Bästa maten till rocka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elajsa
    • July 2012
    • 160

    Bästa maten till rocka

    Ni med rockor.. vad matar ni dem med? Min verkar vara herr kräsen, vägrar äta pellets och älskar räkor och alaska pollock filéer. Har ni något tips på annan näringsrik mat? Räcker det med att han äter detta eller börjar han få näringsbrister osv snart? Får i han ca 3-4 räkor per dag, han är ca 18cm..
    190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2
    Låt pelletsen (hikari blå) dra i räkorna en timme eller 2 innan servering.. pollock och räkor är bra och kommer inte att leda till näringsbrister
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • elajsa
      • July 2012
      • 160

      #3
      Åh! Tack för det tipset Det finns ingen annan pellets, som är större, som man kan mata med pincept(som han är van)? Som är lämplig för rockor, såklart..=)
      190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Inom saltvattenshobbyn så använder man ofta olika typer av spray/dopp för att ge maten bättre näringsinnehåll.
        Det lär finnas för sötvatten med men om du vill köra budget varianten så göm pelletsen i fiskbitarna

        //NixoN

        Kommentar

        • elajsa
          • July 2012
          • 160

          #5
          Okej! Där ser man, kanske borde kolla efter det..
          Budget och budget.. Jag tror det är billigare att köpa olika sprayer som får honom att må bra än att köpa en ny rocka... Det blir nog jäkligt många sprayflaskor innan jag är uppe i 2000kr!

          Men, jag har försökt trycka in pellets i räkorna, men hur fasen får ni pelletsen att ligga kvar?!? Den ramlar bara ut för mig.
          190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #6
            Det finns massivore, nls xl och ytterligare ett par foder.. problemet med dessa är att de är svårtuggade för en relativt liten rocka.. dessutom en hane som inte brukar vara lika på på maten.. ett annat problem är att dina filter kommer att få jobba stenhårt med att bryta ner ett så kraftigt foder.. många som är jävligt seriösa är tveksamma till att använda så kraftiga foder..
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #7
              Få pelletsen att ta smak av räkorna..
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #8
                Du körde väl med fisk utöver räkorna?
                Att peta in pellets i räkor är nog lite hopplöst om det inte är väldigt små pellets.

                Det finns en till variant och det är att använda frysta småfiskar som du kan hitta hos vissa handlare(kommet inte ihåg vad dom heter).
                Dom kan man "ladda" rätt enkelt om man petar in maten i bukhålan.

                //NiXoN

                Kommentar

                • elajsa
                  • July 2012
                  • 160

                  #9
                  Jo jag kör med fisk också, testat med att få in pellets i det med men det verkar också hopplöst Jag ska testa med metoden som ettfettbranamn sa. Ska även gå förbi en fiskdisk nåndag och köpa småfirrar och testa det du sa : ) "en liten, uppskuren fisk som är duktig på att knipa igen tack"
                  190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    #10
                    Ge det lite tid.. kan man lura en nilborre kan man lura en rocka.. jag har lurat på säkert 4-5 rockor pellets och massvis med folkkör den här metoden.. låt pelletsen ligga i fisk/räkspadet och ta smak.. först knaprar den, sen smakar den och till sist äter den.. kan ta en månad eller så men till slut går det.. det kommer bli dyrt när rockan är större och du kör med en lax med en oöppnad pelletspåse i om du preparear fisk..
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    Arbetssätt...