Artemia med Duracellkaninseffekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #16
    Japp Mats - nu börjar det klarna för mig, hur du alltid får dina fiskar att leka, vilken art det än är.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #17
      Inger, det är nåt med Mats och hans vatten eller vad det nu är... för jag ger mina räkrom med ( har alltid en kaka med detta i frysen) och inte f*n får jag lek inte....

      det funkar inte på fiskar med vitt vin och räkor.... de gillar bara räkorna

      jag brukar mata med artemia och räkmix hemma men när jag är lat eller har bråttom så blir det Seras flngfoder, funkar utmärkt
      Senast redigerad av PiaJo; 21 May 2013, 09:25.
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #18
        Ursprungligen postat av Inger H
        Japp Mats - nu börjar det klarna för mig, hur du alltid får dina fiskar att leka, vilken art det än är.
        //Inger
        Ursprungligen postat av PiaJo
        Inger, det är nåt med Mats och hans vatten eller vad det nu är... för jag ger mina räkrom med ( har alltid en kaka med detta i frysen) och inte f*n får jag lek inte....
        det funkar inte på fiskar med vitt vin och räkor.... de gillar bara räkorna
        jag brukar mata med artemia och räkmix hemma men när jag är lat eller har bråttom så blir det Seras flngfoder, funkar utmärkt

        Nu skall vi la inte gå alltför mycket OT här, men visst har maten fiskarna får en betydelse för allmän trevnad och i förlängningen även revirhävdande och lekbeteende. Men en detalj - i min akvariehållning - är att jag helt enkelt inte röjer mer än absolut nödvändigt i burkarna. Det handlar om enbart kranvatten (men jag skall göra ett annat experiment i nya burken - tror nämligen att jag har dundervatten i brunnen i trädgården... vi får se efter vattenanalys), och sedan låta skiten vara - inga kemikalier, gödning eller andra tillsatser.
        Viktigt dock; Detta funkar för mig - och kanske inte för andra!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #19
          Ursprungligen postat av PiaJo
          nu går jag lite OT men jag måste få fråga Victorbj, varför detta fodret är så mycket bättre än de andra?
          Du skriver att detta ,dr bassler biofish, är det bästa fodret och då vill jag gärna veta varför.
          Denna frågan skulle jag iallafall vilja ha reda på så hoppas Viktorbj kan svara på detta.
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #20
            Artemia med Duracellkaninseffekt

            Det finns nog lika många sätt att mata fisk som det finns akvarister. Jag kör enbart Tropical när det inte är mygglarver eller artemia.

            Det beror ju även på vilken fisk som skall matas, de gillar och behöver ju naturligtvis olika saker. Bara maltabletter är ju en vetenskap som är omöjlig att bemästra, bara här hemma finns det väl 4 sorter, om jag nu inte missar något.

            Jag har 3, kanske fyra varianter av basfoder. D50+ är ju smått fantastiskt, scalarerna ser ut som fyrverkeripjäser i en fingerfärgsfabrik när de äter det. Sen är det Supervit, Tangavarianten och en sort som är speciellt utformad till centralamerikaner.

            Och slutligen så får jag väl falla in under Pias och Mats frågeställning angående Dr bassler även om jag har en twist i det hela.

            Jag vet, (det är viktigt att veta) att kräsen fisk tar det här fodret lättare. Jag har en god kamrat som arbetat hos en av grossisterna (jobbar idag på Pets) och han påstår att det här fodret triggar matvägrande fisk lite bättre än övriga granulat/torrfoder. Nu är det naturligtvis så att frysvarianterna går hem nästan jämt, vilket kanske minskar värdet på motiveringen något..

            Nu smälter snart skärmen på min ajfån av allt tryckande, jag får sätta punkt här
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #21
              Håller med dig Mathias! Man testar runt på olika foder - och optimerar foder för vissa fiskar, kollar vad som går hem, och kör på detta!

              Kommentar

              • Rebah
                • January 2012
                • 410

                #22
                Ursprungligen postat av Bluewing
                Men grundfrågan är egentligen varför ett enskilt foder ger så stark effekt. Om det är näringshalten, eller doft, smak som är triggern? Om det är så att vissa ämnen triggar ett starkare jaktbeteende hos fisken?
                Lite nyfiken på detta med. Som ett exempel ger jag fiskarna i mitt ena kar lite olika fryst - artemia, svarta och vita mygg och moina oftast- (och sera vipan + dr bassleer biofish food, acai och chlorella, och seras wels-chips) och tycker de verkar reagera lite olika. Glasmalarna blir lite extra tokiga när de får vita mygg, medans tetrorna äter det men de verkar i sin tur föredra moina. Kan ju dock bero på att det är mindre "bitar" så kan äta fler snabbare kanske? Och de större nattaktiva malarna glömmer helt av att den stora läskiga människan är där när det börjar trilla ner svarta mygg.
                Tycker dock de har börjat äta bättre av all mat på sistone, så ser inte så stor skillnad längre. Inte för att de åt dåligt av något av det innan, men de verkar liksom ha vant sig lite. Får la hitta nåt nytt godis till dom
                "The trees move... do you not see it?"

                Kommentar

                • viktorbj
                  • April 2013
                  • 405

                  #23
                  Dr bassleer biofish fodd har en mycket bra proffesor framställt och den har mycket bra fiber inehåll och mycket hög protein halt. samt akvarieteknik använder 90% av detta foder. jag lovar att detta foder är mycket bättre och börjar ni använda det så kommer ni se klar skillnad på era fiskar.

                  Kommentar

                  • Tobbe R
                    • May 2009
                    • 654

                    #24
                    Ursprungligen postat av viktorbj
                    Dr bassleer biofish fodd har en mycket bra proffesor framställt och den har mycket bra fiber inehåll och mycket hög protein halt. samt akvarieteknik använder 90% av detta foder. jag lovar att detta foder är mycket bättre och börjar ni använda det så kommer ni se klar skillnad på era fiskar.
                    Du har fortfarande inte svarat varför det skulle vara bättre, reklamsnacket är till förväxling likt andra producenter.
                    Har du några vettiga undersökningar som styrker vad du säger? Det som skrivs på Bassleers hemsida påminner mest om vad man kan läsa i skyltfönstret på en hälsokostbutik, dvs till stor del ser det ut som det rena bedrägerier.

                    Tobbe

                    Kommentar

                    Arbetssätt...