Ger vi våra fiskar rätt/bra mat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HelenLind
    • September 2012
    • 405

    Ger vi våra fiskar rätt/bra mat?

    Sitter och funderar över maten till fiskarna.
    Jag har av bara farten fortsatt med den mat affären sålde på oss när vi köpte första karet.
    Vi använder Tetras flingfoder och bottentabletter. De med protein till botior och corydoras och de växtbaserade till ancistrusen. Fast vem som i slutändan äter vad är ju inte så lätt då de delar kar. Har även små granulat som jag köpte till tetrorna men de vägrar äta det. Scalarer och svärdbärare äter det dock.
    Känns lite futtigt med flingor till växande scalarer.
    Fast scalarerna frossar ju med jämna mellanrum på svärdbäraryngel så de kanske klarar sig.

    Fiskarna vi har:
    Praktbotia, Metallpansarmalar, Ancistrus, Platy, Glödbandstetror, Kardinaltetror, Pakistanbotia, Svärdbärare. Scalarer

    Fiskbeståndet ska troligen kompletteras med:
    Rödmunstetror, Apistogramma, Palettciklider, Svarta neontetror, Sorgmanteltetror, Endlers

    Behöver våra fiskar annan mat?
    Funderar på räkmix. Men det är ju inte så lätt då eftersom vi har så blandade fiskar.
    Tips och hjälp tack. Vill ju att fiskarna ska må så bra som möjligt.
    Har för långt till butik så köpt frysfoder funkar inte. Torrfoder på postorder eller det jag kan hitta på konsum måste det bli.
    Familjen fisksoppa
    Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
    Mina: 120l, 312l, 500l
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Det foder man lägger ner i akvariet äter alla av. Det funkar liksom inte som så att de herbivora bara äter grönfoder, de carnivora bara köttfoder etc. utan de äter allt för kan dom veta vad det står på foderburken och vad som är nyttigt för dom.

    Så i ett akvarium så skall man därför inte blanda fiskar som är extremt carnivora eller herbivora för då kommer någon av fiskarna att fara illa. De som är mest känsliga är utan tvekan de extremt herbivora arterna.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Och all den här blandningen av fisk ska du ha i 120L Helen? När det gäller maten så har du lite av ett moment 22
      Senast redigerad av åheim; 13 May 2013, 13:33.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • HelenLind
        • September 2012
        • 405

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Det foder man lägger ner i akvariet äter alla av. Det funkar liksom inte som så att de herbivora bara äter grönfoder, de carnivora bara köttfoder etc. utan de äter allt för kan dom veta vad det står på foderburken och vad som är nyttigt för dom.

        Så i ett akvarium så skall man därför inte blanda fiskar som är extremt carnivora eller herbivora för då kommer någon av fiskarna att fara illa. De som är mest känsliga är utan tvekan de extremt herbivora arterna.
        Har vi eller har vi tänkt köpa någon extremt herbivor art?
        Familjen fisksoppa
        Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
        Mina: 120l, 312l, 500l

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Det finns ju frysfoder i konsum... Tänker då på styckefrysta skalade räkor som man kan smula ned eller finfördela med rivjärnet. Man behöver inte göra räkmix av det...
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • HelenLind
            • September 2012
            • 405

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Och all den här blandningen av fisk ska du ha i 120L Helen? När det gäller maten så har du lite av ett moment 22
            All denna blandning går i 5 olika kar. 2*120, 150, 312, 540 liter + 2st 54 liters som agerar yngel/karantän kar

            Jag håller på att försöka reda ut fisksoppan men kom på det här med maten, som kan bli ett problem. Om jag inte redan har problem.

            Titta gärna på min projekt tråd "familjen fisksoppa" där jag beskrivit hur vi tänk fördela fisken mellan karen. Jag kanske ska tänka om helt. Den här gången tänkte jag fråga innan vi handlar för att undvika katastrof
            Familjen fisksoppa
            Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
            Mina: 120l, 312l, 500l

            Kommentar

            • HelenLind
              • September 2012
              • 405

              #7
              Ursprungligen postat av erikthur
              Det finns ju frysfoder i konsum... Tänker då på styckefrysta skalade räkor som man kan smula ned eller finfördela med rivjärnet. Man behöver inte göra räkmix av det...
              Ok, så enkelt alltså. Då skulle jag ju kunna stödmata scalarerna på det viset.
              Familjen fisksoppa
              Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
              Mina: 120l, 312l, 500l

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Ursprungligen postat av HelenLind
                All denna blandning går i 5 olika kar. 2*120, 150, 312, 540 liter + 2st 54 liters som agerar yngel/karantän kar

                Jag håller på att försöka reda ut fisksoppan men kom på det här med maten, som kan bli ett problem. Om jag inte redan har problem.

