Artemia med Duracellkaninseffekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Artemia med Duracellkaninseffekt

    Funderar på beteenden hos fiskarna vid olika typer av foder. Mina fiskar får Seras Granulat, frysta Vita och Svarta mygglarver, Daphnier, Cyclops vanligtvis.
    Förra veckan så köpte jag in fryst Artemia och det som hände vid första matningen var att Nyckelhålscikliderna och även Sterbaimalrna for runt som Duracellkaniner i burken. Lite smått hysteriskt faktiskt.
    Tänkte att det var nåt särskilt den gången. Men det har varit så varje gång jag matar med just frysen vuxen artemia.
    Efteråt så märks det på dem att de är märkbart mer aktiva. Någon som har pejl på varför? Är näringsvärdet annorlunda i just artemia?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Fryst artemia är stapelvara här - ett väldigt bra foder helt enkelt!
    Kolla sen när du matar med lite levande, något du lätt fångar själv i skog och mark, alternativt hemmavid, då blir det fart på fiskarna!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Förlåt intrånget pojkar, men jag hade tänkt att mina fiskar ska få färska mygglarver i sommar. Är det bara att ställa ut en balja med vatten, eller är det något mer jag bör tänka på?

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Intrånget? Har själv haft en låg och bred tunna förr och fick faktiskt en viss skörd löpande. Funderar själv på en grund damm på tomten för lite bekvämt levandefoder. Att tänka på då: Det skulle väl vara att sätta sig och fika intill tunnan regelbundet så att honmyggen förstår att det finns gott om näring
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Ursprungligen postat av Bluewing
          Intrånget? Har själv haft en låg och bred tunna förr och fick faktiskt en viss skörd löpande. Funderar själv på en grund damm på tomten för lite bekvämt levandefoder. Att tänka på då: Det skulle väl vara att sätta sig och fika intill tunnan regelbundet så att honmyggen förstår att det finns gott om näring
          ...men det finns alltså olika arter av mygg - eftersom det finns olika färger på larverna. Helt plötsligt har mygg blivit intressant - dessvärre helt okunnig gällande insekter och deras kärleksliv.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            Artemia med Duracellkaninseffekt

            Ursprungligen postat av Inger H
            ...men det finns alltså olika arter av mygg - eftersom det finns olika färger på larverna. Helt plötsligt har mygg blivit intressant - dessvärre helt okunnig gällande insekter och deras kärleksliv.

            //Inger
            Minst 33 000 arter om vi ska ligga i överkant.

            I Sverige 2250-2500 arter lite drygt.

            Källa/Wikipedia och NRM.
            Senast redigerad av Mathias Nilsson; 20 May 2013, 16:24.
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #7
              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
              Minst 33 000 arter om vi ska ligga i överkant.

              I Sverige 2250-2500 arter lite drygt.

              Källa/Wikipedia och NRM.
              Ajdå - blir många färger på larver det.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • viktorbj
                • April 2013
                • 405

                #8
                Jag har också märkt när jag matar mina fiskar med frysfoder att dom blir mycket mer aktiva antagligen är det för att det luktar mer.
                fast i efterhand (några minuter senare dom har ätit upp fodret ) så blir dom också aktiva eller bara mina silverhajar för dom slåss lite efter det fodret som finns kvar. det jag rekommenderar dig är att sluta ge seras mat och istället ge dem dr bassleer biofish food.
                Senast redigerad av viktorbj; 20 May 2013, 20:27.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Artemia med Duracellkaninseffekt

                  Har faktiskt tänkt byta till just det fodret Ett bra tips verkar det.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Artemia med Duracellkaninseffekt

                    Men grundfrågan är egentligen varför ett enskilt foder ger så stark effekt. Om det är näringshalten, eller doft, smak som är triggern? Om det är så att vissa ämnen triggar ett starkare jaktbeteende hos fisken?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • viktorbj
                      • April 2013
                      • 405

                      #11
                      jag Utttryckte mig dåligt jag menade att det var doften som gjorde att dom blir så aktiva

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        #12
                        Ursprungligen postat av viktorbj
                        jag rekommenderar dig är att sluta ge seras mat och istället ge dem dr bassleer biofish food.
                        nu går jag lite OT men jag måste få fråga Victorbj, varför detta fodret är så mycket bättre än de andra?
                        Du skriver att detta ,dr bassler biofish, är det bästa fodret och då vill jag gärna veta varför.
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #13
                          Jag undrar som Pia i inlägget ovan, jag också!

                          Man kan kanske fundera kring Artemia lite så som att de flesta katter går helt bonkers när man tar fram en skål räkor.
                          Det finns väl något "i-vatten-luktande" i Artemians feta, köttiga och näringsrika födoämne som fislkarna gillar...?
                          Jag använder frusen Artemia som basvara i fiskutfodring. Annars kan man ju även köpa Seafood-mix-bitar i frysdisken (med allsköns havs-krafs) och göra egna mixar. Detta går fiskarna loss på om möjligt ännu mer än Artemia. Annars; när säsongen tillåter det köp, eller fånga själv, levande mat i mesta möjliga mån!

                          Här är en liten kort artikel som kan vara läsvärd:

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Jag undrar som Pia i inlägget ovan, jag också!

                            Man kan kanske fundera kring Artemia lite så som att de flesta katter går helt bonkers när man tar fram en skål räkor.
                            Det finns väl något "i-vatten-luktande" i Artemians feta, köttiga och näringsrika födoämne som fislkarna gillar...?
                            Jag använder frusen Artemia som basvara i fiskutfodring. Annars kan man ju även köpa Seafood-mix-bitar i frysdisken (med allsköns havs-krafs) och göra egna mixar. Detta går fiskarna loss på om möjligt ännu mer än Artemia. Annars; när säsongen tillåter det köp, eller fånga själv, levande mat i mesta möjliga mån!

                            Här är en liten kort artikel som kan vara läsvärd:

                            http://freshaquarium.about.com/od/fe...glivefoods.htm
                            Den artikeln ligger nu bland mina favoriter.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #15
                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Den artikeln ligger nu bland mina favoriter.
                              //Inger
                              Gôtt, Inger!


                              Det finns ju så mycket fina grejer man kan ge fiskarna - förutom alla torr- och flingfoder, som fyller sin funktion mycket bra.
                              Oundvikligen kommer man in på de mixar man kan göra själv - och det behöver inte vara så avancerat; Räk, fisk och ärtmixar. Jag skippar helt gelatin för enkelhets skull, det skitar inte ner vattnet nämnvärt, bara man matar med lite eftertanke.
                              Sedan kan man i sina mixar addera de Seafood-mixar som finns i frysdisken, som jag nämnde ovan. I dessa finns "sjö-kött" av skilda slag - räkor, fisk, bläckfisk, musslor och massor av annat gotti-gott-gott. De här seafoodmixarna är ju avsedda för människor, att använda i wook-matlagning o.dyl. - så det funkar fint för fiskar också.
                              I sina mixar kan man blanda ner vanlig frusen Artemia och alla de andra frysmatvarianterna som finns i zooaffären, om man vill, så får man ännu mer godsaker i fodret - o.s.v.
                              Jag brukar ta undan en rejäl klump räkrom, när man sitter och käkar räkor - funkar finfint (se bild nedan) - och får ni tag i torskrom (sådan man steker i skivor - mums), så nyp av några bitar - eller frys in hela burken. Fiskarna älskar detta!
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              Arbetssätt...