Kläcka artemia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    Kläcka artemia

    Vad är skillnaden på att kläcka artemia i glassburk med locket som avdelare utan rörelse på vattnet och att kläcka artemia utan rörelse på vattnet i petflaska? Skalen ska ju hamna på ena sidan men har det något med storlekekn på ytan att göra oxå eller större risk för skiktning? Annars borde det ju fungera smidigt med t ex 0,5L petflaskor utan luftning.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Som jag uppfattat det är det ytan som viktig när man inte har genomluftning som virvlar runt äggen. För mycket artemiaägg i förhållande till vattenytan kan ge en urusel kläckning - gjort det någon gång. Och barriären är ju som sagt till för att minska antal skal man får upp vid matningen.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Mumsigt
      Bifogade filer
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Ser onekligen ut så...

        Men har du smakat själv någon gång?

        (själv har det väl hänt att man av misstag fått upp lite i munnen när man häverterat en kläckning - saltigt förstås och lite knisprigt eller hur man nu skall beskriva det)
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Ryskbompa
          • August 2012
          • 930

          #5
          Ursprungligen postat av erikthur
          Ser onekligen ut så...

          Men har du smakat själv någon gång?

          (själv har det väl hänt att man av misstag fått upp lite i munnen när man häverterat en kläckning - saltigt förstås och lite knisprigt eller hur man nu skall beskriva det)
          Jag määä! fan va äckligt de va :P

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Men man har ju såklart vatten i den lilla tunna slangen som vid vanligt vattenbyte så slipper man knapra såna läckerheter. En annan variant att tabba sig är att tappa änden vid silen så delar av det gottiga hamnar på golvet.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Så irriterande att två gånger nu har helt nya stenar plötsligt slutat släppa igenom minsta lilla bubbla och tar man bort den så är det inte stopp i luftslangen iaf. Tur att börjat hitta hoppkräftor som får tillräckligt med nu ändå. men så drygt att håva med fjutthåv även om långt skaft.
              Bifogade filer
              Senast redigerad av eriahl; 29 July 2013, 11:04.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              Arbetssätt...