Hur ofta och vad ger ni era pansarålar för mat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katatonia
    • April 2013
    • 17

    Hur ofta och vad ger ni era pansarålar för mat?

    Är osäker på hur ofta jag ska mata dom. Har ni något tips på nån bra mat?
  • viktorbj
    • April 2013
    • 405

    #2
    varja dag kan du någ mata dem ge dem mat som inehåller mycket proteiner (över50%)

    Kommentar

    • Fischy
      • February 2011
      • 137

      #3
      Mygglarver funkar på de flesta akvariefiskarna, och är proteinrikt. Det är ju inget måste att mata dem varje dag men det kan du också göra.

      Kommentar

      • Katatonia
        • April 2013
        • 17

        #4
        Hur ofta och vad ger ni era pansarålar för mat?

        Ok, jag har gett dom räkor och mygglarver. Men dom andra fiskarna är snabbare och larverna är borta innan ålarna ens vet att dom är där. Är räkor bra att ge dom?

        Kommentar

        • Joakim Lundgren
          • August 2006
          • 631

          #5
          Ja du kan med fördel ge dem räkor, crabsticks, hackade fiskfilébitar, räkmix, oxhjärta. Tänk på att de är rovfiskar som inte behöver äta med lika jämna mellanrum som mindre stimfiskar till exempel. När jag hade polypterusar brukade jag fasta dem med jämna mellanrum när de hade kommit upp i storlek. Hur stora är dina ålar?
          AKA: Lizardking

          Kommentar

          • Katatonia
            • April 2013
            • 17

            #6
            Hur ofta och vad ger ni era pansarålar för mat?

            Dom är runt 20 cm långa så dom är inte så jättestora än.

            Kommentar

            • Joakim Lundgren
              • August 2006
              • 631

              #7
              Ursprungligen postat av Katatonia
              Dom är runt 20 cm långa så dom är inte så jättestora än.
              Då är dom inte för små för räkor i alla fall.
              AKA: Lizardking

              Kommentar

              • Fischy
                • February 2011
                • 137

                #8
                Håller med, fiskfilébitar är bra och de behöver inte ha mat varje dag, det kanske är som med polypterusar. Jag har några av dem hemma själv och de får mat ungefär varannan- var fjärde dag.

                Kommentar

                • viktorbj
                  • April 2013
                  • 405

                  #9
                  Håller med dig joakim lundgren att man inte behöver ge mat till öronålarna varje dag men ge dem inte oxhjärta det kan bara ett fåtal fiskar smälta och då utnytjar tarmflagylaterna det.

                  Kommentar

                  • Joakim Lundgren
                    • August 2006
                    • 631

                    #10
                    Ursprungligen postat av viktorbj
                    Håller med dig joakim lundgren att man inte behöver ge mat till öronålarna varje dag men ge dem inte oxhjärta det kan bara ett fåtal fiskar smälta och då utnytjar tarmflagylaterna det.
                    nej jag är egentligen ingen förespråkar av oxhjärta, men man kan ge dom det. Inte samma sak som att man bör ge dom det, eller att det är världens bästa mat. Var har du hittat info om "tarmflagylater" hos polypterusar/öronålar?
                    AKA: Lizardking

                    Kommentar

                    • viktorbj
                      • April 2013
                      • 405

                      #11
                      Tarmflagylater lever naturligt i allas fiskars tarmar och lever av icke nedsmälta proteiner och nästan ingen fisk kan smällta varmblodiga djur det. då får flagylaterna extra näring och då blir det störe risk att fiskarna får stora tarmflagylat angrepp. det finns dock fiskar som kan smällta det
                      fast jag vet inte vad det är för fiskar. kanske kan vara pirayor men det var bara en gissning. hursomhelst ska man inte chansa. jag har läst väldigt mycket om tarmflagylater men jag kommer bara ihåg en information källa och det är sera rådgivare (gratis tidning som visa zoobutiker har mest privat ägda)

                      Kommentar

                      • Joakim Lundgren
                        • August 2006
                        • 631

                        #12
                        Intressant, tack för infon. Jag hade inte koll på att oxhjärta främjade tarmflagellaterna.
                        AKA: Lizardking

                        Kommentar

                        • viktorbj
                          • April 2013
                          • 405

                          #13
                          Inte bara oxhjärta ifrån andra varmblodiga djur också.

                          Kommentar

                          • Rubberman
                            • March 2012
                            • 101

                            #14
                            Äter det mesta ..... kör själv mest fryst mat av varierande sort, inget ratas. Köpte små maltabletter som de slukade hela. Räkor och fiskbullar funkar också. Scalar ägg äts med god aptit även då färäldrarna anfaller.....

                            Har man mat som hamnar på botten så tror jag inte man behöver tänka så mycket, de förser sig själva !

                            Inbillar mig att denna glubska art mycket väl klarar fasta, har dock som mest bara lämnat min tank 3-4 dagar men då varit mer nervös för de andra invånarna. Förr i tiden slängde man ju i ålar i brunnen för att ta hand om möss och andra djur som föll i för att undvika förgiftning av vattnet.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...