Levande foder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vinbok
    • November 2011
    • 147

    Levande foder

    Ja gott folk nu är det dags att beväpna sig med håv och hink för att ge sig ut i markerna och fånga mygglarver och annat gott till vår fisk vänner. Har varit ute själv en sväng i helgen och fick med mig lite svarta mygglarver, cyklops och vattenloppor med mig hem. Dock inga mängder än men blir ett par turer till i veckan då fiskarna uppskattade att få jaga något som rör på sig.
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    #2
    Kan man fånga något olämpligt?
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • vinbok
      • November 2011
      • 147

      #3
      Får väl tipsa om en bra håv också, lätt att fylla på godsakerna i en pet flaska istället för hink.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Visst - beror lite på var man fångar - finns fisk finns nog fisklöss (haft dom). Sländlarver o a rovdjur kan man också få upp. Går ner i större fiskar men kan kalasa på yngel (hänt någon gång). Rovgiriga skalbaggar och dess larver också. Man skall nog inspektera fångsten innan man matar och ta bort det man inte vill ha. Men givetvis överväger nyttan stort. levande foder - egenodlat eller fångat - rekommenderas härmed starkt.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Vad gäller håv kan man iaf tidigare hitta lämpliga billigare varianter hos leksakhandlarna - t ex hos BR för 30:- för några år sedan.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • vinbok
            • November 2011
            • 147

            #6
            Ja det kan man absolut sländlarver tx eller olika dykare,hydror. Men lättast är väl bara att sortera bort allt man inte vet vad det är och aldrig fånga nått vatten är det finns fisk. Då kan man få in parasiter vilket är mindre roligt. Bra bok i ämnet är levande föda av Kjeld Bo Larsen gammal men finns på tradera och dom flesta biblotek.

            Kommentar

            • vinbok
              • November 2011
              • 147

              #7
              Du var snabbare :-) billigaste håven är väl annars avklippt damstrumpa på ståltrådcirkel fastsatt på pinne. Men är man ute efter bara mygglarver så funkar ju en vanlig lite större akvariehåv, om man håller sig till små vatten samlingar.

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Jag skjuter från höften...
                Glömde hydrorna som kommer med på små växtdelar men förökar sej snabbt på annat levande foder och har man haft ett akvarium överfyllt med dom glömmer man det inte. Jag fick bukt med mina genom att öka salthalten till 3 promille (hornsärven fick jag tyvärr också bukt med).
                Kjeld Bo Larsen - köp den om det går - riktigt bra genomgång av levande foder.
                Finns tydligen bara ett ex listat på antikvariaten just nu dock.
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Har köpt från leksaksaffär precis som i inlägg 5. Sen måste man tänka på att inte få med rom/yngel av amfibier som är ju fridlysta.
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • vinbok
                    • November 2011
                    • 147

                    #10
                    Ja helt klart vår groddjur och salamandrar ska vi vara rädda om och det enda dåliga med ovanstående bok, den tipsar om just grod rom som föda vilket då är förbjudet, men boken är väl från 70 talet.

                    Kommentar

                    • oaken
                      • September 2006
                      • 901

                      #11
                      Ursprungligen postat av erikthur
                      Jag skjuter från höften...
                      Glömde hydrorna som kommer med på små växtdelar men förökar sej snabbt på annat levande foder och har man haft ett akvarium överfyllt med dom glömmer man det inte. Jag fick bukt med mina genom att öka salthalten till 3 promille (hornsärven fick jag tyvärr också bukt med).
                      Kjeld Bo Larsen - köp den om det går - riktigt bra genomgång av levande foder.
                      Finns tydligen bara ett ex listat på antikvariaten just nu dock.
                      Hydra kan man mycket enkelt bli av med genom att dosera lite Flubenol i akvariet.

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Men då blir man också av med snäckorna - vilket kanske inte alla vill...
                        Men visst införskaffade jag flubenol från skandinaviska killisällskapet utifall att...
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        Arbetssätt...