller fröätande fåglars matsmältning om vi var gjorda för att käka frö (läs sädesslag, majs och ris) varken vi eller våra köttätande fiskar är evolutionärt utvecklade för detta bränsle. Det har smugit sig in på banan de fem sista sekunderna av vår gemensamma historia på jorden...
Arbetssätt...