                Titta gärna på min projekt tråd "familjen fisksoppa" där jag beskrivit hur vi tänk fördela fisken mellan karen. Jag kanske ska tänka om helt. Den här gången tänkte jag fråga innan vi handlar för att undvika katastrof
                Ja ok, det framgick inte. Då är situationen lite annorlunda, men jag vet inte vilka som går tillsammans i alla olika kar.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av HelenLind
                  Har vi eller har vi tänkt köpa någon extremt herbivor art?
                  Nej inte direkt
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • HelenLind
                    • September 2012
                    • 405

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Ja ok, det framgick inte. Då är situationen lite annorlunda, men jag vet inte vilka som går tillsammans i alla olika kar.
                    Blev nog lite dumt med mina frågor i två trådar.

                    Jag har lagt bilder på alla kar och nuvarande samt tilltänkta invånare i projekttråden. "familjen fisksoppa"
                    Familjen fisksoppa
                    Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
                    Mina: 120l, 312l, 500l

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Ett PS om räkriv - det går bäst om räkan fortfarande är fryst (glömde det)
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • HelenLind
                        • September 2012
                        • 405

                        #12
                        Om jag vänder lite på frågan. Vad är lämpligt torrfoder för scalarer?
                        I vilken del av akvariet äter palettciklider resp apistogramma. Ytan, botten eller mittimellan? Och vad är lämpligt torrfoder till dessa?

                        Om jag har bra torrfoder och sen varvar det med en räkmix 50/50 räkor och ärtor för variation så borde det väl funka.

                        Tar ett varv till i artbeskrivningarna.
                        Familjen fisksoppa
                        Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
                        Mina: 120l, 312l, 500l

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Skillnaden mellan flingor, pellets, tabletter, granulat, frysfoder etc. är i princip att det är paketerat på olika sätt.
                          Dvs alla dessa foder kan innehålla samma ingredienser, samtidigt som det finns flingfoder som är avsett för herbivora eller carnivora arter.

                          Så egentligen så kan du ge "samma" mat till fiskarna även om du varierar mellan flingor, fryst, tabletter etc. etc.

                          Sedan så kan man visst paketera foder för att det skall vara anpassat till fiskar som håller sig vid ytan (flytfoder) eller för fiskar som lever vid botten (bottenfoder som sjunker snabbt).
                          Men t.ex. flingor sprids ju på alla nivåer i akvariet så det passar ju för alla typer av fiskar - sedan hänger det istället på vad fodret är tillverkat av för att det skall vara lämpligt
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • viktorbj
                            • April 2013
                            • 405

                            #14
                            Hej jag tycker inte du hade någon konstig blandning av fiskar fast det beror ju också på hur många du har utav dem fast det verkar vara lite överbefolkat. jag rekommenderar dig inte att ge tetra det är en dålig mat ge istället dr bassleer biofish fodd och aquatic nature

                            Kommentar

                            • HelenLind
                              • September 2012
                              • 405

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Skillnaden mellan flingor, pellets, tabletter, granulat, frysfoder etc. är i princip att det är paketerat på olika sätt.
                              Dvs alla dessa foder kan innehålla samma ingredienser, samtidigt som det finns flingfoder som är avsett för herbivora eller carnivora arter.

                              Så egentligen så kan du ge "samma" mat till fiskarna även om du varierar mellan flingor, fryst, tabletter etc. etc.

                              Sedan så kan man visst paketera foder för att det skall vara anpassat till fiskar som håller sig vid ytan (flytfoder) eller för fiskar som lever vid botten (bottenfoder som sjunker snabbt).
                              Men t.ex. flingor sprids ju på alla nivåer i akvariet så det passar ju för alla typer av fiskar - sedan hänger det istället på vad fodret är tillverkat av för att det skall vara lämpligt
                              Det känns inte som att flingor är optimalt för scalaren därav mina funderingar. Men scalarer kanske klarar sig fint på flingor. Eller skulle det vara bättre med nån typ av granulat eller pellets? Vad matar alla sina scalarer med?
                              Familjen fisksoppa
                              Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
                              Mina: 120l, 312l, 500l

                              Kommentar

                              Arbetssätt...